به شایستگی وزرایی که برگزیده‌ام اطمینان دارم

دنیای‌اقتصاد- حسن روحانی، رییس‌جمهور با حضور در مجلس از وزرای پیشنهادی خود دفاع جانانه‌ای انجام داد. رییس‌جمهور پیش از این در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران گفته بود که تمام قد از وزرای معرفی شده دفاع خواهد کرد. روحانی اما یک برگ برنده هم برای دفاع از برخی وزرای پیشنهادی که این روزها مورد حمله جریانات تندرو و نشریاتی همچون روزنامه کیهان هستند، رو کرد. رییس‌جمهور به دفاع از تک تک وزرا و معرفی آنها پرداخت و زمانی‌که به اسم زنگنه وزیر پیشنهادی نفت رسید، با بیان اینکه تجربه‌ای از کار با وی در شورای امنیت ملی دارم، گفت: البته در رسانه‌ها برخی چیزها را ذکر کرده‌اند که مولفش خود من هستم. اگر اشکالی بوده، خودم پاسخ می‌دهم و این موضوع ربطی به صلاحیت ایشان ندارد. روحانی همچنین پاسخ منتقدانی که در مجلس کابینه او را امنیتی معرفی کرده بودند، داد و گفت: «کسانی می‌گویند کابینه امنیتی است یا امنیتی بود، من به آنها می‌گویم اگر کسی فهم امنیتی داشته باشد، حسن است و همه ما به آن افتخار می‌کنیم». روحانی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «رای اعتماد شما به وزرا صرفا رای به افراد نیست بلکه رای به مجموعه دولت و برنامه‌های آن است» .روحانی با بیان اینکه اصل بر شایسته سالاری، اعتدال و فراجناحی بودن است، یادآور شد: مبنای من در انتخاب وزرا و معاونین بر این اساس بوده است، قطعا شما هم در بحث و رایتان معیارهای اصلی انقلابی، دینی، کارآمدی و نجات کشور را بدون در نظر گرفتن وابستگی‌های سیاسی مد نظر قرار خواهید داد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه برای انتخاب وزرا ۲۸ معیار مد نظر بوده است، افزود: همه افراد انتخاب شده بر اساس ۲۸ معیار سنجیده شدند که لازم نیست الان آن ۲۸ معیار را اعلام کنیم؛ البته مدعی نیستم که آنچه انجام شده کامل و بدون نقص بوده و باور ندارم در تصمیم‌گیری‌ها کاملا درست و بدون خطا بودم؛ ولی تمام تلاشم را برای انتخاب شایسته انجام دادم و به شایستگی‌های آنها ایمان دارم.

شرایط دشوار اقتصادی و اجتماعی به روایت روحانی

رییس‌جمهور گفت: همه می‌دانیم که کشور ما در شرایط دشوار اقتصادی و اجتماعی قرار دارد و فشارهای بین‌المللی نیز بر مشکلات افزوده است و نقطه اصلی تمرکز این فشارها نیز بر موضوع اقتصاد قرار داده شده و در این ارتباط تلاش شده که مسیرهای ارتباطی کشور با خارج را محدود یا احیانا مسدود کنند.

رییس‌جمهور در ادامه به مشکلات اقتصادی در داخل کشور اشاره کرد و گفت: در بعد داخلی نیز برخورداری از درآمدهای نفتی فراوان طی سال‌های گذشته می‌توانست فرصت استثنایی برای ظرفیت‌های جدید به وجود بیاورد تا از طریق اشتغال درآمدزا کشور را از مهم‌ترین گردنه هرم سنی جمعیت عبور دهد.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه «مصارف سیستم بانکی بر منابع پیشی گرفته و فاصله به‌وجود‌آمده با منابع بانک مرکزی پر شده است»، گفت: در مجموع امروز با سه‌گونه عدم تعادل مهم در تراز پرداخت‌ها، بودجه دولت و نظام بانکی مواجهیم که باید برای رفع آنها بکوشیم. روحانی افزود: دو حرکت اصلاحی اساسی از مجموعه اصلاحات اقتصادی مورد نیاز کشور در عرصه واگذاری تصدی‌های دولت پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری و اصلاح قیمت انرژی پس از تصویب قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها طی سال‌های اخیر صورت گرفته است.

برنامه دولت برای مواجهه با شرایط دشوار موجود

روحانی افزود: کسری بودجه و کسری تراز پرداخت‌ها و نظام چند نرخی ارز و عدم تعادل در سیستم بانکی، راه ناتمام هدفمندسازی یارانه‌ها و همچنین روش اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به عنوان پنج سرفصل اقتصادی در کنار مساله تحریم‌های بین‌المللی، سرفصل‌های اصلی مواردی را تشکیل می‌دهند که دولت در برنامه‌های اقتصادی خود به آنها توجه ویژه‌ای دارد. برنامه‌ دولت برای مواجهه با شرایط دشوار موجود دو مرحله دارد: اول، رسیدگی به برخی از موارد ضروری و فوری و دوم، پرداختن به مشکلات اصلی و راه‌حل اساسی آنها. رییس‌جمهور تصریح کرد: تامین منابع مالی برنامه هدفمندسازی یارانه‌ها و جلوگیری از بروز هرگونه وقفه در پرداخت آن، وصول اطمینان از تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم،‌ تنظیم رابطه بین واحدهای تولیدی‌، بانک‌ها و گمرک و... به منظور روان‌سازی ‌فعالیت‌ها در حوزه بانکی و تجاری، تلاش برای اجرای واقع‌بینانه بودجه سال ۹۲ با توجه به عدم تحقق قابل توجه درآمدها از جمله مواردی هستند که لازم است مجموعه وزرا و معاونان رییس‌جمهور به سرعت در اجرای آنها بکوشند.

انجام اقدامات ضروری در شش ماه اول کار دولت

روحانی با بیان اینکه «اقدام اینجانب در معرفی زودهنگام کابینه به مجلس با توجه به همین ضرورت‌ها بوده است»، اظهار کرد: اقدامات ضروری اولیه در شش ماهه شروع به کار دولت با این هدف انجام می‌شود تا به برقراری ثبات و آرامش در اقتصاد کشور کمک کند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه «دولت در گام نخست تلاش می‌کند در رابطه میان بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تغییرات لازم را به‌وجود آورد»، افزود: نظام بانکی باید بتواند محور اصلی جذب پس‌اندازهای کوچک و متوسط باشد و بازار سرمایه محلی برای جذب پس‌اندازها شود، روحانی ادامه داد: در سطح بنگاه‌ها به‌طور جدی به بهبود فضای کسب‌وکار خواهیم پرداخت تا از این طریق فعالیت‌های تولیدی جاذبه پیدا کند.

وی با بیان اینکه «اولویت دیگر دولت، کاهش رشد نقدینگی است تا از این طریق شتاب تورم کنترل شود»، خاطرنشان کرد: کاهش تورم به رشد سرمایه‌گذاری و ثبات اقتصاد کلان کمک می‌کند که نتایج مثبت آن قابل توجه خواهد بود.

فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها باید بسیار کارآتر اجرا شود

رییس‌جمهور با بیان اینکه «ما فکر می‌کنیم فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها باید بسیار کارآتر و با تاکید بر رفع عدم تعادل‌های اقتصادهای کلان به اجرا درآید»، گفت: اولین آزمون سخت دولت تدبیر و امید در بودجه سال ۱۳۹۳ خواهد بود که مطمئنا بر مبنای معیارهای انضباط مالی، پولی،‌ شفافیت و حداکثرسازی منابع و افزایش کارآیی مصارف تنظیم خواهد شد و در این چارچوب نقش وزرای بهداشت،‌ آموزش و پرورش، کشور، علوم، دفاع در مدیریت هزینه‌ها و نوآوری در سازوکار مالی حوزه‌های تحت مدیریت خود بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

اعتدال به معنای ایجاد توازن میان آرمان‌ها و واقعیت‌ها است

وی در ادامه به تعریف اعتدال در زمینه سیاست‌خارجی پرداخت و گفت: اعتدال به معنای ایجاد توازن میان آرمان‌ها و واقعیت‌ها در مسیر در نظر گرفته شده و در واقع جهت دادن واقعیت‌ها به سمت آرمان‌ها است. روحانی افزود: در این گفتمان افراط و تفریط جایی ندارد و بارها عرض کرده‌ام که سیاست خارجی مبتنی بر حراست از امنیت ملی، تامین امنیت ملی و در خدمت توسعه همه‌جانبه و هدفمند کشور خواهد بود.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیاری برای پیروزی، کامیابی‌ها، عزت و تحقق زندگی عزتمند ایرانیان وجود دارد، گفت: از آنجا که رییس‌جمهور مسوول اجرای قانون اساسی است، برنامه سیاست داخلی رییس‌جمهور معطوف به اجرایی کردن کلیه اصول قانون اساسی به ویژه فصل سه قانون اساسی است. در راه اجرای این فصل با برخی از کاستی‌ها و نارسایی‌های تاریخی مواجهیم، از جمله فقدان منشور جامع حقوق شهروندی و عدم ضمانت‌های اجرایی آن، ناآگاهی در سطح عمومی از حقوق و آزادی‌هایشان، کوتاهی عمر احزاب، آموزش ناکافی و عدم کادرسازی مناسب در آنها و... .

تقویت و توان اقتدار فرهنگی از برنامه‌های دولت است

رییس‌جمهور در ادامه گفت: در بخش فرهنگ و هنر نیز از جمله برنامه‌های دولت، صیانت از فرهنگ و هویت دینی و ملی، تقویت و توان اقتدار فرهنگی، کمک به ارتقای سطح فرهنگ عمومی، تقویت نهادهای صنفی و تشکل‌های مدنی در عرصه فرهنگ و هنر، تضمین آزادی‌های قانونی و ارتقای منزلت آنها،‌ صیانت از تکثر فرهنگی، رونق اقتصادی فرهنگ و هنر، گسترش مبادلات در این زمینه، بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناوری ارتباطی و اطلاعاتی جهت تحقق اهداف فرهنگی و... است.

روحانی افزود: جامعه از افراط و تفریط به تنگ آمده است و اعتدال راهی است که این ملت به صورت گسترده از آن استقبال کرد و در نهایت مجموعه شرایط سیاسی، همراهی و تاکید بر اصول از سوی تمام ارکان سیاسی کشور منجر به پیروزی شد.

کابینه پیشنهادی حاصل خرد جمعی نخبگان

روحانی با اشاره به مشورت‌هایی که برای انتخاب وزرا انجام داده و استفاده از تجربیات و تشکیل کارگروه‌هایی برای تدوین برنامه‌های دولت و همچنین انتخاب وزرا گفت: به صراحت ادعا می‌کنم که کابینه پیشنهادی حاصل خرد جمعی تعداد زیادی از نخبگان کشور است.در انتخاب وزرا به هیچ وجه عنوان سهم‌خواهی جناح‌ها، احزاب و تشکل‌ها در کار نبوده و هیچ حزب و جناحی در تصمیم‌گیری در ارتباط با وزرا به من فشار نیاورده و هیچ وزیری به عنوان سهم یک جناح مطرح نیست. رییس‌جمهور همچنین افزود: من به شایستگی وزرایی که برگزیده‌ام اطمینان دارم و معتقدم وزرایی که در روز تحلیف به مجلس شورای اسلامی معرفی کردم، به خوبی از پس تحقق برنامه‌ها و اهداف دولت برمی‌آیند. وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: من شرایط کشور را پیچیده‌تر از آن دیدم که به خود فرصت آزمون و خطا بدهم. من با تمام وزرا شرط کردم که پرورش نیروی نخبه و جوان را در اولویت کاری خود قرار دهم.

معرفی وزرای پیشنهادی به روایت روحانی

حسن روحانی در ادامه جلسه علنی مجلس به طور اختصار به معرفی اعضای کابینه خود پرداخت و با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی راه، مسکن و شهرسازی گفت: آقای آخوندی جزو افرادی بودند که در تشکیلات جهاد سازندگی فعال بودند و در دولت‌های مختلف حضور داشتند. در مجموع با شناختی که از ایشان دارم و مشورت‌هایی که انجام گرفت، آقای آخوندی را به عنوان بهترین فرد برای تصدی این مسوولیت یافتم. وی با بیان اینکه آقای دکترحسین دهقان سردار سرتیپ پاسدار هستند، گفت: دکتر مدتی فرماندهی نیروی هوایی سپاه را برعهده داشتند، با توجه به سوابق ایشان در دفاع مقدس، ‌وزارت دفاع و شناخت ایشان نسبت به صنایع دفاعی گزینه مناسبی برای این مسوولیت هستند. روحانی در ادامه با بیان اینکه دکتر جعفر میلی منفرد از شخصیت‌های علمی و دانشگاهی کشور هستند، گفت: آقای میلی منفرد تجربیات فراوان در مدیریت اجرایی وزارت علوم داشته‌اند. آقای منفرد شخصیت مستقلی دارند و با همه جناح‌ها و گروه‌های فعال در دانشگاه ارتباط دارد و قول صریح ایشان به جمع و شخص بنده این بوده است که مشی ایشان صد درصد اعتدالی خواهد بود. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه برای وزارت جهاد کشاورزی آقای مهندس حجتی برگزیده شده است، گفت بعد از مشورت‌های تخصصی بسیار، نظر همه بر این بود که آقای حجتی شخصا این مسوولیت را بپذیرند. ایشان هم این مسوولیت را پذیرفتند که البته دارای تجربیات بسیار موفقی هستند. وی با اشاره به آقای واعظی افزود: معتقدم در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات علاوه بر تخصص در مسائل الکترونیک‌،‌ مخابرات‌، آی تی و ... نیازمند ارتباطات فعال خارجی هستیم تا شرکت‌های مختلف را به بخش‌های بیرونی وصل کنیم، آقای واعظی از مدیران فعال و ارزشمند کشور هستند.

رییس‌جمهور در ادامه سخنرانی خود در مجلس، درباره چیت‌چیان - وزیر پیشنهادی نیرو - گفت: وی از خانواده شهید و خانواده‌ای روحانی است و تحصیلات مرتبطی با مسوولیت خود دارد و دارای سوابق مفید اجرایی و قانونگذاری است.

وی در ادامه گفت: برخی‌ می‌گویند کابینه من امنیتی است؛ اگر امنیتی به معنای فهم امنیت و دفاع از امنیت ملی باشد، همه به آن افتخار می‌کنند. رییس‌جمهور در مورد علی جنتی - وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی - هم گفت: وی از چهره‌های علمی و انقلابی و از فضلای بنام حوزه علمیه بوده است. وی کاملا با فقه اسلامی،‌ اقتصاد اسلامی و فلسفه اسلامی آشنایی دارد. من از همان زمان که وی در قم طلبه بوده با او آشنا و دوست بوده‌ام.

روحانی در ادامه درباره وزارت ورزش و جوانان نیز گفت: سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان از چهره‌های خدوم و فعال است که در شش استان کشور مسوولیت‌های مختلفی داشته و دو سال هم تجربه مدیریتی در سمت قائم مقامی سازمان تربیت بدنی را بر عهده داشته است.

وی با معرفی رحمانی فضلی به عنوان وزیر پیشنهادی کشور ادامه داد: وی به معرفی نیاز ندارد. آخرین مسوولیت وی در دیوان محاسبات کشور بوده است. با این انتخاب اعلام می‌کنیم که یک فضای اقتصادی و فرهنگی را بر کشور حاکم می‌کنیم؛ البته هرجا لازم است فضای سیاسی و امنیتی هم وجود خواهد داشت.

روحانی افزود: شرایط فعلی وزارت نفت اهمیت ویژه‌ای دارد و نباید تنها به عنوان یک منبع درآمدی به آن نگاه کرد. صنعت نفت نیاز به یک دیپلماسی فعال دارد و زنگنه جزو بهترین‌ها و حتی بهترین گزینه برای وزارت نفت است و قادر است که این مسوولیت را بپذیرد. وی سال‌ها در جهاد سازندگی و وزارتخانه‌های مختلف فعالیت داشته است. رییس‌جمهور در ادامه معرفی اعضای کابینه خود به نعمت‌زاده وزیر پیشنهادی خود برای وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: آقای نعمت‌زاده نیازی به معرفی ندارد و وقتی اسم صنعت برده می‌شود، نام آقای نعمت‌زاده نیز در کنار آن برده می‌شود. رییس‌جمهور در مورد ظریف گفت: ایشان در وزارت خارجه مسوولیت‌های مختلفی داشتند، آقای ظریف از چهره‌های ممتاز در عرصه سیاست خارجی هستند، دانش و تخصص مورد نیاز را دارا می‌باشند.

وی در ادامه به معرفی علی ربیعی برای وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: ما در وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی به غیر از بعد اقتصادی باید به بعد اجتماعی و کارگری نیز توجه کنیم. ایشان در مسائل اجتماعی صاحب‌نظر است، در زمینه مسائل کارگری نیز صاحب‌نظر است و کارگران ایشان را از جنس خودشان می‌دانند،‌ در صنوف کارگری بوده و در این مقطع مهم بود که ایشان این مسوولیت را بپذیرند. روحانی در ادامه با معرفی وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: آقای طیب‌نیا نیز فردی صاحب‌نظر، متخصص و جزو اساتید بنام دانشگاه هستند. در حوزه مسائل اقتصادی به عنوان یکی از صاحب‌نظران دارای تجربیات عملی زیادی است. وی با اشاره به دیگر سوابق وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی گفت: ایشان چهره‌ای است که به دلیل دانش و تجربه مورد پذیرش صاحب‌نظران است.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به معرفی حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورمحمدی برای وزارت دادگستری گفت: همه با چهره ایشان آشنا هستید؛ چرا که از فضلای حوزه علمیه قم و تحصیلات در سطح اجتهاد هستند و در هر مسوولیتی که بوده‌اند چهره‌ موفق بودند. وی ضمن معرفی حجت‌الاسلام والمسلمین علوی برای وزارت اطلاعات گفت: دکتر علوی از چهره‌های شناخته شده‌ و معتدل هستند و مدت‌ها در مجلس شورای اسلامی به عنوان رییس کمیسیون امنیت داخلی و شوراها مسوول بوده‌اند و کاملا به قوانین داخلی کشور آشنا هستند.

رییس‌جمهور در ادامه به معرفی سیدحسن هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی پرداخت و گفت: آقای هاشمی هم‌اکنون دبیرکل انجمن چشم‌پزشکی ایران و فرد خدومی برای مردم هستند. به هر ترتیب من فکر می‌کنم که حضور آقای هاشمی در این وزارتخانه موجب یک تحول خواهد شد و برنامه‌هایی که دولت برای بخش سلامت دارند کاملا همفکر و هماهنگ هستند.

روحانی به‌عنوان آخرین وزیر مورد اشاره خود، به بیان مشخصه‌های محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداخت و گفت: ایشان از چهره‌های علمی بنام و از دانشجویان بااستعداد رشته ریاضی در دانشگاه ام‌آی‌تی بوده است و بعد هم در ایران چه در وزارت علوم که ریاست دانشگاه را بر عهده داشتند و چه در دولت، مسوولیت‌های مختلف را تجربه کرده‌اند. وی افزود: در مدتی که ایشان وزیر آموزش و پرورش بودند، وزیری مورد احترام و محبوب به شمار می‌رفتند.

رییس‌جمهور در پایان اظهار کرد: امیدوارم همه وزرایی که به مجلس شورای اسلامی معرفی شده‌اند، بتوانند از اعتماد نمایندگان عزیز برخوردار باشند و دولت یازدهم بتواند پس از رای اعتماد هرچه سریع‌تر کار خود را آغاز و وعده‌هایی را که به مردم داده است یکی پس از دیگری عملیاتی کند.