ظریف: مذاکرات هسته‌ای باید ضرب‌الاجل داشته باشد

دنیای اقتصاد- ایران و آمریکا با برقراری ارتباط در مورد بحران سوریه درحال ارسال سیگنال‌هایی به یکدیگر هستند. این موضوع به‌خصوص با سخنرانی رییس‌‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران در نشست سازمان ملل و دیدارهای حاشیه آن بیش از پیش در حال تقویت است. در همین خصوص روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از لس‌آنجلس تایمز مدعی شد که باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا احتمالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با حسن‌روحانی رییس‌جمهور ایران دیدار می‌کند. به گزارش خبرگزاری انتخاب، واشنگتن و تهران هم اکنون در حال حرکت به سوی مذاکره مستقیم هستند؛ اوباما در هفته‌های اخیر با حسن روحانی رییس‌جمهور ایران نامه‌نگاری کرده است. رییس‌جمهور ایران روز ۲۴ سپتامبر در سازمان ملل سخنرانی خواهد داشت و مقامات آمریکا می‌گویند، امکان دارد که آنها در حاشیه نشست با روحانی دیدار کنند. اوباما در چهار مصاحبه تلویزیونی اخیر خود اعلام کرد که ایران نقشی سازنده در ترغیب بشار اسد به عدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی داشته است.

۲۳ سپتامبر، دیدار ظریف با اشتون

روحانی اعلام کرده است که گام نخست گفت‌و‌گوهای جدید ایران و کشورهای گروه ۱+۵ که از این پس وزارت امور خارجه متولی آن است احتمالا در حاشیه سفر وی برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک انجام خواهد شد. در همین ارتباط منابع غربی اعلام کردند که انتظار می‌رود وزیر امور خارجه ایران نیز در تاریخ ۲۳ سپتامبر با کاترین اشتون در نیویورک دیدار کند؛ گرچه یک سخنگوی اشتون گفت که تاریخ این ملاقات هنوز تایید نشده است. به گزارش «ایسنا»، المانیتور با اعلام این خبر گزارش داد: مقامات غربی امیدوارند که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بتوانند در این دیدار درباره تاریخ جدید و مکان از سرگیری مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران درباره برنامه هسته‌ای که احتمالا در ماه اکتبر خواهد بود، به توافق دست یابند.

در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای نیز محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه خبری پرس تی‌وی درباره مذاکرات هسته‌ای آتی گفته‌است: باید نتیجه‌گرا باشیم. ما بر این باوریم که مذاکرات نامحدود نیست و اینکه خود مذاکره فی‌نفسه هدف نیست. ما اعتقاد داریم مذاکرات باید ضرب‌الاجل داشته باشد، نتیجه‌گرایانه و بر اساس حسن نیت، شرایط برابر و احترام متقابل باشد. اکنون ما باید رویکرد این مذاکرات را تغییر دهیم. همچنین وزیر امور خارجه درباره رویکرد برد-برد در مذاکرات هسته‌ای گفت: در وضعیت برد- برد، ایران حقوق خود را حفظ خواهد کرد، تحریم‌ها لغو خواهد شد و باقی کشورهای جهان می‌توانند اطمینان داشته باشند که برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز باقی خواهد ماند؛ زیرا صلح‌آمیز باقی ماندن آن در راستای منافع ما است. از طرف دیگر اینکه برنامه هسته‌ای ایران در فضایی شفاف و تحت نظارت آژانس ادامه پیدا کند، باید در راستای منافع آنها باشد.

اظهارات نماینده ایران و آمریکا در آژانس

اما نشست یک هفته‌ای ۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با محوریت بررسی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در حالی روز پنج‌شنبه به اتمام رسید که نمایندگان ایران و آمریکا درخصوص محورهای مطرح در آن به اظهار نظر پرداختند. در این ارتباط سفیر و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌هیچ‌وجه از حقوق حقه ملت در خصوص استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای براساس «ان.پی.تی» کوتاه نخواهد آمد. به گزارش «ایسنا» رضا نجفی افزود: در نشست اجلاس شورای حکام درخصوص موضوع هسته‌ای ایران بیانیه‌های متعددی قرائت شد. به گزارش مدیرکل آژانس اشاره کردیم و مواردی که مطرح کرده بود و از اینکه مدیرکل نظرات خود را در مورد سندی که در حال حاضر در حال مذاکره است بدون درج نظرات ایران آورده، انتقاد کردیم. در کنار آن اشاره کردیم که مدیرکل در گزارش خود اشاره کرده که در مدالیته‌ای که قرار است بین ایران و آژانس توافق شود در خصوص موضوع ابعاد احتمالی نظامی، هیچ عبارتی مبهم و نامشخص نباشد؛ به همین دلیل ما گفتیم که با این ایده موافق هستیم و امیدواریم در مذاکراتی که قرار است در آینده نزدیک بین ایران و آژانس برگزار شود، به توافقی که مورد قبول دو طرف باشد دست پیدا کنیم. سفیر ایران در آژانس افزود: در عین حال در بیانیه خود اشاره کردیم که جمهوری اسلامی ایران و مقامات جمهوری اسلامی ایران به‌هیچ‌وجه از حقوق حقه ملت در خصوص استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای براساس «ان.پی.تی» کوتاه نخواهند آمد و طرف‌های مقابل اگر ما اعلام کردیم که حاضر به همکاری و تعامل هستیم این سوء برداشت برایشان پیش نیاید که جمهوری اسلامی ایران ممکن است از حقوق حقه خود کوتاه بیاید، به‌هیچ‌وجه اینطور نیست.

ابراز نگرانی آمریکا در نشست شورای حکام

در مقابل نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در ماه‌های گذشته ابراز نگرانی کرد. جوزف مک مانوس روز چهارشنبه در نشست شورای حکام آژانس در وین ابراز امیدواری کرد که دولت روحانی با برداشتن گام‌های مشخص در ماه‌های آینده در مورد برنامه هسته‌ای خود شفاف‌سازی کرده و قول همکاری دهد. به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز نماینده آمریکا در آژانس با اشاره به اینکه ایران با ادامه نصب سانتریفیوژهای نسل اول و پیشرفته، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را توسعه داده است، این اقدامات را مایه تشدید نگرانی‌ها درباره فعالیت‌هایی دانست که به گفته وی ممنوع است.

همزمان نمایندگان اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌‌ای روزگذشته با صدور بیانیه‌ای، ایران را تهدید کردند که در صورت عدم همکاری با بازرسان آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود اقدامات دیپلماتیک‌ ضد تهران را تشدید می‌کنند. در این بیانیه که در نشست شورای حکام خوانده شد، اتحادیه اروپا ماه نوامبر را به عنوان ضرب‌الاجل برای ایران تعیین کرده است تا با آژانس همکاری کند.