ایسنا - یک استاد دانشگاه با اعتقاد به اینکه «در دوره‌ای افکار عمومی جامعه در اثر تزریق طولانی مدت توهم و دروغ به شدت محکوم شد» گفت: ما باید سم دروغ را از بدنه افکار عمومی جامعه خارج کنیم. پادزهر دروغ، تلاش مداوم برای شناخت واقعیت است. علیرضا علوی‌تبار در گردهمایی جبهه اصلاح‌طلبان با عنوان جامعه مدنی اظهار کرد: جامعه مدنی ما به شدت تضعیف شده است و باید بر اساس واقعیت بازسازی شود و برای اینکه یک جامعه مدنی در یک کشور شکل بگیرد، باید به چند نکته توجه کرد که یکی از آنها جامعه‌ای است شدیدا متنوع و تکثرگرا. در تاریخ هیچ دوره‌ای را سراغ نداریم که ایران این همه تنوع در افکار و عقاید داشته باشد که دائما هم رو به فزونی است.

علوی‌تبار گفت: برای رسیدن به دموکراسی راه‌های زیادی وجود دارد. گاهی این نیرو یک نیروی خارجی است که شاید منجر به دموکراسی شود، گاهی کودتا و گاهی انقلاب‌های دموکراتیک. برخی‌ها فکر می‌کنند تحریم‌ها در ظاهر غیرخشونت‌آمیز است، ولی در عمل ضربه به ملت می‌زند؛ چراکه این مردمند که فشار را حس می‌کنند. دخالت خارجی به هیچ شکل مسالمت‌آمیز نیست.

وی افزود: نیروی محرکه گاهی حکومت است؛ برای گذار به مردم‌سالاری که به این امر بهبودخواهی حکومتی گفته می‌شود و یک راه هم برای رسیدن به دموکراسی و مردم‌سالاری این است که توده مردم حرکت کنند؛ اما مسالمت‌جویانه که به این راه جنبش اجتماعی گفته می‌شد. جنبش اجتماعی به معنای شورش اجتماعی نیست؛ بلکه معطوف به تغییر رفتار و بینش مردم است.

وی گفت: انتخابات سال ۹۲ ما را نباید از ایجاد جنبش اجتماعی غافل کند و ما نباید تصور کنیم چون جریان اصلاحات پایگاهی در حکومت ایجاد کرده است، دیگر نیازی به جنبش اجتماعی نیست. جنبش اجتماعی کاملا برنامه‌ریزی شده است و باید به احزاب موجود کمک کنیم. عضویت در احزاب را باب کنیم؛ چراکه اعتقاد داریم غیرحزبی بودن افتخار نیست همه ما باید در صحنه وارد شویم و به احزاب کمک کنیم و بهترین کمک برای پیشبرد اهداف دولت، وجود جنبش اجتماعی ایده‌پرداز است که به مردم امید دهد.

این استاد دانشگاه افزود: بدون شک ما اکثریت هستیم، اما نمی‌خواهیم کسی را از چیزی محروم کنیم. اعتقاد داریم که آزادی در اندیشه، منطق در گفت‌وگو و قانون در عمل باید سه رکن اصلی در اداره کشور باشد. وی گفت: ما اعتقاد داریم که جریان اصلاحات باید صاحب پارلمانی در سراسر کشور شود؛ اما نباید از صفر کارها را شروع کنیم. در پایان این را باید بگویم که دکتر شریعتی به پسرش می‌گفت اگر می‌خواهی گرفتار هیچ دیکتاتوری نشوی فقط بخوان! بخوان! بخوان.