نطقی از سر‌اقتدار در برابر جهانیان

دنیای اقتصاد- سخنان حسن روحانی رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل به کام بسیاری از مدیران و مسوولان کشور شیرین آمد. روحانی که بامداد چهارشنبه به وقت ایران، پشت تریبون مجمع عمومی، جهانیان را به صلح دعوت کرد و از چارچوبی برای مدیریت اختلافات سخن گفت، علاوه بر مقامات سایر کشورها، در داخل کشور هم با اقبال طیف‌های مختلف سیاسی قرار گرفت. مطابق رویکرد رهبری

حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس:

چرخش سیاسی آمریکا و غرب در این دوره از اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نشان می‌دهد که از تحولات سیاسی پیش آمده در ایران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و به تبع آن انتخاب روحانی به عنوان رییس‌جمهور استقبال کرده‌اند و این تحول را در جهت بهبود روابط ایران با غرب تلقی می‌کنند. لحن سخنرانی حسن روحانی و همین‌طور باراک اوباما در این اجلاس مبین این امر است که دوطرف تمایل دارند پیرامون مشکلات فی‌مابین گفت‌وگو کنند و برای حل مشکلات مشترک گام بردارند. البته این امر کار آسانی نیست. ۶۰ سال رفتار خصمانه آمریکا با ایران به ویژه سه دهه پس از انقلاب نیازمند زمان است و به آسانی حل نمی‌شود. در سخنان روحانی که می‌شود، گفت از موضع قدرت بیان شد، طرح «جهان بدون خشونت و افراطی‌گری» از نقاط مثبت این سخنرانی است که می‌تواند مورد استفاده همه کشورها و به‌خصوص کشورهای آسیب‌دیده و نگران از افراطی‌گری و تندروی قرار گیرد. سخنان روحانی در مجمع عمومی قطعا مثبت بوده و موضع ایران درباره حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را تقویت می‌کند. رویکرد روحانی و تیمش به عنوان نماینده ایران در این اجلاس درست مطابق با رویکرد نرمش قهرمانانه رهبری بود که با هدف مشخص که همان پیروزی است، صورت گرفت. درباره بحث‌های مطرح شده مبنی بر احتمال مذاکره ایران و آمریکا باید گفت که مسیری طولانی در پیش است. نظر غربی‌ها و آمریکا به خاطر تیم روحانی بسیار مثبت است، اما نکته حائز اهمیت شروط ایران برای این مذاکره است که از آن جمله می‌توان به رفع توقیف دارایی‌های ایران، پایان دادن به اقدامات خصمانه و اعتقاد به اینکه مذاکره ارباب مآبانه نباشد و طرف‌های گفت‌وگو حق برابر در مذاکره داشته باشند، اشاره کرد. (دنیای اقتصاد)

تغییر نگرش آمریکا در قبال ایران

محمدحسن آصفری عضو هیات رییسه کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس:

تغییر گفتمان آمریکا نسبت به ایران در درجه اول به دلیل حمایت مردم از کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان پشتوانه و سرمایه اجتماعی و گفتمان مطرح شده از سوی روحانی بوده است. این سرمایه اجتماعی سبب شد دولت آمریکا از مواضع خصمانه همیشگی خود عقب بنشیند. تغییر ادبیات از سوی روحانی نسبت به ادبیات رییس‌جمهور سابق که بیشتر به سمت ایجاد چالش بود، سبب شد غربی‌ها و آمریکا صراحتا حقوق هسته‌ای را حق مسلم مردم ایران بدانند. اذعان اوباما در سخنرانی خود در مجمع عمومی، گام موثری در جهت برداشتن دیوار بی‌اعتمادی است که آمریکا میان خود و ایران، ایجاد کرده است. برای شکل گرفتن رابطه مثبت میان این دو کشور با توجه به سخنان بسیار خوب حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان، مهم‌ترین کار برداشتن تحریم‌ها علیه ایران است که به دلیل توهم آمریکا و غرب درباره تولید سلاح هسته‌ای ایران، صورت گرفت. اذعان اوباما به حق ایران در داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و اشاره به فتوای رهبر معظم انقلاب درباره ممنوع بودن تولید سلاح هسته‌ای بهترین دلیل برای این است که آمریکا به برداشتن تحریم‌های بی‌دلیل علیه ایران اقدام کند. حرف‌های اوباما می‌تواند برای مباحث هسته‌ای و اجلاس آتی ۱+۵ که قرار است بدون واسطه در ژنو انجام شود، دستاورد بزرگی را برای ایران در مسائل هسته‌ای رقم زند. طرح روحانی ادامه اصلی است که از ابتدای انقلاب به عنوان ایده اصلی جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده است. اگر شورای امنیت این طرح مبنی بر دنیای بدون خشونت را در دستور کار خود قرار دهد، می‌تواند برای حل مشکلات بسیاری از کشورهایی که از افراطی‌گری و خشونت رنج می‌برند موثر باشد. (دنیای اقتصاد)

نطقی از سر اقتدار

غلامعلی حداد عادل رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس:

من نطق آقای روحانی را گوش کردم، آن را مثبت ارزیابی می‌کنم و تایید می‌کنم که همه محتوا، مضامین و مفاهیم درج شده منطقی بود. نطق روحانی به هیچ وجه از سر ذلت و وادادگی نبود و در آن اقتدار و اعتقاد به چشم می‌خورد و در عین حال منطقی هم بود. نطق روحانی همان حرف همیشگی ملت ایران بود. در صحبت‌های آقای روحانی هیچ نشانی از تسلیم و صرف نظر کردن از حقوق ملت ایران مشهود نبود. سخنرانی اوباما، اما لحن متفاوتی داشت. در اظهارنظرهای برخی مقامات آمریکایی تفاوت‌هایی دیده شد که حکایت از این دارد که یک تصویری در نگاه مسوولان آمریکایی به وجود آمده است. ریشه تغییر نگاه مقامات آمریکایی را باید در مقاومت و اقتدار ملت ایران و حق‌طلبی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست. با توجه به سخنان شب گذشته رییس‌جمهور آمریکا باید دقت داشت تا وقتی دلیلی نداشته باشیم، نباید خوش‌بین باشیم مگر آنکه در عمل مساله دیگری اتفاق بیفتد. آقای روحانی با یک بیان دیپلماتیک خواستند به آمریکایی‌ها این نکته را منتقل کنند که چه کسی در آمریکا تصمیم می‌گیرد، آیا گروه‌های فشار صهیونیستی تصمیم می‌گیرند یا دولتمردان و ملت آمریکا؟ درباره سخنان اوباما در به رسمیت شناختن حق ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و احتمال باز شدن باب جدیدی در مساله هسته‌ای که امیدواریم این اتفاق بیفتد و اگر چنین اتفاقی افتاد، از آن استقبال می‌کنیم. باید تاکید کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان در تغییر مواضع رییس‌جمهور آمریکا موثر بوده است، وقتی آنها مشاهده می‌کنند کشوری در دریای طوفانی منطقه به درجه‌ای از بلوغ سیاسی رسیده که به‌رغم تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی انتخاباتی را در کمال آرامش برگزار می‌کند و خونی از بینی کسی نمی‌ریزد یعنی اتفاق مثبتی در ایران افتاده است.(دنیای اقتصاد)

مذاکره با آمریکا ممنوعیت ذاتی ندارد

آیت‌الله آملی لاریجانی رییس دستگاه قضا:

سخنرانی رییس‌جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متین و منطقی بود. مذاکره و روابط ایران با دیگر کشورها ممنوع ذاتی نیست و آنچه موجب تاخیر یا انجام شدن برخی مذاکرات شده بود مرهون بی‌اعتمادی به صداقت در گفتار و رفتار غربی‌ها به‌ویژه آمریکایی‌ها بود. با استناد به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ملت ایران سابقه خوبی از غربی‌ها و به خصوص آمریکا ندیده است، می‌توان گفت که سخنان رییس‌جمهور آمریکا در ابتدای حضور در عرصه سیاسی و اجرایی آن کشور و اعمال متعاقب آن را نمونه‌ای از رفتار و گفتار غیرصادقانه آمریکایی‌ها علیه ملت و دولت ایران بود. اوباما در بدو ورود خود شعار تغییر سرداد و مدعی شد که دست دوستی به طرف ملت ایران دراز می‌کند، اما در عمل با تحریم‌های بی‌سابقه، مشت آهنین خود را به مردم ایران نشان داد و اکنون ملت ایران فرصت اعتمادسازی دوباره‌ای به اوباما و دولتمردان آمریکا داده است که بتوانند اعتماد ملت ایران را جلب کنند. نظام جمهوری اسلامی ایران در صورت وجود شرایط عادلانه و عزتمند و احترام متقابل ابایی از مذاکره ندارد. در واقع این ملت ایران است که منتظر رفتار صادقانه آمریکایی‌ها و غربی‌ها است و این آنها هستند که باید در عمل نشان دهند که آیا به صحبت‌های خود پایبند خواهند ماند و آیا دست از رفتار متخاصم و متناقض خود با ایرانیان برخواهند داشت؟ مذاکره در شرایط کاملا عادلانه و متساوی و بر مبنای اعتماد عملی و تکریم متقابل، قابل اجرایی شدن است و در چنین مذاکره‌ای احتمال رسیدن به نتایج مثبت وجود دارد.(مهر)

راهی نو برای همبستگی

سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح :

یکبار دیگر عقلانیت روحانیت شیعه در چهره رییس‌جمهور اسلامی ایران در سازمان ملل متحد درخشید و در چارچوب و در کلام نغز رهبر معظم‌انقلاب، عزت، حکمت و مصلحت را در جهان به کرسی نشاند. آقای رییس‌جمهور، مواضع صریح و انقلابی و حق‌طلبانه و مستحکم ملت ایران را به جهانیان نشان داد. سخنان مقام محترم ریاست‌جمهوری یک پیام داخلی هم داشت، آنجا که گفت: «مخالف را نه تنها باید تحمل کرد که باید با او کار کرد». آقای روحانی با این حکمت سیاسی شعارهای اصلاح‌طلبان را پشت سر گذاشت و راهی نو برای همبستگی، نشاط و مشارکت ملی گشود؛ خدا را به این نعمت شکرگزاریم. میدان سیاست جهانی امروز با یک سیاستمدار ولایی و حکیم از علمای دین، اسلام ناب را می‌آزماید و جهان ناظر این صحنه است. نخبگان جهان راه برون‌رفت از مشکلات را در الگوهای ایرانی- اسلامی می‌جویند و این برای ما یک افتخار ملی است.(ایسنا)

گام مثبت در مفاهمه با دنیا

غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی:

سخنرانی رییس جمهور قدم مثبتی در راستای مفاهمه و گفت‌وگوی معقول با دنیا بود. به هر حال صحبت‌های آقای روحانی صحبت‌هایی بود که در دوران انتخابات و بعد از انتخابات به نحوی بیان کرده بودند و موضوع مهم این است که بیان ایشان مطابق با عرف دیپلماتیک دنیا بود. ایشان در سخنان خود بر اهمیت حفظ منافع ملی تاکید کرده و در این ارتباط کوتاه نیامدند، ولی نحوه‌ بیانشان در این ارتباط، بیانی معقول، منطقی و مطابق با موازین بین‌المللی بود و قطعا این امر می‌تواند در راستای تغییر جبهه‌گیری‌های غیرمنطقی در مقابل ایران تاثیرگذار باشد و جوی را که در این ارتباط وجود دارد، تغییر دهد. در طول ۸ سال گذشته متاسفانه از همین تریبون حرف‌های غیر منطقی و افراطی از سوی برخی افراد مطرح شده بود و جوی را علیه ایران به وجود آورده بود. شکستن این جو و فضا زمان می‌برد و شاید با یک‌سخنرانی یا یک سفر و در عرض چند روز آن اتفاقی که مد نظر مردم و خود آقای روحانی است به سادگی رخ ندهد، ولی سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان اولین قدم برای تغییر نگاه دنیا و سیاستمداران بین‌المللی نسبت به ایران مثبت بود. البته نباید انتظار داشت که تمام مشکلات با یک سخنرانی حل شود. نباید این‌گونه تصور کرد که نگاه دنیا نسبت به ایران با یک سخنرانی بعد از این همه سوءتفاهم‌هایی که در سال‌های گذشته توسط برخی از مسوولان ایجاد شده اصلاح شود؛ ولی سخنرانی روحانی شروع مثبتی در این راستا بود.(ایسنا)

نطق هوشمندانه

سرلشکر رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا:

آمریکایی‌ها به‌طور محسوس یک نوع نرمش و عقب‌نشینی را در مقابل ایران انتخاب کرده‌اند. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به این حقیقت که ایران، یک کشور قدرتمند و باثبات در منطقه است که از روش منطقی و هوشمندانه در برخورد با دشمنانش پیروی می‌کند، پی‌برده‌اند. اینها باعث شده آقای اوباما چند تغییر محسوس نسبت به ایران داشته باشد و برای اولین بار به عنوان رییس‌جمهور آمریکا اعلام کند که ما خواستار تغییر رژیم در ایران نیستیم یا به حق مردم ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌جویانه احترام می‌گذاریم و این موضوع، حق ایران را تثبیت کرد. آمریکایی‌ها هم‌اکنون به این نتیجه رسیده‌‌اند که نمی‌توانند با ایران قدرتمند دست و پنجه نرم کنند. البته ایران نیز در موضع طلبکارانه از آمریکا باقی خواهد ماند؛ چون واقعیت این است که ایران طلبکاری‌های زیادی از آمریکایی‌ها دارد.جناب آقای روحانی هم در سخنرانی بسیار هوشمندانه‌ خود، هم علیه خشونت و افراطی‌گری و هم در رابطه با خطوط قرمز ایران برای دسترسی به انرژی هسته‌ای به خوبی از حقوق ایران دفاع کرد. روحانی موضوعاتی نظیر عزم سیاسی برای برداشتن تحریم توسط آمریکا یا اینکه ما به دنبال صلح مبتنی بر عدالت هم در منطقه و هم در جهان هستیم یا پذیرش اعمال حق غنی‌سازی و سایر حقوق هسته‌ای در خاک ایران به عنوان تنها راه تامین هدف اول ایران یا بحث محکوم کردن سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی و اینکه این سلاح‌ها هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران نداشته و با باورهای بنیادین اخلاقی ما در تعارض است، در سخنرانی خود مطرح کرد که این کلمات هم از نظر حقوقی و هم سیاسی کاملا هوشمندانه بود. روحانی به عنوان یک رییس‌جمهور هوشمند و مورد اعتماد رهبری است . ایشان می‌تواند درعرصه دیپلماسی خوب عمل کند و جناب آقای ظریف نیز به عنوان وزیر خارجه‌، فردی هوشمند و قابل اعتماد است که ادبیات آمریکایی‌ها را به‌خوبی می‌شناسد و می‌تواند مواضع خوبی در مقابل جان کری بگیرد. به هر حال توجه به این نکته اهمیت دارد که ایران یک قدرت بزرگ منطقه‌ای است و منافع اروپایی‌ها و غربی‌ها در این است که با برداشتن تحریم‌ها، یک ارتباط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با ایران داشته باشند که این به نفع دو طرف و یک بازی برد-برد است.(فارس)

ارتباط‌گیری بدون شتابزدگی

علاءالدین بروجردی رییس سیاست خارجی و کمیسیون امنیت ملی مجلس:

نگرش مثبت آمریکا و سران کشورهای اروپایی ازسخنرانی روحانی و اظهار تمایل اوباما برای حل و فصل ارتباط‌های دو جانبه با ایران نشان از تغییر رویکرد غرب دارد. روحانی در ارتباط با آمریکا بدون شتابزدگی عمل کرد و مواضع اوباما و روحانی روند مذاکرات هسته‌ای را تسهیل می‌کند. پیشنهاد روحانی برای تدوین طرح جهانی علیه خشونت و افراطی‌گری قابل تقدیر است. با توجه به اینکه رویکرد آمریکا و غرب تحمیل چالش‌های خودساخته علیه کشورهای اسلامی و فروش تسلیحات در این کشورها است، باید این پیشنهاد از سوی وزیر امورخارجه در ملاقات با سران کشورهای دنیا پیگیری شود، البته بهتر است کشورهای مختلف جهان برای مقابله با خشونت تمام توانمندی‌های خود را به کار گیرند. درباره رابطه ایران و آمریکاهم باید بدون شتابزدگی عمل شود؛ زیرا با علم بر اینکه آمریکا پنجه چدنی دارد باید تغییر وتحولات را رصد و پیش‌بینی کرد. بخشی از اختلاف ایران و آمریکا با رفتارهای این کشور در برابر ایران و بخشی با مواضع این کشور در مقابل جهان اسلام و فلسطین در ارتباط بوده که این اختلافات زیربنایی است؛ اما با راه حل‌های دیپلماتیک و با حفظ منافع ملی جمهوری اسلامی ایران می‌توان بخشی از اختلافات را حل کرد. در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، روسای جمهور آمریکا و فرانسه حق غنی‌سازی در ایران را به رسمیت شناختند. مواضع اوباما و اولاند در سازمان ملل درباره فعالیت هسته‌ای ایران شاه کلید حل بن بست مذاکرات هسته‌ای است، با توجه به اینکه کمترین انتظار به حق ملت ایران به رسمیت شناختن حق فناوری هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم است، می‌توان ادبیات جدید مقامات اروپایی دراین باره را به فال نیک گرفت. تاثیر سخنان روحانی بر روند مذاکرات هسته‌ای این‌گونه است که هر چه فضای گفت‌وگوی ایران با غرب مثبت‌تر از گذشته باشد، به‌طور حتم مذاکرات هم آسان‌تر خواهد بود. البته ملاقات‌هایی که روحانی با سران کشورهای دنیا در نیویورک دارد، می‌تواند به نتیجه مثبت این دوره ازمذاکرات کمک بیشتری کند. (خانه ملت)