خبرگزاری مهر- رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرد: هم اکنون ۱۰۹ پرونده در امور بانکی موسسات مالی و اعتباری و قرض‌الحسنه، ۳۷ پرونده در حوزه نفت و انرژی، ۳۰ پرونده درباره شکایت از عملکرد دولت، ۲۵ پرونده در مورد زمین‌خواری و سوءاستفاده از منابع طبیعی، ۲۵ پرونده از مجلس، ۱۰ پرونده از عملکرد شرکت‌های خودروساز، ۸ پرونده گمرکی در کمیسیون مطرح است. محمدعلی پورمختار، روز گذشته در نشست خبری خود، گفت: عمده پرونده‌های کمیسیون اصل ۹۰ در حوزه نفت و انرژی، منابع طبیعی و زمین، صادرات و واردات، معوقات بانکی و نظارت بانکی است.

گزارش همراهی بقایی و خانواده‌اش با رییس‌جمهور در نیویورک اشتباه بود

پورمختار در خصوص ادعای بقایی، معاون اجرایی رییس‌جمهور مبنی بر اینکه در سفر با رییس‌جمهور به نیویورک که همراه خانواده‌اش به این سفر نرفته، اما در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ به حضور وی اشاره شده است، گفت: پس از رسیدگی به شکایت آقای قاضی‌پور نماینده ارومیه مبنی بر سفر رییس‌جمهور به نیویورک و هزینه‌های انجام شده و همراهان، رسیدگی‌های لازم انجام شد و پاسخ را تحت عنوان نامه محرمانه به شخص آقای قاضی‌پور ارجاع دادیم و این رسیدگی متعاقب با مکاتبات با دستگاه‌های مختلف بود و پاسخ‌ها از جایگاه‌های ریاست‌جمهوری به کمیسیون داده شد، اما متاسفانه نامه از دو سایت منتشر شد که از آنها سوال کردیم منبع نامه کجاست چون پاسخی ندادند، مجبور شدیم علیه آنها در دادستانی اعلام جرم کنیم.

وی افزود: به دنبال این ماجرا آقای بقایی اعلام کرد که سفری به نیویورک نداشته است برای این به جدیت وارد شدیم از پلیس امنیت و وزارت خارجه استعلام شد، پاسخ وزارت خارجه این بود که برای آقای بقایی و خانواده ویزا صادر شده، اما پلیس امنیت اعلام کرد تا مرحله عزیمت مراجعه کردند اما به دلایلی سفر صورت نگرفته است.

شکایت از مجمع عمومی بانک‌ها در اصل ۹۰

وی گفت: شکایت دیگری هم اکنون از مجمع عمومی بانک‌ها در خصوص حل مشکل بدهی دولت از محل مابه‌التفاوت افزایش نرخ ارز در کمیسیون در حال پیگیری است که حتما گزارش آن را به مجلس ارائه خواهیم کرد.

موضوع دیگر بررسی مصوبات ستاد تدابیر ویژه اقتصادی است که کمیسیون آن را پیگیری می‌کند. این ستاد مصوباتی داشته که برخلاف قانون بوده و شکایاتی از نمایندگان نسبت به مصوبات آن مطرح است که رسیدگی خواهیم کرد.

پورمختار گفت: البته گزارش کمیسیون از نوسانات ارزی نیز در کمیسیون در حال نهایی شدن است که پس از رای اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی در صحن مجلس قرائت خواهد شد.