دنیای اقتصاد - اعضای هیات دولت صبح دیروز به ریاست رییس‌جمهور تشکیل جلسه دادند. همه مردان روحانی در این جلسه حضور داشتند و برخی از آنان در حاشیه جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شدند. سخنگوی هیات دولت در حاشیه این نشست اصلی‌ترین مصوبه جلسه هیات دولت را افزایش سرمایه شرکت ملی نفت دانست که با تصمیم اعضای هیات دولت به تصویب رسیده است. ابقای استانداران و نامه به رهبری در حاشیه این جلسه از سوی وزیر کشور تکذیب شد؛ البته پاستورنشینان خبرنگاران را از اعلام موضع در خصوص جنگ احتمالی آمریکا علیه سوریه بی‌نصیب نگذاشتند. حسین دهقان وزیر دفاع کابینه تدبیر و امید در این خصوص هشدار داده که حمله آمریکا به سوریه فراتر از مرزهای این سرزمین خواهد رفت. وزرای دادگستری، نفت و معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز به جمع خبرنگاران آمدند و پاسخگوی سوالاتشان بودند.

حقوق کارمندان کم نخواهد شد

محمدباقر نوبخت در تشریح مصوبات جلسه هیات دولت گفت :

لازم بود شرکت نفت با افزایش سرمایه جایگاهش در اقتصاد مقاومتی ممتاز شود و خوشبختانه این مصوبه انجام شد و افزایش سرمایه شرکت ملی نفت انجام گرفت.

وی در رابطه با اصلاحیه بودجه ۹۲ توضیح داد: آنچه در اصلاحیه قانون بودجه سال ۹۲ مطرح شده بود، این بود که ۲۱۰ هزار میلیارد تومان را در سقف ۱۵۰ هزار میلیارد تومان که منابع مطمئن وجود دارد پایین بکشیم، البته در منابع بودجه ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است که نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان از منبع مطمئن دیگری اضافه کردیم تا مجموعه آنها تامین شود و بیشتر از حد معینی کاهش پیدا نکند و تاکید می‌کنم مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومانی که از منبع دیگری تامین می‌شود، صرفا برای طرح‌های عمرانی است که الان بیش از سه میلیون خانوار از این محل ارتزاق می‌کنند. نوبخت افزود: اگر درآمدهای دولت کاهش پیدا کند، حقوق کارمندان را کم نمی‌کنیم، بلکه از طرح‌های عمرانی این کاهش انجام می‌شود چون اگر ما به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و حضور فعال بخش غیردولتی در اقتصاد اعتقاد داریم، نباید از طرف دولت فشاری تحمیل کنیم. نوبخت در جواب این سوال که ۶۰ هزار میلیارد تومان کاهش بودجه را از کجا تامین خواهید کرد، گفت: حداقل به اندازه ۱۰ درصد اعتبارات هزینه‌ای و اعتبارات جاری را کاهش خواهیم داد و در این ارتباط حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان از منابع دیگر تامین کرده‌ایم.

سخنگوی دولت همچنین در ادامه تاکید کرد: در مرحله هدفمندی یارانه‌ها که هفت ماه از آن باقی مانده است هیچ تعرضی در رقم یارانه‌هایی که به صورت نقدی پرداخت می‌شود، نخواهیم داشت.

وزیر نفت نیز در جمع خبرنگاران تاکید کرد که اصلاح قراردادهای نفتی به منظور ایجاد جذابیت برای شرکت های داخلی و خارجی صورت می‌گیرد. بیژن نامدار زنگنه در این خصوص تشریح کرد: ‌این تغییرات سبب تقویت زنجیره اکتشاف، توسعه و بهره‌برداری در مجموعه صنعت نفت می‌شود و در مجموع از نظر مالی به نفع کشور است.

وزیر کشور نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ارسال نامه درخواست تفویض اختیارات فرمانده نیروی انتظامی به وزیر کشور به رهبری گفت: هنوز این نامه را ننوشته‌ام، اما به وقتش خواهم نوشت. وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بحث ابقای حدود هشت استاندار مطرح است ؟ تصریح کرد: این موضوع هم‌اکنون مطرح نیست.

مجید انصاری هم در خصوص مخالفت نمایندگان با لایحه اصلاح بودجه اظهار کرد: عدم‌تصویب دو فوریت اصلاح لایحه بودجه به معنای عدم‌تعامل مجلس با دولت نباید تلقی شود. وقتی دو فوریت تصویب نشد خود به خود یک شوری است و نیازی به تصویب یک فوریت نبود؛ بنابراین عملا یک فوریتی است و از این نظر مشکلی وجود ندارد.