دنیای اقتصاد- موسسه علوم و امنیت بین‌الملل آمریکا در ادعایی جدید و مبتنی بر تصاویر ماهواره‌ای از طی شدن آخرین مراحل تغییرات در سایت پارچین و آسفالت شدن بخش‌های عظیمی از این سایت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازدید از آن را خواستار است، خبر داد.به گزارش «ایسنا» این موسسه آمریکایی که ریاست آن را دیوید آلبرایت بر عهده دارد، در گزارشی جدید به قلم آلبرایت و رابرت آواگیان ادعا کرد که آسفالت شدن این سایت و دیگر تغییرات صورت گرفته در آن که به ادعای این موسسه مستند هستند، توان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای جمع‌آوری نمونه‌های محیطی و دیگر مدارک از این محل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و احتمالا بر نمونه‌های محیطی از آزمایشات مربوط به برنامه تسلیحات هسته‌ای سرپوش می‌گذارد. در همین خصوص خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است، گزارش موسسه علوم و امنیت بین‌المللی حاوی چهار تصویر ماهواره‌‎ای است که شرکت دیجیتال‌گلوب و جئوآی آن را تهیه کرده است. این گزارش در شرایطی منتشر می‌شود که تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از سایت پارچین افزایش یافته است. از این رو کارشناسان آژانس مذاکرات متعددی را با مقامات جمهوری اسلامی برای دستیابی به سایت پارچین انجام داده‌اند.

این موسسه مدعی است که فعالیت‌ها در پارچین کاملا بی‌ارتباط با کار تعمیر و جاده‌سازی است. ایران هرگونه تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای را تکذیب و به صراحت اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای را برای اهداف صلح‌آمیز دنبال می کند و سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.

موسسه علوم و امنیت بین‌المللی سال گذشته نیز در گزارشی ادعا کرده بود که تصاویر ماهواره‌ای حکایت از پاکسازی سایت پارچین دارد. همچنین یکی دیگر از گزارش‌های این موسسه می‌گوید که ایران در کارخانه غنی‌سازی لیزری خود در لشکرآباد دست به ساخت‌وساز گسترده‌ای زده است. در این گزارش به ظرفیت غنی‌سازی از طریق لیزر در ایران پرداخته و ادعا شده است: ایران فعالیت‌های بسیاری را انجام داده که باعث تردید در این باره می‌شود که فعالیت‌هایش در زمینه غنی‌سازی لیزری را متوقف نکرده است. این فعالیت‌ها شامل توسعه لیزرهای پیشرفته مناسب برای غنی‌سازی اورانیوم، برنامه پنهانی پیشین این کشور در زمینه غنی‌سازی با لیزر، ساخت‌وساز گسترده در سایت برنامه از قبل اعلان نشده غنی‌سازی لیزری در لشکرآباد و اعلامیه‌های ایران در سال ۲۰۱۰ درباره داشتن توان غنی‌سازی اورانیوم با استفاده از لیزر است.

این ادعا‌ها در حالی عنوان می‌شود که مسوولان ایران بارها تاکید کرده‌اند که سایت پارچین یک مرکز نظامی است و فعالیت‌های هسته‌ای در آن صورت نمی‌گیرد.

مقامات ایرانی هدف از این ادعا‌ها را پرونده‌سازی‌ها و فضاسازی علیه ایران و زمینه‌سازی برای تشدید فشارها برای تحت تاثیر قرار دادن گفت‌وگوهای پیشِ‌رو در آستانه دور بعدی مذاکرات هسته‌ای در ماه آینده است.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه موسوم به ۱+۵ در روزهای ۵ و ۶ آوریل (۱۶ و ۱۷ فروردین‌ماه) در آلماتی پایتخت قزاقستان برگزار شد. پارچین همواره یکی از بندهای اختلاف میان ایران و ۱+۵ بر سر رسیدن به یک توافق احتمالی بوده است.