نرخ واقعی ارز حوالی 3 هزار تومان است

دنیای اقتصاد- اعضای هیات دولت به روال تمام هفته‌های پیش در ساختمان پاستور جمع شدند با این تفاوت که این بار به جای حسن روحانی که در سفر نیویورک بود، معاون اول وی، اسحاق جهانگیری ریاست این جلسه را بر عهده داشت. به گفته سخنگوی دولت، ارزیابی مقدماتی سفر رییس‌جمهوری به سازمان ملل یکی از مهم‌ترین محورهای نشست اعضای هیات دولت بود و بررسی در خصوص اظهارات رییس‌کل بانک مرکزی در خصوص قیمت ارز در بازار، بخشی دیگر از صحبت‌ها را تشکیل می‌داد. مانند دفعات پیش محور سوالات خبرنگاران از محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه سوالات اقتصادی بود و نوبخت هم به روال همیشه اخباری اقتصادی برای ارائه داشت، اما پیش از همه وی درمورد سفر روحانی به نیویورک سخن گفت و تاکید کرد: با توجه به ملاقات‌هایی که هیات ایرانی داشت، متن سخنرانی رییس‌جمهوری و انعکاس آن در رسانه‌های خارجی، دیدگاه مثبت، هم در آمریکا و هم در اروپا نسبت به این سخنان، نکات امیدبخشی بود که در جلسه هیات دولت مطرح شد. موضوع بعدی واکنش به اظهارات دو روز پیش ولی‌الله سیف بود. وی در قامت رییس‌کل بانک مرکزی در خصوص تاثیرات موضوعات سیاسی بر کاهش قیمت ارز و به خصوص دلار اعلام کرده بود که کاهش بیشتر قیمت دلار منطقی نیست و کف ۳۰۰۰ تومانی را برای دلار طبیعی و منطقی اعلام کرده بود. موضوعی که برخی آن را دلیلی بر افزایش مجدد قیمت دلار و رسیدن آن به حدود ۳۱۰۰ تومان در روز پیش عنوان کردند. نوبخت در واکنش به این اظهارات گفت: سخنان ایشان به این مفهوم نیست که دولت به دنبال افزایش قیمت ارز باشد، بلکه دولت اصلا چنین قصدی ندارد و خواهان ثبات بخشیدن به بازار ارز است. سخنگوی دولت ادامه داد: ما متناسب با ثبات بخشی اقتصاد و کنترل نوسانات می‌توانیم نرخ تعادلی قیمت ارز را مشخص کنیم. امیدواریم که با افزایش تولید و سرمایه‌گذاری بتوانیم نرخ واقعی ارز را تعیین کنیم. نوبخت عنوان کرد که تجربه در ماه‌های اخیر نشان داده است که نرخ واقعی ارز حوالی ۳ هزار تومان است.

اما به نظر می‌رسد سخنگوی دولت هم با موضع سیف در خصوص قیمت منطقی دلار موافق باشد، چون وی تاکید کرد: در چند ماه گذشته ارز قیمت خود را حدود ۳‌هزار تومان تنظیم کرده است، به نظر می‌رسد بر اساس گفته‌های نوبخت، دولت یازدهم در تلاش است که برای ایجاد ثبات در بازار ارز، نقدینگی ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی را به سمت تولید ببرد.

نامه ضرغامی به روحانی

«نامه اخیر عزت الله ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما به رییس‌جمهوری درباره تعلیق موضوع واگذاری مالکیت زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران به سازمان صدا و سیما» سوال دیگری بود که نوبخت در پاسخ به آن گفت: آقای ضرغامی نامه‌ای به دکتر روحانی در مورد بررسی این موضوع نوشته که رییس‌جمهوری در حال بررسی این نامه است؛ بنابراین بعد از اینکه نظر دولت در این زمینه قطعی شود به رسانه‌ها اعلام خواهد شد. سه روز پیش دولت رسما لایحه واگذاری زمین‌های ۳۴ هزار میلیارد تومانی نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما را از مجلس پس گرفت و این واگذاری منتفی شد.

بازگشت ساعات کاری سازمان‌های دولتی به روال گذشته هم از دیگر مواردی بود که سخنگوی دولت باز بر آن تاکید کرد.

آزادی برخی زندانیان تداوم دارد

خبر خوش حاشیه‌ای وزیر اطلاعات تداوم آزادی برخی از زندانیان امنیتی بود. به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام سید محمود علوی با ارائه توضیحاتی در خصوص آزادی تعدادی از زندانیان امنیتی گفت: ان‌شاء‌الله امیدواریم در عید غدیر خم خبرهای خوبی در این خصوص دریافت کنیم. وی افزود: به خصوص که در حال حاضر آرامشی در جامعه حکمفرما است و نگاه مردم ما امیدوارانه است و طبعا همه ارکان جامعه به ویژه رهبر معظم انقلاب که حکم پدر جامعه را دارند، علاقه‌مند هستند که این فضا استمرار پیدا کند و نگاه امیدوارانه مردم به آینده پایدار بماند. وی تاکید کرد: این طبیعت نظام اسلامی است و جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند نیست، کسی در زندان باشد. همان طور که علاقه‌مند نیست، کسی در بیمارستان باشد. وزیر اطلاعات در پاسخ این سوال که آیا آقای روحانی درخواستی برای آزادی بیشتر زندانیان به رهبر معظم انقلاب داده‌اند یا خیر؟ خاطرنشان کرد: من کلیات را عرض کردم، در جزئیات ممکن است همه چیز وجود داشته باشد. پیش از علوی، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضائیه نیز اعلام کرده بود به زودی برخی دیگر از زندانیان آزاد می‌شوند.

کاهش زندانیان غیر عمد

وزیر دادگستردی هم در حاشیه از رویکرد مشخص دولت یازدهم در مبارزه با مفاسد اقتصادی و تشکیل دو جلسه در این حوزه خبر داد. به گزارش «ایسنا» حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در پاسخ به سوالی درباره کاهش زندانیان جرایم غیرعمد اظهار کرد: این موضوع جزو سیاست‌های کلی است و در مسائل اجتماعی به طور جدی مطرح می‌شود که فرهنگ کمک، دستگیری و فرهنگ محبت را ایجاد و نهادینه کنیم تا وقتی کسی دچار خطای غیرعمدی می‌شود همه کمک کنند. وی افزود: به هر حال انجام خطای غیرعمد خسارت‌هایی را ایجاد می‌کند که باید جبران شود. دولت و مجلس در این خصوص بودجه‌هایی گذاشته‌اند؛ اما کافی نیست. بیمه‌ها هم برای حوادث جاده‌ای بودجه‌ای دارند؛ اما برای حوادث غیرجاده‌ای بودجه شان مشکل دارد. پورمحمدی در پاسخ به این سوال که آیا در ساختمان لادن مستقر شده اید یا خیر؟ گفت: ما مستقر هستیم روی هوا هم نیستیم البته به زودی جای ما عوض می شود.

رای من هم تغییر دانشجو بود

رای مثبت جعفر توفیقی به تغییر فرهاد دانشجو، گزینه نهایی وزارت علوم و تغییرات احتمالی در شبکه مدیران دانشگاه‌های کشور هم سخنان در حاشیه سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به نظر مثبت آقایان میرزاده و یاسر‌هاشمی درباره مدیریت فرهاد دانشجو و اینکه این تغییر صرفا برای هماهنگی با دولت جدید صورت گرفته است، موضع مشخص شما به‌عنوان نماینده دولت در هیات امنا در خصوص این تغییر چیست، اظهار کرد: انجام تغییر در ریاست دانشگاه آزاد وظیفه هیات امنای این دانشگاه است و ارتباطی با دولت ندارد؛ اما رای من برای تغییر رییس دانشگاه آزاد مثبت بود. توفیقی در پاسخ به سوالی درباره احتمال انجام تغییر در ریاست دانشگاه تهران تصریح کرد: هنوز این موضوع مطرح نیست. توفیقی درباره معرفی شدن خود به عنوان وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: تا این لحظه همچنان قرار است به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شوم؛ اما تصمیم نهایی با رییس‌جمهور است. رییس سازمان محیط زیست هم دیروز از سه مصوبه هیات‌وزیران برای استقرار صنایع در حومه شهرهای بزرگ خبر داد. به گفته معصومه ابتکار در این سه مصوبه تاکید بر این بود که صنایع در اطراف شهرهایی مثل تهران و اصفهان با سازوکارهای مشخصی استقرار یابند و نوع این صنایع مشخص شود و در شهرک‌های صنعتی با استانداردهای لازم استقرار یابند. به گفته وی، رویکرد اصلی دولت ضرورت توجه به تمرکززدایی از استان‌هایی مثل تهران است. معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بنده در این زمینه مثالی خدمت شما عرض می‌کنم که استانی مثل تهران تنها ۲/۱ درصد مساحت کشور را دارد و نزدیک ۳۰ درصد جمعیت کشور در تهران مستقر هستند. وی تاکید کرد: تقاضای ما از صاحبان صنایع این است که نسبت به موضوع تمرکززدایی از استان‌هایی مثل تهران توجه ویژه‌ای داشته باشند.