شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتظار سخنرانی مردی را می‌کشد که از سال‌ها پیش معروف به شیخ دیپلمات بود. اصلا شاید بتوان گفت به واسطه همین شخصیت دیپلماتیک توانست گوی سبقت را از رقیبان برباید و پیروز میدان انتخابات شود. حالا سخنرانی‌اش در این مجمع می‌تواند شاه کلید حل بحران‌های دیپلماتیک ایران باشد. وی قبل از ترک تهران به رسانه‌ها گفت که می‌خواهد چهره واقعی ایران را به جهانیان نشان دهد و همین وعده‌هایش همه را به انتظار گذاشته تا ببینند کلید تدبیر و اعتدال چگونه در قفل تعامل با غرب خواهد چرخید؟ مرد تدبیر و امید این روزهای ایران به گواه اظهاراتش برای تعامل با غرب اختیاردار است و با دست پر در مجمع عمومی به سخنرانی خواهد پرداخت. ابتدا قرار بود محمد جواد ظریف به استقبالش برود که نشد. وزیر امورخارجه در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «آنقدر ملاقات‌ها فشرده است که حتی وقت نمی‌کنم به استقبال رییس‌جمهور محترم بروم.» حسن روحانی هم در فرودگاه جان اف کندی مورد استقبال محمد خزایی سفیر و نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و جمعی از مسوولان و کارمندان دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل قرار گرفت. حسن روحانی دیروز در بدو ورود به فرودگاه جان اف کندی، در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح اهداف و برنامه‌های سفر خود اظهار کرد: در جریان این سفر علاوه بر سه سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اجلاس خلع سلاح و مجمع وزرای امور خارجه غیرمتعهدها، دیدارها و ملاقات‌هایی با سران منطقه، مقامات اروپایی و برخی رهبران دیگر کشورها نیز خواهیم داشت.

رییس‌جمهور حضور در جمع اندیشمندان آمریکایی، مدیران ارشد رسانه‌ها، رهبران مسلمانان، رهبران ادیان آسمانی و دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا را از دیگر برنامه‌های خود در این سفر و در راستای دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی برشمرد و تصریح کرد: دلگرمی اصلی ما در این سفر، پشتیبانی ملت ایران از دولت تدبیر و امید، حمایت‌های مقام معظم رهبری و دعای خیر همه مسلمانان است و امیدواریم بتوانیم در جهت تبیین اهداف نظام و احقاق حقوق ملت ایران گام‌های خوبی برداریم. مراسم افتتاحیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیروز ساعت ۱۷ عصر به وقت ایران با سخنرانی بان‌کی‌مون آغاز شد و پس از او باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا به ایراد سخنرانی پرداخت. محمد جواد ظریف رییس هیات ایرانی حاضر در این مجمع بود. البته حسن روحانی در افتتاحیه مجمع عمومی حضور نداشت. رییس‌جمهور همچنین دیروز با برخی رسانه‌های معتبر بین‌المللی صحبت و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز با روسای جمهور برخی کشورهای شرکت‌کننده دیدار کرد که از جمله مهم‌ترین این دیدارها می‌توان به دیدار با رییس‌جمهور فرانسه اشاره کرد.

به گزارش «ایسنا»، در برنامه کاری اولین روز سفر رییس‌جمهور برنامه‌های متعددی پیش‌بینی شده است که از جمله مهم‌ترین آنها شرکت در مراسم افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد است. این مراسم ساعت ۹ صبح به وقت نیویورک و پنج بعدازظهر به وقت تهران خواهد بود. رییس‌جمهور همچنین ساعت ۱۷ روز سه‌شنبه به وقت نیویورک و بامداد چهارشنبه به وقت تهران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی خواهد کرد و به تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسائل منطقه و جهان خواهد پرداخت. در همین ارتباط، سخنگوی سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرد که دیدار حسن روحانی رییس‌جمهور ایران با باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا در حاشیه ضیافت شام انجام شود. البته «ایسنا» در گزارشی خبر از دیدارهای احتمالی حسن روحانی داده است که دیدار با بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، روسای جمهور فرانسه، اتریش، لبنان، ترکیه و تونس پیش‌بینی می‌شود. همچنین دیدار با نخست ‌وزیر اسپانیا، ایتالیا و پاکستان از دیگر دیدارهای احتمالی رییس دولت تدبیر و امید در جریان این سفر است. بر اساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود که روحانی در این سفر با برخی از شبکه‌های آمریکا‌یی از جمله شبکه CNN،CBS و روزنامه واشنگتن‌پست گفت‌وگو خواهد کرد. روحانی همچنین در دومین روز کاری خود در نیویورک مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه سی.ان.ان آمریکا داشته و پس از آن در هتل محل اقامت خود جلسه‌ای با شخصیت‌های برجسته و رهبران اسلامی آمریکا خواهد داشت. محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور، محمدعلی نجفی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهور و حسام‌الدین آشنا دستیار ارشد رییس‌جمهور و معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور و همچنین دستغیب و مره صادق دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رییس دولت تدبیر و امید را در این سفر همراهی می‌کنند.

درخواست ملاقات وزیرخارجه آلمان با روحانی

خبرگزاری آلمان روز سه‌شنبه از ملاقات گیدو وستروله، وزیر امور خارجه این کشور با حجت الاسلام و‌المسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد. به گزارش «ایرنا»، د.پ.آ در این خبر به نقل از اعضای هیات آلمانی حاضر در نیویورک، نوشت: وستروله قرار است سه شنبه شب به وقت نیویورک در یکی از هتل‌های این شهر با رییس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کند. براساس عرف دیپلماتیک، دیدار یک وزیر امور خارجه با رییس دولت یک کشور، با حضور در محل اقامت رییس‌جمهور به عنوان مقام بالاتر انجام می‌شود. این رسانه آلمانی در ادامه با اشاره به سخنرانی حسن روحانی در مقر سازمان ملل که بعد از ظهر سه‌شنبه به وقت نیویورک اعلام شده است، نوشت: آخرین دیدار وستروله با یک رییس‌جمهوری از ایران، ملاقات وی با محمود احمدی‌نژاد در فوریه سال ۲۰۱۱ بوده است.