دنیای‌اقتصاد- سخنرانی حسن روحانی در شصت‌وهشتمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل بازتاب گسترده‌ای در بین رسانه‌های خارجی داشته است. رسانه‌های انگلیسی زبان، عرب زبان و ترک زبان از جمله این رسانه‌ها هستند که به تحلیل و بررسی این سخنان پرداخته‌اند. به گزارش «ایسنا»، خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری با عنوان «رییس‌جمهور جدید ایران می‌گوید که کشورش به مذاکرات هسته‌ای تمایل دارد» نوشت: رییس‌جمهور جدید ایران در اولین سخنرانی‌اش در صحنه جهانی در روز سه‌شنبه احتمال مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای کشورش و گفت‌وگو با آمریکا را مطرح کرد؛ ولی انتقاد شدیدی نیز از چگونگی قدرت‌نمایی آمریکا داشت. این خبرگزاری نوشت که روحانی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد و گفت که این امر همیشه هدف جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود.خبرگزاری رویترز نیز در خبری با عنوان «روحانی خواستار صدایی منسجم از جانب آمریکا در زمینه موضوع هسته‌ای شد» نوشت: اگرچه سخنرانی روحانی با اظهارات ضدغربی محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور پیشین ایران تفاوت داشت، اما رییس‌جمهور جدید ایران مصالحه‌ای پیشنهاد نداد و موضع تهران را مبنی بر اینکه ایران علاقه‌ای به تسلیحات هسته‌ای ندارد، تکرار کرد.شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز در گزارشی با عنوان «رییس‌جمهور روحانی: ایران برای مذاکرات هسته‌ای آماده است» نوشت که حسن روحانی رییس‌جمهور ایران گفت که برای تعامل و مذاکره درباره برنامه هسته‌ای‌اش که بتواند به حصول نتیجه منجر شود، آماده است. این شبکه خبری نوشت که روحانی علاوه بر آن تحریم‌ها علیه ایران را محکوم کرد و از پذیرش کنوانسیون تسلیحات شیمیایی توسط سوریه استقبال و استفاده از چنین تسلیحاتی را محکوم کرد.

روزنامه نیویورک ‌تایمز نیز در گزارشی با عنوان «رییس‌جمهور جدید ایران در اولین سخنرانی‌اش در سازمان ملل خواستار مدارا شد» نوشت که حسن روحانی رییس‌جمهور ایران در سخنرانی که سایرین بیش از هر سخنرانی دیگری انتظارش را می‌کشیدند، خواستار مدارا و تفاهم شد و تحریم‌های غرب علیه ایران را نوعی خشونت دانست و تاکید کرد که تسلیحات هسته‌ای جایی در آینده ایران ندارند.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز در گزارشی با عنوان «روحانی گفت برای تعامل با آمریکا آماده است و از تحریم‌ها انتقاد کرد» نوشت که حسن روحانی رییس‌جمهور جدید روز سه‌شنبه خطاب به سران کشورهای جهان گفت که دولتش برای مذاکره با آمریکا آماده است؛ ولی علاوه بر آن تحریم‌های اقتصادی آمریکا و مداخلات نظامی در خاورمیانه را محکوم کرد. این روزنامه نوشت که روحانی در سخنرانی‌اش که بسیاری انتظار آن را می‌کشیدند، گفت که ایران و آمریکا می‌توانند به چارچوبی برای رفع اختلافات‌شان برسند و افزود که دولتش تمایلی به افزایش تنش‌ها با آمریکا ندارد. این روزنامه نوشت که اگرچه اظهارات روحانی به اندازه‌ احمدی‌نژاد شدیداللحن نبود، وی نیز از فرصت سخنرانی در سازمان ملل برای انتقاد از اقدامات آمریکا و دفاع از سیاست‌های ایران در خارج از کشور استفاده کرد.

در رسانه‌های عرب زبان هم این سخنان مورد توجه قرار گرفته است. روزنامه‌ لبنانی السفیر در تیتری با عنوان روحانی: سلاح هسته‌ای در ایران جایگاهی ندارد، به نقل از رییس‌جمهوری ایران نوشت که کشورش آماده است تا بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کند و در این راستا بر از بین بردن نگرانی‌ها در این خصوص گام برخواهد داشت.

شبکه الجزیره نیز این سخن روحانی را که گفت «برنامه هسته‌ای ما صلح آمیز است» به‌عنوان تیتر اصلی سخنان روحانی انتخاب کرد و نوشت که روحانی در این سخنان گفت که کشورش هرگز تهدیدی برای جهان و منطقه نیست و سلاح هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی در سیستم دفاعی و امنیتی ایران جایگاهی ندارند. به نوشته الجزیره روحانی اشاره کرد که پذیرش حق مشروع ایران در غنی‌سازی اورانیوم بهترین راه برای حل مساله هسته‌ای ایران است.

روزنامه الحیات چاپ لندن نیز در خبری با عنوان «رییس‌جمهور ایران تاکید کرد که کشورش تهدید برای جهان نیست» به این بخش از سخنان روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و نوشت که روحانی از باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا خواست تا درخواست‌ها برای جنگ‌افروزی‌ها را نادیده بگیرد و مذاکرات را در اولویت قرار دهد. به نوشته الحیات، روحانی در سخنانش که چند ساعت بعد از سخنان اوباما انجام شد، گفت که اگر آمریکا به منافع کوتاه مدت گروه‌های جنگ طلب عمل نکند، می‌توان چارچوبی را برای حل اختلافات پیدا کرد.

تیتر اول رسانه‌های ترکیه همانند سایر رسانه‌های جهان به سخنرانی حسن روحانی، در سازمان ملل اختصاص داشت. خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی با عنوان «انتخابات ایران امیدی برای برقراری صلح جهانی است» با اشاره به اظهارات حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نوشت: سخنرانی روحانی در سازمان ملل همراه با اولین‌ها بود. همچنین روحانی در سخنرانی خود با تاکید بر صلح پایدار در سراسر جهان اعلام کرد که در زندگی مدرن امروزی خشونت و افراط‌گرایی جایی ندارد.

همگان منتظر سخنرانی رییس‌جمهور جدید و میانه‌روی ایران بودند. نماینده آمریکا برای اولین‌بار در طول سی و اند سال گذشته سخنرانی ایران در سازمان ملل را تحریم نکرد و به سخنان رییس‌جمهور ایران با دقت گوش داد. تنها نماینده اسرائیل به هنگام سخنرانی نشست را ترک کرد.