چرا دیدار انجام نشد؟

به گفته حسن روحانی، آمریکا علاقه‌مندی خود برای انجام دیدار با اوباما را اعلام کرد و اساسا ایران نیز می‌توانست تحت شرایط مشخص اجازه انجام چنین ملاقاتی را بدهد. اما من معتقد هستم که ما زمان کافی برای هماهنگی این دیدار را آن‌گونه که لازم بود در اختیار نداشتیم دست‌هایی که به هم نرسید

روحانی: برای دیدار، زمان کافی نداشتیم

کاخ سفید: هیات ایرانی پیشنهاد را رد کرد

دنیای اقتصاد- سرانجام سخنرانی اوباما و روحانی که همگان منتظر آن بودند انجام شد، اما دیدار احتمالی در آسانسور، راهرو یا ضیافت ناهار و شام صورت نگرفت و آن‌گونه که رسانه‌ها از هفته‌های پیش رایزنی می‌کردند دو رییس‌جمهور حتی فرصت دست دادن با هم را نیافتند و شرایط رو در رو برای اوباما و روحانی مهیا نشد. رییس‌جمهور آمریکا و ایران در نوبت صبح و بعد از ظهر سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل، با جامعه جهانی سخن گفتند.

اوباما برای نخستین بار تاکید کرد به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست و به حق بهره‌مندی تهران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای اشاره کرد. در مقابل رییس‌جمهور ایران ضمن اینکه به اسرائیل اشاره‌ای نداشت، گفت: آماده مذاکره با آمریکا است. اوباما و روحانی تاکید کردند که هر دو به دنبال مصالحه بر سر موضوعی هستند که بیش از یک دهه است، دیپلمات‌ها را با خود مشغول کرده است.به گزارش خبرگزاری تسنیم، رییس‌جمهور در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان از انجام مکالماتی درباره دیدار احتمالی با رییس‌جمهور آمریکا و فراهم شدن مقدمات آن خبر داد. حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، در مصاحبه با کریستین امانپور از شبکه سی‌ان‌ان گفت: می‌خواهم به مردم آمریکا بگویم که صلح و دوستی را از جانب مردم ایران برای مردم آمریکا به ارمغان آورده‌ام. روحانی درباره شایعاتی که در محافل دیپلماتیک درباره دیدار غیررسمی وی و اوباما در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل وجود داشت، گفت: صحبت‌هایی دراین‌باره انجام شده بود و مقدمات این کار نیز تاحدودی فراهم شده بود.رییس‌جمهور ایران گفت: یخ روابط بین ایران و آمریکا شروع به آب‌شدن کرده است، زیرا محیط در نتیجه اراده مردم ایران برای ایجاد عصر جدید روابط کشورمان با سایرین، تغییر یافته است. وی افزود: آمریکا علاقه‌مندی خود برای انجام این دیدار را اعلام کرد، و اساسا ایران نیز می‌توانست تحت شرایط مشخص اجازه انجام چنین ملاقاتی را بدهد. اما من معتقد هستم که ما زمان کافی برای هماهنگی این دیدار را آن‌گونه که لازم بود در اختیار نداشتیم.پیش از سفر روحانی به نیویورک، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال دیدار روحانی با اوباما رییس‌جمهور آمریکا بالا گرفته بود، ولی مقامات کاخ سفید گفتند که اگرچه طرف آمریکایی پیشنهاد دیدار را داد، هیات ایرانی این پیشنهاد را رد کرد و گفت که انجام این کار در حال حاضر «بسیار پیچیده» است. به گزارش روزنامه گاردین، یک مقام سازمان ملل در جمع خبرنگارانی که با اوباما همراه بودند، گفت که مقامات دو کشور چندین روز درباره لجستیک «یک دیدار یا برخورد» در سازمان ملل گفت‌وگو کرده بودند، ولی در پایان «انجام این کار برای مقامات ایرانی بیش از حد پیچیده بود.» شبکه خبری پرس‌تی‌وی سرو کردن مشروبات الکلی را دلیل شرکت نکردن هیات ایرانی در مراسم ناهار بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد.

روحانی در ادامه گفت‌و‌گوی خود گفت: به‌نظر من رییس‌جمهور ایران هرکجا که بحث از منافع ملی کشور است، دارای اختیار است. رهبر معظم ایران فرموده است که هرکجا منافع ملی کشور اقتضا می‌کند مخالفتی با مذاکره ندارد. رییس‌جمهور ایران افزود: حال اگر فرصت فراهم می‌شد و مقدمات آن فراهم می‌گشت به‌احتمال زیاد گفت‌وگو‌ها با تمرکز بر مساله هسته‌ای یا تحولات خاورمیانه انجام می‌شد؛ بنابراین می‌توانم به شما بگویم که رهبر معظم انقلاب به من اختیار کامل برای مذاکره درباره این مسائل را داده است.

آن‌گونه که کاخ سفید اعلام کرده نشست وزرای خارجه به قوت خود باقی است «نشست روز پنج‌شنبه بین جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و سایر وزیران خارجه کشورهای عضو ۱+۵ به قوت خود باقی است و هدف از این نشست، از سرگیری مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران است.»

در همین ارتباط پایگاه خبری اسرائیلی دبکا با ادعای اینکه ایران و آمریکا در دو ماه گذشته پنهانی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده‌اند و سلطان قابوس، پادشاه عمان میانجی آنها بود، مدعی شد که دو کشور از قبل به توافقاتی با یکدیگر در زمینه برنامه هسته‌ای ایران دست یافته‌اند. به گزارش «ایسنا» پایگاه خبری دبکا که وابسته به رژیم صهیونیستی است با اشاره به دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با جان کری، همتای آمریکایی‌اش که روز پنج‌شنبه در چارچوب مذاکرات تهران و گروه ۱+۵ در نیویورک انجام خواهد شد، مدعی شد که ایران و آمریکا از قبل به توافقاتی دست یافته‌اند.

اولاند:انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز حق مسلم ایران است

رییس‌جمهوری فرانسه گفت: انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز حق مسلم ایران است. اولاند در سخنرانی خود در سازمان ملل اظهارات حسن روحانی، رییس‌جمهوری جدید ایران را روزنه‌های امید در خاورمیانه توصیف کرد و گفت: این اظهارات نشانه تحول است، اما مساله کنونی این است که آیا این اظهارات به خصوص در قضیه هسته‌ای می‌توانند به عمل تبدیل شوند؟ از ۱۰ سال قبل تاکنون مذاکرات به جلو نمی‌روند؛ تا جایی که جامعه بین‌الملل مجبور شده است مجازات‌های شدیدی اعمال کند. همه ما می‌دانیم این اوضاع خطرناک است. وی افزود: فرانسه انتظار دارد ایران رفتاری ملموس از خود نشان دهد؛ رفتاری که نشان دهد این کشور از برنامه هسته‌ای نظامی چشم‌پوشی می‌کند. با این حال، این کشور کاملا حق دارد برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود را دنبال کند. به همین دلیل، تصمیم گرفته‌ام گفت‌وگویی مستقیم و شفاف با روحانی داشته باشم. رییس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد: من همان‌قدر که موافق گفت‌وگو هستم همان‌قدر هم در مورد منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای قاطعم.

پس از توافق، اروپا تحریم‌ها را گام‌به‌گام برمی‌دارد

روحانی در ادامه سفر خود به نیویورک دیروز دیدارهایی را با سایر مقامات کشورهای دیگر داشت.در همین رابطه رییس جمهور اتریش دیدار خود با رییس‌جمهور کشورمان در نیویورک را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: در صورت شکل‌گیری توافق، اروپا در فرآیندی گام به گام تحریم‌های وضع شده علیه ایران را بر می‌دارد. به گزارش «ایسنا»‌ هاینز فیسچر، رییس‌جمهور اتریش درباره دیدار خود با دکتر حسن روحانی در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در این دیدار موضوع هسته‌ای ایران مطرح شد و رییس‌جمهور ایران به من و اتحادیه اروپا اطمینان خاطر داد که برنامه هسته‌ای کشورش برای تولید سلاح هسته‌ای نبوده و فقط در جهت کاربرد صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای و برای مصارف صنعتی‌ و تامین نیرو است. رییس‌جمهور اتریش گفت: در این مذاکرات به بحث تحریم‌های وضع شده علیه ایران اشاره شد که آقای روحانی تاکید داشت تحریم‌های اعمال شده علیه کشورش منصفانه نیست. او خاطرنشان کرد: در صورتی‌ که غرب بر اساس توافق مشترک از برنامه هسته‌ای ایران اطمینان پیدا کند، آن وقت می‌توان در روندی گام به گام تحریم‌ها را برداشت.

شک و تردید نتانیاهو در پی سخنرانی روحانی

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با ابراز شک و تردید نسبت به تلاش‌های دیپلماتیک رییس‌جمهور جدید ایران مدعی شد که غرب نباید فریب ایران را بخورد و باید فشارها به برنامه هسته‌ای تهران را ادامه دهد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای که پیش از سخنرانی حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل منتشر شد، با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که اسرائیل از یک راه‌حل دیپلماتیک واقعی که حقیقتا به برچیدن توانایی ایران برای آنچه تولید سلاح هسته‌ای خواند، منجر شود استقبال می‌کند؛ ولی فریب اقدامات نیمه کاره‌ای را که تنها پوششی برای تداوم حرکت ایران به سمت تسلیحاتی شدن است نخواهد خورد و دنیا نیز نباید فریب بخورد.

چرا دیدار انجام نشد؟