نشریه آمریکایی فارین پالیسی با توجه به مطالبات ایران مبنی بر حذف تحریم‌های بین‌المللی و نیز به رسمیت شناختن حق ایران در برخورداری از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خواسته‌های متقابل آمریکا را در صورت دستیابی به یک توافق بین تهران-واشنگتن پیش‌بینی کرد. نشریه فارین پالیسی در مطلبی با اشاره به احتمال دستیابی ایران و آمریکا به توافقی درباره موضوع هسته‌ای به گمانه‌زنی درباره خواسته‌های آمریکا از ایران پرداخت. فارین پالیسی نوشت: روحانی از زمان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دست به اقداماتی زده است که اکنون دستیابی به یک توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا قابل تصور شده است.

این نشریه با اشاره به خواسته‌های ایران در چنین توافق احتمالی افزود: ایران رفع تحریم‌ها و نیز به رسمیت شناختن بین‌المللی حق برخورداری از برنامه هسته‌ای صلح آمیز را خوستار است.

از خواسته‌های آمریکا به طور کلی آگاهی داریم: از جمله شواهد آشکار مبنی بر اینکه ایران پیگیری تولید سلاح هسته‌ای را متوقف کرده است و نیز هرگز به دنبال داشتن تجهیزات یا مواد رادیو اکتیو لازم برای تولید سلاح حرکت نخواهد کرد. این امر مستلزم آن است که ایران با فهرستی از خواسته‌های آمریکا توافق کند.

از جمله این خواسته‌ها شاید بتوان این موارد را برشمرد:

۱. توقف غنی‌سازی اورانیوم (با غنای ۲۰ درصد): مهم‌ترین عامل تولید سلاح هسته‌ای دستیابی به میزان کافی از اورانیوم غنی شده است. برآورد می‌شود ایران ۱۸۵ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد داشته باشد. اگر این ذخیره به ۲۵۰ کیلوگرم برسد میزان کافی برای آستانه تولید بمب محسوب می‌شود. به گفته برخی منابع، برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای لازم است تا ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف کند و نیز بخشی از ذخیره خود را به فروش برساند یا تحت نظارت بین‌المللی قرار دهد.

۲. توقف فعالیت‌های یک نیروگاه هسته‌ای: مقامات آمریکا احتمالا خواستار توقف فعالیت‌های یکی از دو سایت نطنز یا فردو خواهند شد. در این بین سایت فردو دارای تاسیسات پیشرفته تری است و سایتی زیر زمینی است که موجب نگرانی بیشتر مقامات آمریکایی و اسرائیلی است.

۳.کاهش تعداد سانتریفیوژ: رییس سازمان انرژی اتمی ایران ماه گذشته اعلام کرد ایران دارای ۱۸ هزار سانتریفیوژ است که حدود ۹ هزار دستگاه از آنها فعال هستند. هرگونه توافقی بین ایران و آمریکا احتمالا به موضوع محدود کردن تعداد سانتریفیوژها و کیفیت آنها اشاره می‌کند.

۴. افزایش تعداد دوربین‌ها: نصب و راه‌اندازی دوربین‌های ویدئویی بیشتر که قادر به نظارت شبانه روزی در هر یک از تاسیسات هسته‌ای ایران است نیز احتمالا جزو دیگر خواسته‌ها خواهد بود. این دوربین‌ها مستقیما به آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین مقر این سازمان متصل است و کارشناسان آژانس را قادر به رصد لحظه‌ای فعالیت‌های سایت‌ها می‌کند.

۵. توقف ادامه پیشرفت رآکتور آب سنگین اراک: رآکتور آب سنگین اراک هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. اما آمریکا می‌تواند در مقابل توقف بهره‌برداری از این رآکتور پیشنهاد فراهم کردن رآکتور آب سبک به ایران ارائه دهد.

خاطرنشان می‌شود رییس‌جمهور در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران نداشته و با باورهای بنیادین مذهبی و اخلاقی ما در تعارض است. منافع ملی ما ایجاب می‌کند که هرگونه نگرانی منطقی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را برطرف کنیم. روحانی همچنین بر پذیرش اعمال حق غنی‌سازی و سایر حقوق هسته‌ای در خاک ایران تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم