آمانو: آژانس به همکاری سازنده با دولت روحانی متعهد است

دنیای‌اقتصاد- نشست یک هفته ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در وین آغاز شد. پرونده هسته‌ای ایران، در حالی جزو محورهای این نشست قرار دارد که به گزارش خبرگزاری فرانسه پیش‌بینی می‌شود موضع آژانس در قبال ایران سنجیده‌تر باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، ۳۵ عضو شورای حکام در حالی نشست یک هفته‌ای خود را با محوریت بررسی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران آغاز کردند که روسیه نیز خواستار بررسی تبعات حمله احتمالی غرب به یک رآکتور سوریه شد. این اولین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که به دنبال انتخاب روحانی به عنوان رییس‌جمهور ایران برگزار می‌شود.

هرچند در جدیدترین گزارش آژانس به افزایش ظرفیت غنی سازی در ایران اشاره شد، اما ۳۵ عضو شورای حکام در این دور از نشست خود با توجه به تغییرات اخیر پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران، موضع سختی در قبال تهران نخواهند گرفت و احتمالا تا نشست بعدی در ماه نوامبر به ایران فرصت می‌دهند. همچنین موضوع سوریه نیز به ابتکار روسیه ممکن است در شورای حکام مورد بررسی قرار گیرد. مسکو نسبت به تبعات فاجعه‌آمیز حمله احتمالی به رآکتور کوچکی در سوریه هشدار داده است.

همچنین یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام گفت که آژانس به همکاری سازنده با دولت حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران برای حل مسائل باقیمانده از طریق ابزار دیپلماتیک متعهد است. مدیرکل آژانس گفت که لازم و ضروری است که ایران با بازرسان آژانس پیرامون نگرانی‌های این سازمان درباره مطالعات ادعایی تعامل داشته باشد و اجازه دسترسی آژانس به یک سایت کلیدی نظامی (پارچین) را بدهد.

از سوی دیگر آژانس و تهران توافق کردند گفت‌وگوهای هسته‌ای را در ۲۷ سپتامبر(۵ مهر) در وین از سر بگیرند. دیپلمات‌های غربی اعلام کردند نتیجه این گفت‌وگوها می‌تواند در نشست آتی شورای حکام در ماه نوامبر مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی که گفت‌وگوها نتیجه بخش نبود، آژانس لحن خود را نسبت به ایران تغییر دهد.

همچنین رییس سازمان انرژی اتمی هفته آینده به‌منظور شرکت در اجلاس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین شرکت خواهد کرد. علی‌اکبر صالحی هفته آینده در پنجاه و هشتمین اجلاس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است از ۲۵ تا ۳۱ شهریور در مقر این سازمان در وین برگزار شود، شرکت خواهد کرد. طبق روال معمول در این اجلاس روسای سازمان‌های انرژی اتمی کلیه کشورهای عضو سخنرانی می‌کنند.

رویترز با اشاره به نشست شورای حکام به نقل از دیپلمات‌ها می‌نویسد، اگر پیشرفتی واقعی در مذاکره با ایران حاصل نشود، آژانس در نشست فصلی بعدی خود که در ماه نوامبر برگزار می‌شود، فشار را بر ایران افزایش می‌دهد. یک دیپلمات غربی در این زمینه اظهار کرد: اوضاع در ایران متحول شده است. رییس‌جمهور و دولت جدیدی در ایران روی کار آمده و لحن تهران نیز تغییر کرده است که ما از آن استقبال می کنیم.

همچنین قرار است کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که هم‌اکنون مسوولیت مذاکرات هسته‌ای بر دوش وی است نیز در تاریخ ۳۱ شهریورماه و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با هم ملاقات کرده و زمینه را برای از سرگیری مذاکره‌های هسته‌ای تهران و گروه ۱+۵ فراهم کنند. در همین حال دفتر اشتون نیز می‌گوید پیشنهاد‌های جدیدی برای ایران آماده شده است. پیشنهادهایی که باید برای جلب نظر تهران در مقایسه با بسته‌های پیشنهادی که پیش‌تر روی میز مذاکره گذاشته شده، جذاب‌تر باشد.