دنیای اقتصاد - حسن روحانی، رییس‌جمهور با وزرای پیشنهادی خود به مجلس دیروز در محل نهاد ریاست جمهوری جلسه هماهنگی برگزار کرد. آن‌گونه که گزارش شده در این جلسه آخرین برنامه‌های وزرای پیشنهادی برای ارائه به مجلس مورد بررسی قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری فارس در این جلسه اکثر وزرای پیشنهادی حضور داشتند. همچنین در این جلسه علاوه‌بر وزرای پیشنهادی، مشاورین روحانی همچون محمد باقر نوبخت و محمدرضا صادق نیز حضور داشتند. نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور شد

رییس‌جمهور همچنین دیروز در حکمی محمدباقر نوبخت را به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور منصوب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در حکمی محمدباقر نوبخت را به عنوان معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور منصوب کرد. در متن حکم روحانی آمده

«بر اساس اصل ۱۲۶ قانون اساسی و نظر به مراتب شایستگی و سوابق طولانی خدمت موفق در مسوولیت‌های اجرایی و تقنینی، به موجب این حکم جنابعالی را به عنوان «معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور» برمی‌گزینم. امید است با عنایات الهی و همکاری اعضای محترم دولت در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی و رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید، موفق باشید.»

بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی حسن روحانی از امروز در مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد. طبق ماده ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قبل از تشکیل اولین جلسه بررسی برنامه‌های دولت و اخذ رای اعتماد هیات‌وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشی و اصول کلی و ترکیب هیات‌وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هر یک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‌های جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت نام می‌کنند.

به گفته فاطمه آلیا، نمایندگان از ساعت ۶:۳۰ صبح امروز برای ثبت نام به عنوان مخالف یا موافق فرصت دارند. هر یک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتی از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر قرار دهد. در شروع بحث در مورد هیات‌وزیران، رییس‌جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفی وزیران از ترکیب هیات‌وزیران دفاع خواهد کرد.

پس از آن مجلس، بررسی برنامه دولت و ترکیب هیات‌وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای ۱۵ دقیقه انجام خواهد داد. رییس‌جمهور یا کسانی که او تعیین خواهد کرد به سوالات و اظهارات مخالفان پاسخ می‌دهند. مجموع مدت نطق اولیه رییس‌جمهور و دفاعیات اخیر دو و نیم ساعت خواهد بود. بحث و بررسی برای تک تک وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می‌گیرد.

بر این اساس به ترتیب صلاحیت وزیران پیشنهادی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، اطلاعات، اقتصاد، امور خارجه، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تعاون کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع، راه و شهر سازی، صنعت، معدن و تجارت، علوم تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، نفت، نیرو و وزرش و امور جوانان بررسی می‌شود.

رییس‌جمهور می‌تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان به طور یکجا از آنان دفاع کند. پس از آن رای‌گیری به عمل می‌آید و شمارش و اعلام نتیجه آرا پس از رای‌گیری برای همه وزیران صورت خواهد گرفت.

سوالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رییس مجلس به رییس‌جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد. طبق تبصره ۲ این ماده چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رای اعتماد نداد یا وزارتخانه‌ای به هر دلیل وزیر نداشته باشد، رییس‌جمهور موظف است با رعایت اصل ۱۳۵ قانون اساسی حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگری را برای اخذ رای به مجلس معرفی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجلس از امروز به مدت ۳ روز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر بررسی کابینه را در دستور کار خود قرار داده است و با توجه به اینکه بررسی کابینه دولت دهم در مجلس با ۲۱ وزیر پیشنهادی ۵ روز به طول انجامیده بود و پیش‌بینی می‌شود بررسی کابینه یازدهم نیز بیش از سه روز به طول بینجامد.