ظریف: دیدار با 1+5 حرکتی اساسی و رو به جلو در جهت حل مساله هسته‌ای باشد

دنیای‌اقتصاد- تحرک دستگاه دیپلماسی ایران در نیویورک نوید فصل تازه‌ای از همکاری و گسترش روابط با نظام بین‌الملل را می‌دهد. پس از هشت سال توجه به کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین، تعامل و تفاهم با کشورهای اروپایی از اهمیت زیادی برای دولت جدید در حل موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها برخوردار است. در اولین گام، از سرگیری و عادی سازی روابط با انگلیس پس از یک دوره قطع ارتباط و بستن سفارت، در دستور کار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در دیدار روز دوشنبه ظریف و ویلیام هیگ درحاشیه شصت و هشتمین نشست اجلاس سالانه مجمع عمومی در نیویورک، وزیر خارجه انگلستان ضمن استقبال از مواضع اخیر دولت ایران خواهان بهبود روابط دو کشور شد. با این حال وی خواهان اتخاذ اقدامات عینی از جانب ایران برای رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی شد. هیگ در ادامه افزود: انگلستان به دنبال روابط مناقشه‌آمیز با ایران نیست و برای بهبود روابط با این کشور آماده است. این ملاقات که ساعت ۳ بعدازظهر به وقت نیویورک (۱۰ و ۳۰ دقیقه شب به وقت تهران) صورت گرفت، تحولات منطقه‌ای و مسائل مهم بین‌المللی از جمله مساله هسته‌ای، سوریه، افغانستان، مسائل مرتبط با حقوق بشر و نیز روابط فی‌مابین به بحث و تبادل نظر گذاشته شد. وزیر امور خارجه انگلیس در این دیدار آمادگی کشورش را برای انجام رایزنی درخصوص همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای اعلام داشت. هیگ همچنین به شرایط، فضا و قدم‌های مثبت از جانب ایران اشاره و تاکید کرد انگلیس و جامعه بین‌المللی از آنها استقبال می‌کنند. طرفین در این دیدار ضرورت شروع یک روند در جهت عادی‌سازی مرحله‌ای روابط دو جانبه را مورد توجه قرار دادند. همچنین ظریف و هیگ معاونان وزرای خارجه دو کشور را مامور مذاکره برای بررسی این مساله کردند.

در این مذاکرات که در جوی مثبت و سازنده برگزار شد، طرفین بر دستیابی به راهکار سیاسی در موضوع سوریه و برگزاری نشست ژنو ۲ تاکید کردند. این اولین دیدار وزرای امور خارجه ایران و بریتانیا در دولت یازدهم است. روابط تهران و لندن بعد از وقایع هشتم آذر ۱۳۹۰ که منجر به ورود دانشجویان به سفارت انگلستان در تهران و باغ قلهک شد قطع و در حال حاضر سوئد و عمان حافظان منافع بریتانیا و جمهوری اسلامی ایران هستند. در ادامه این دیدار ظریف با اشاره به دیدار سازنده خود با اشتون که صبح دوشنبه به وقت نیویورک صورت گرفت، به عنوان یک شروع مثبت، ابراز امیدواری کرد دیدار روزپنج‌شنبه ایران و ۱+۵ حرکتی اساسی و رو به جلو در جهت حل مساله هسته‌ای باشد.

در همین ارتباط ظریف با پیام توئیتری خود با اشاره به دیدار با وزرای گروه ۱+۵ روز پنج‌شنبه و دور بعدی مذاکرات هسته‌ای نوشت: در شرایط جدید نیازمند آغاز جدیدی هستیم. در روزهای اخیر رسانه‌های داخلی و خارجی به گمانه‌زنی در خصوص دیدار احتمالی ظریف با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پرداخته‌اند. موضوعی که سخنگوی وزارت امور خارجه آن را رد نکرد و گفت که اگر دیداری بخواهد صورت بگیرد در چارچوب ۱+۵ خواهد بود.

رایزنی‌های ظریف با ۱۲ وزیرخارجه

وزیر امور خارجه پیش از ظهر دوشنبه به طور جداگانه با وزرای امور خارجه یونان، هلند، اسلواکی، کرواسی، استرالیا، ایتالیا، سوئیس، گرجستان، بلغارستان، ژاپن، عمان و ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری مهر در این دیدارها توسعه روابط دو جانبه، افزایش همکاری‌های فی‌مابین در حوزه‌های دوجانبه، چندجانبه و منطقه‌ای و دیگر موضوعات مورد علاقه بحث و تبادل‌نظر شد و پیرامون تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله موضوعات مربوط به افغانستان، سوریه، خاورمیانه، تروریسم، افراط‌گرایی و مساله هسته‌ای رایزنی و تبادل نظر شد.

توسعه روابط تهران- رم و گسترش رایزنی‌ها و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در خصوص افغانستان محورهای مهم مذاکرات وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا بود. ظریف در این دیدار با اشاره به روابط نزدیک تهران- رم، تصریح کرد که دو کشور در زمینه روابط دوجانبه می‌توانند، کارهای زیادی انجام دهند. وزیر امور خارجه ایتالیا نیز با ابراز امیدواری به توسعه روابط دو کشور در همه زمینه‌ها بر علاقه‌مندی کشورش برای تقویت همکاری‌های فرهنگی به ویژه در زمینه میراث فرهنگی تاکید کرد.

وزرای امور خارجه گرجستان، بلغارستان، ژاپن، عمان و ترکیه روز دوشنبه در حاشیه برگزاری شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک جداگانه با دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کردند. در این دیدارها راه‌های گسترش روابط دوجانبه، افزایش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی و سایر موضوعات مورد علاقه مورد بررسی قرار گرفت و پیرامون تحولات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه اوضاع سوریه، افغانستان و مساله هسته‌ای رایزنی به عمل آمد. ظریف در دیداری جداگانه با همتای ژاپنی خود، اهمیت روابط دو کشور و اهتمام به گسترش بیش از پیش مناسبات را خاطرنشان ساخت و مذاکرات اخیر فرستاده ویژه ژاپن در تهران را سازنده توصیف کرد.

وزیر امور خارجه ژاپن نیز با تبریک انتصاب دکتر ظریف به‌عنوان وزیر امور خارجه اظهار کرد که ژاپن از پیام‌های دولت تدبیر و امید استقبال می‌کند. وی با اشاره به روابط سنتی دو کشور، تمایل کشورش را برای تعمیق مناسبات فی‌مابین مورد تاکید قرار داد. وزیر امور خارجه ژاپن سفر مثبت اخیر فرستاده ویژه ژاپن به تهران و مذاکرات قبلی خود با مقامات ایرانی را بیانگر ارزشی دانست که ژاپن برای روابط با ایران قائل است و ابراز امیدواری کرد گفت‌وگوهای فی‌مابین استمرار یابد.

وی با تاکید بر اینکه دو دوست قدیمی موضوعات زیادی برای گفت‌وگو دارند، ایران را قدرت اصلی در خاورمیانه دانست و نقش مهم ایران در تحولات جاری از جمله سوریه را مورد تاکید قرار داد. دیدار ظریف با احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز آخرین دیدار وزیر امور خارجه در روز دوشنبه بود و طرفین آخرین وضعیت مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین را مورد بررسی قرار دادند. ظریف در این دیدار با اشاره به سابقه روابط دو کشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای گسترش و تقویت همکاری‌ها اعلام داشت. وی با اشاره به ارتقای سطح مبادلات دو کشور از ۲ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار در سال، از تبادل هیات‌های بلندپایه در جهت افزایش بیش از پیش حجم تجاری و اقتصادی دو کشور استقبال کرد. در این دیدار همچنین پیرامون آخرین تحولات منطقه به‌ویژه سوریه رایزنی شد.