برنامه دکتر جعفر میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی علوم که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است، دارای بخش‌های متعددی است که در آن به حوزه‌های علم و فناوری، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، دانشجویان، سند چشم‌انداز و غیره پرداخته است. به گزارش خبرگزاری مهر، در این برنامه چشم‌انداز وزارت علوم و دانشگاه‌ها در افق ۱۳۹۶ تعریف شده است که نقش و سازوکارهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دستیابی به هدف‌هایی که دارد، بازآفرینی می‌شوند. دستاورد این بازآفرینی، وزارتی کنشیار، مشتری‌مدار، نتیجه‌مدار، آینده‌نگر، مشارکت‌جو، غیرمتمرکز، پاسخگو، کارآ، اثربخش، انعطاف‌پذیر، توان‌افزا، اعتمادآفرین و چابک خواهد بود. پس از چشم‌انداز ترسیم شده، دیدگاه‌ها و برنامه‌های کلیدی در بخش‌های متعدد بیان شده است.

بخش سیاست‌گذاری و مدیریت: کار مدیران با مشارکت دانشگاهیان و نهادهای بی‌طرف مانند انجمن‌های علمی نظارت می‌شود. جایگاه زنان در مدیریت وزارت علوم و دانشگاه‌ها با احترام به نقش آنان در خانواده، ارتقا و بهبود خواهد یافت. در برنامه کوتاه‌مدت بازنگری در آیین‌نامه‌های کلیدی مانند آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی با همکاری هیات‌های امنا دانشگاه‌ها، بازنگری در نهادهای سیاست‌گذار زیرمجموعه وزارت علوم با هدف افزایش کارآیی و اثربخشی.

بخش دانشگاه‌ها: کاهش تمرکز در اداره امور دانشگاه‌ها، تلاش برای رفع تبعیض‌ها میان پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها، همکاری بخش غیردولتی و مردمی و دانشگاه‌های معتبر خارجی در توسعه علم و فناوری با برگزاری دوره‌های مشترک و توسعه دانشگاه‌های غیردولتی و شعبه‌های دانشگاه‌های خارجی با نگهداشت کیفیت، مشارکت استادان و دانشگاه‌ها در توسعه علمی در جهان و گسترش مرزهای دانش.

بخش استادان: برنامه‌ریزی و تخصیص منابع کافی برای توسعه و بالندگی و روزآمدی استادان با مشارکت آنان، افزایش شمار استادان، فراهم شدن زمینه بهبود هرم استادان، رساندن نسبت کل دانشجو به هیات علمی تمام‌وقت در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی غیردولتی تا پایان سال ۹۶ به حداکثر ۴۰ و در دانشگاه پیام نور به حداکثر ۲۵۰، همکاری استادان بازنشسته با دانشگاه‌ها، بهبود منزلت و معیشت استادان.

بخش آموزش و پژوهش: برنامه‌ریزی و مشارکت دانشگاه‌ها در تحول برنامه‌های درسی، روش‌های تدریس، روش‌های راهنمایی و مشاوره و شیوه‌های یاددهی و یادگیری.

بخش توسعه علم و فناوری: سیاست وزارت علوم بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علمی در گسترش دانشگاه‌ها و از سویی گسترش تحصیلات تکمیلی برای تولید علم سودمند و دانش نوین در کشور، رونق میان‌رشته‌ها و علوم و فناوری‌های نوین، گسترش دانشگاه‌ها بر پایه آینده‌نگری و نیازسنجی، آموزش بر پایه پژوهش و فناوری، تامین نیازهای علمی و فناورانه کشور.

بخش مشارکت دانشگاهیان: وزارت علوم در چارچوب قانون، به آسان سازی شکل‌گیری و کار تشکل‌های سیاسی، صنفی و اسلامی در دانشگاه‌ها همت خواهد گماشت و از مشارکت آنها در کار خود، به‌ویژه در نظارت و تصمیم‌سازی بهره خواهد برد.

بخش نوآوری و آزاداندیشی: گسترش کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد و آزاداندیشی، پشتیبانی از آزادی استادان و دانشگاه‌ها در این بخش، نقش ویژه انجمن‌های علمی، برتری در نقش وزارت عتف و دانشگاه‌ها در پیشبرد نظام ملی نوآوری.

بخش سنجش و پذیرش دانشجو: جدایی سنجش از پذیرش، همخوانی میان نیازها و خواست‌های دانشجویان و رشته و دانشگاه محل پذیرش آنها، دسترسی همگانی و عادلانه به آموزش عالی باکیفیت، همکاری با آموزش و پرورش در این زمینه .

بخش دانشجویان و دانش‌آموختگان: افزایش صدور مجوز انجمن‌های دانشجویی، اولویت به رفاه دانشجویان، به‌ویژه جانبازان و معلولان و بی‌سرپرستان، افزایش پوشش وام‌های دانشجویی، بهبود تغذیه، استانداردسازی خوابگاه‌ها، بهبود سلامت، افزایش پوشش بیمه، کاربست روش‌هایی مانند وقف و مشارکت بخش غیردولتی برای بهبود رفاه دانشجویان، واگذاری هر سال حداقل ۲۰ درصد از خدمات رفاهی دانشجویان به بخش غیردولتی، توسعه برنامه‌های غیردرسی مانند ورزش، تفریح و سرگرمی.

بخش استعدادهای درخشان: جایگاه ویژه برای استعدادهای درخشان در سیاست‌گذاری‌های وزارت علوم، شناسایی استعداد درخشان به منظور کاهش شتاب مهاجرت نخبگان و بازگشت نخبگان ایرانی خارج از کشور یا استفاده از توان علمی و آمد و شد آنان به کشور.