دنیای‌اقتصاد- محمد جواد ظریف که این روزها در نیویورک مشغول رایزنی‌های دیپلماتیک فشرده در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل است، پنج‌شنبه شب با وزرای ۱+۵ در خصوص مساله هسته‌ای مذاکره می‌کند. دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای عضو ۱+۵ ساعت ۴:۳۰ به وقت محلی، (۱۲ شب) در نیویورک آغاز می‌شود. محمدجواد ظریف قرار است روز پنج‌شنبه دور همان میزی بنشیند که جان کری، همتای آمریکایی‌اش حضور دارد. این اتفاق بعد از ۳۴ سال رخ می‌دهد که وزرای خارجه ایران و آمریکا بر سر مساله‌ای در خصوص ایران به مذاکره می‌نشینند. به گزارش «ایسنا»، جان‌ کری وزیر خارجه آمریکا، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و وانگ یی وزیر خارجه چین در این نشست به همراه کاترین اشتون حضور خواهند داشت. همچنین در این نشست علاوه بر محمدجواد ظریف وزیر خارجه و سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه و مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایران را تشکیل می‌دهند. احتمالا افراد جدیدی به اعضای ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات اضافه خواهند شد. محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه در دیداری در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل توافق کردند که دور جدید مذاکرات پنج‌شنبه در نیویورک آغاز شود؛ همچنین در این دیدار توافق شد پس از آن وزیران خارجه این کشورها نشستی در نیمه اکتبر(اواخر مهرماه) در ژنو برگزار کنند. در همین ارتباط ری تکیه، تحلیلگر شورای روابط خارجی آمریکا گفت که اهداف واقعی ایران در زمینه موضوع هسته‌‌ای‌اش در نشست روز پنج‌شنبه و همین‌طور روز جمعه، زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشش درباره برنامه هسته‌ای ایران را ارائه می‌کند، آشکارتر خواهد شد. با توجه به سخنان اوباما و روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان‌ملل به نظر می‌رسد که فضای مثبتی بر جو مذاکرات سایه افکنده است و می‌تواند دورنمای مذاکرات را با خوش‌بینی بیشتر به همراه دستاوردهای روشن هموار سازد.

وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای دوجانبه خود صبح سه‌شنبه با وزرای امور خارجه روسیه، آلمان، بحرین و بروندی دیدار و گفت‌وگو کرد. روابط دوجانبه، تحولات جاری در منطقه، آخرین موضوعات مهم بین‌‌المللی و سایر موضوعات مورد علاقه از محورهای مذاکرات دکتر ظریف با وزرای این کشورها بود.

محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه ایران و روسیه طی دیداری، راه‌های گسترش مناسبات تهران - مسکو، تحولات منطقه‌ای به ویژه بحران سوریه، تحولات مهم بین‌المللی و موضوع هسته‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. طرفین با ابراز خرسندی از تلاش‌های مثمرثمر برای جلوگیری از جنگ در سوریه، بر ضرورت یافتن راهکارهای سیاسی جهت کمک به حل کامل این بحران تاکید کردند. وزیر امور خارجه روسیه نیز تاکید کرد که جلوگیری از جنگ فوری در سوریه مهم است چرا که انجام آن یک فاجعه بود. در این دیدار طرفین ضمن ابراز رضایت از روند گسترش روابط دوجانبه و بررسی راه‌های افزایش همکاری‌ها، پیرامون همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های نفت، گاز، برق، صنعت و ماشین‌آلات گفت‌وگو کرده و در خصوص ادامه برنامه‌های همکاری کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر رایزنی کردند.

ظریف و همتای آلمانی وی نیز طی دیداری تقویت روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی از جمله موضوع هسته‌‌ای را مورد رایزنی قرار دادند. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به روابط نزدیک تهران - برلین، نقش آلمان در اتحادیه اروپایی را مورد توجه قرار داد. ظریف با تشریح مواضع کشورمان در خصوص تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص مساله هسته‌ای اظهار کرد: ما آماده مذاکرات مستقیم جدی هستیم و چنانچه این اراده جدی در طرف مقابل نیز باشد، حصول یک راه‌حل در چارچوب مذاکراتی هدفمند و با یک جدول زمانی مشخص ممکن است. گیدو وسترله وزیر امور خارجه آلمان نیز با ابراز خوشحالی از دیدار با دکتر ظریف، تمایل برلین برای کار با ایران را اعلام کرد. وستروله از به وجود آمدن شرایط جدید در گفت‌وگوهای میان ایران و ۱+۵ استقبال کرد.