دنیای اقتصاد- کامران کرمی: نشست خبری هفتگی سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اصحاب رسانه در ساختمان شماره ۹ وزارت امور خارجه برگزار شد. مهم‌ترین موضوعی که در این نشست از سوی خبرنگاران مورد پرسش قرار گرفت، سفر رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه به نیویورک و دیدار احتمالی با اوباما بود، اما دیدار وزرای امور خارجه ایران و انگلیس، دیدار ظریف با اشتون، مذاکرات هسته‌ای با ۱+۵، تیم هسته‌ای، تحویل نیروگاه بوشهر و سفر رییس‌جمهور به عربستان از دیگر موضوعاتی بود که مرضیه افخم به آنها پاسخ داد. وی در خصوص دیدار وزیر خارجه ایران و انگلیس نیز گفت: مدت‌ها قبل خبر این دیدار اعلام شد. این، از برنامه‌های آقای ظریف در سفر به نیویورک بود. ارزیابی ما از برنامه‌های آقای ظریف این است که دیدار را سازنده ارزیابی می‌کنیم؛ چراکه فرصتی فراهم می‌شود تا وزرای خارجه دو کشور درخصوص مسائل منطقه و بین‌المللی از جمله بحران سوریه دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درخصوص آغاز مذاکرات هسته‌ای در نیویورک نیز عنوان کرد: ما در آستانه شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای هستیم که تبادل نظرهایی نیز در این زمینه شده است. ملاقات بین دو کشور انگلیس و ایران یک قدم رو به جلو است. همچنین دیدار وزرای خارجه ایران و گروه‌های ۱+۵ برای پنج‌شنبه تنظیم شده است که این دیدار می‌تواند آغازی برای مذاکره هسته‌ای در دور جدید باشد. وی با اشاره مجدد به آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در روز پنج‌شنبه عنوان کرد: در این خصوص برنامه‌ای برای دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا وجود ندارد و هر دیداری در چارچوب ۱+۵ انجام می‌شود.

افخم در پاسخ به این سوال که کاخ سفید اعلام کرده امکان دیدار اوباما و روحانی وجود دارد و سخنگوی سازمان ملل نیز احتمال این دیدار را تایید کرده است، گفت: چنین برنامه تنظیم شده‌ای نداریم. اظهارنظرها و بحث‌هایی که مطرح شده مباحثی بوده که در محافل رسانه‌ای مطرح کرده‌اند. افخم در ادامه در مورد نحوه تعامل مسائل ایران و آژانس، توضیح داد: نمایندگان جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی چندین بار مذاکرات کارشناسانه‌ای انجام داده‌اند و دور بعد یعنی پنجم مهرماه از طریق نماینده ما در آژانس مذاکرات ادامه پیدا می‌کند. ایران خواستار احیای حقوق خود از طریق NPT است و بحث‌های پیرامونی در این زمینه در تداوم تعامل مثبت ما با آژانس خللی ایجاد نمی‌کند و تاکنون نیز مواضع جمهوری اسلامی شفاف بوده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه در صورت لغو تحریم‌ها آیا ایران انعطافی از خود نشان می‌دهد یا خیر، عنوان کرد: همان‌گونه که پیش از این گفتم مذاکره باید پشت میز مذاکره و در چارچوب تعریف شده خود باشد.