قطع رابطه ابدی نبود

دنیای اقتصاد- سرانجام در دقیقه نود سفر روحانی به نیویورک تابوی گفت‌وگوی دو مقام ارشد ایرانی و آمریکایی شکست. پس از پایان جلسه تاریخی وزیران خارجه گروه ۱+۵ با وزیر خارجه ایران، در اتاق مشورت شورای امنیت سازمان ملل که جان کری وزیر خارجه آمریکا هم در آن حضور داشت، باراک اوباما رییس‌جمهور ایالات متحده در آخرین لحظات حضور روحانی در این کشور، طی تماس تلفنی، از سرگیری احتمالی روابط دو کشور را کلید زد. گفت‌وگوی حسن روحانی و باراک اوباما پس از سی و چهار سال، نه تنها جهان را در بعد دیپلماتیک به آب شدن یخ رابطه دوکشور امیدوار کرد، بلکه به بازتاب‌های گسترده و متفاوت داخلی هم منجر شد. اظهارنظرهایی که برخلاف دیدگاه چندین ساله، این بار بیشتر به سمت و سوی موافقت با گفت‌وگوی دو کشور در شرایط حاضر پیش رفته است. یک قدم پیش هستیم

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس: مواضع ابراز شده از سوی رییس‌جمهور و هیات همراه و نیز رفتار مناسب دیپلماتیک دکتر روحانی نشان می‌دهد که در مجموع ما یک قدم پیش هستیم. در این باره باید چند نکته را مورد توجه قرار داد؛ در وهله نخست باید دانست آمریکا همواره برای مذاکره با ایران پیش شرط گذاشته است و ما نیز در طول سالیان گذشته همواره شروط آنها را رد کرده‌ایم. باید به یاد داشته باشیم که امروز پیش‌شرط‌های مطرح شده برداشته شده است و آمریکایی‌ها حاضر شدند بر خلاف سال‌های گذشته با تصریح بر احترام متقابل با ایران وارد مذاکره شوند. در وهله دوم نباید هوشیاری و دغدغه‌های خودمان را در مواجهه با آمریکا کم کنیم. البته شعف غیرمعقول برخی از گفت‌وگوی رییسان‌جمهور ایران و آمریکا به ضرر ملت ایران بوده و قدرت چانه‌زنی مسوولان را کم می‌کند. باید بدبینی را کنار گذاشت اما در عین حال خوش‌بینی نیز باید با احتیاط همراه باشد. تا اینجا، ماجرا به نفع ملت ایران رقم خورده است. اگر آمریکا در مرحله اول از مواضع خود کوتاه آمده و اقداماتی صورت دهد و تحریم‌های ظالمانه را بردارد، فصل جدیدی در مناسبات ایران و آمریکا ایجاد شده و آمریکا نیز از نفوذ ما برای رفع گرفتاری‌های خود بهره خواهد برد که این مساله در مجموع به نفع منطقه است، از طرف دیگر ضرر و زیان‌های شرکت‌های آمریکایی و اروپایی رفع خواهد شد.حتی اگر این رفتار آمریکا یک تاکتیک کوتاه‌مدت باشد، باز هم ما برد کردیم، چراکه این روند باعث خواهد شد همه کسانی که مسوولان نظام را نسبت به عدم برقراری رابطه با آمریکا ملامت می‌کردند متوجه شوند که راه حل مشکلات کشور ارتباط و مذاکره با آمریکا نبوده و نیست. (خبرگزاری مهر)

یک پیروزی بزرگ

اسماعیل احمدی مقدم رییس پلیس کشور: میزان قدرت هر کشور نشان‌دهنده نقش و سهم او است. امروز ایران در تراز قدرت‌های برتر دنیا قرار گرفته است و جزو قدرت‌های درجه دوم محسوب نمی‌شود. امروز می‌خواهند با ما همکاری کنند. دشمنان فکر می‌کردند بر اثر فشار روی مردم و مسوولان تغییرات ماهوی در کشور رخ می‌دهد؛ اما پس از ۴ دهه دشمنان خواهان گفت‌وگو با ایران شدند و بسیار مقدمه چینی می‌کنند تا مذاکره تلفنی یا دست دادن برقرار شود، این یک پیروزی بزرگ برای ایران است. البته اقدامات آنها هیچ دستاورد جدیدی نیست و نشان‌دهنده این موضوع است که هیچ برگ جدید دیگری برای اعمال فشار بر کشور ندارند. (خبرآنلاین)

قطع رابطه ابدی نبود

علی مطهری نماینده تهران در مجلس: اگر یک تغییر در رفتار آمریکا ببینیم باید ما هم به همان نسبت برای برقراری رابطه با آمریکا انعطاف نشان دهیم. این یک قاعده کلی در سیاست خارجی ما است که اصل بر داشتن رابطه با سایر کشورها به جز اسرائیل است، پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم قرار نبود رابطه ما با آمریکا قطع شود، بلکه حادثه تسخیر سفارت آمریکا در ایران که ناشی از رفتار آمریکایی‌ها در آن چند ماه بود باعث شد آنها رابطه‌شان را با ایران قطع کنند و در واقع ما قطع‌کننده رابطه نبودیم که در نهایت این حادثه به بیانیه الجزایر منجر شد و ما خسارات مالی زیادی متحمل شدیم. قرار نبود قطع رابطه با آمریکا ابدی باشد. هدف از انقلاب اسلامی این بود که پیام اسلام را به دنیا ابلاغ کنیم بنابراین ما برای دنیا حرف داریم و در واقع می‌خواهیم یک راه و سبک زندگی جدید را به دنیا معرفی کنیم پس هر چه ما رابطه بهتر و صمیمانه‌تری با دنیا داشته باشیم در این هدف موفق‌تر خواهیم بود. به نظر من رفتار هیات ایرانی خصوصا آقای رییس‌جمهور در نیویورک رفتار متین و پسندیده‌ای بود. ایران متناسب با انعطافی که آمریکایی‌ها نشان دادند و لحن آشتی‌جویانه آقای اوباما با حفظ عزت خود انعطاف نشان داد و نرمش قهرمانانه مورد نظر رهبری تحقق پیدا کرد. من معتقدم نقش بیش از حد قائل شدن برای تاثیر بهبود روابط با غرب در بهبود وضع اقتصادی کشور و همه چیز را به برقراری رابطه با آمریکا مربوط کردن یک اشتباه و یک تهدید است و باید از آن پرهیز کنیم. همان‌طور که نباید نسبت به موضوع برقراری رابطه ایران و آمریکا ذوق‌زدگی داشته باشیم و رفع همه مشکلات را با این مساله مرتبط کنیم از آن طرف هم نباید نگاه منفی داشته باشیم و فکر کنیم برقراری رابطه با آمریکا به معنی تمام شدن انقلاب اسلامی است و اگر رابطه برقرار شد انقلاب به پایان خط خود رسیده است، اساسا اینطور نیست. (ایسنا)

تامین منافع ملی دو کشور

الهه کولایی کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه تهران: روحانی در سفر خود به نیویورک تلاش کرد تا مساله ایران و آمریکا را از راه کارشناسی و به دور از توجه به عوامل فشار و افرادی که از تنش میان این دو کشور بهره می‌برند، حل کند. اقدامات دولت تدبیر و امید به منظور حل مساله ایران و آمریکا خوب بود اما نمی توان دیوار بلند بی‌اعتمادی بین دو کشور را انکار کرد. افزایش سطح روابط ایران و آمریکا دشوار است و رهبران دو کشور باید برای برداشتن آن مسیر را هموار کنند. نخستین گام برای از بین بردن این دیوار بی‌اعتمادی برداشته شده است و برطرف کردن تنش‌های بین دو کشور و اعتماد سازی می‌تواند پیش زمینه گسترش روابط مردم ایران و آمریکا باشد. دشواری‌هایی برای پیشبرد روابط ایران و آمریکا وجود دارد که بی تردید دستگاه دیپلماسی هر دو کشور از امکاناتی برخودارند و از آن برای بهبود روابط استفاده خواهند کرد؛ اما باید با دقت از دشواری‌های پیش‌رو عبور کنند.(ایرنا)

مذاکره‌ای از روی تدبیر

علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب: مذاکره از روی تدبیر و در چارچوب منویات مقام معظم رهبری و بر پایه سه اصل عزت، حکمت و مصلحت جزو ابزارهای کار یک دیپلمات است. بنده از کسانی که با مقامات آمریکایی گفت‌وگو کردند جزئیاتی نشنیدم، ولی درمجموع رفتار هیات دیپلماتیک ایرانی رفتار سنجیده‌ای بود؛ ولی اینکه چه چیزی باعث مذاکره تلفنی میان آقای روحانی و اوباما شده است، اطلاعی ندارم. باید توجه داشت هیچ کشوری به منفعت ما کار نمی‌کند و هر کشوری به طور طبیعی به دنبال منافع ملی خودش است و غیر ازاین اگر انتظار داشته باشیم غیر معقول است؛ آمریکا هم در چارچوب منافع ملی خود همواره عمل می‌کند. با توجه به اینکه نظر آمریکا از اول انقلاب نسبت به ما مثبت نبوده است. آمریکا نمی‌خواست نظام اسلامی وجود داشته باشد که در آن منافع مردم ارجحیت داشته و منافع آمریکایی‌ها در این میان از بین برود و آن هم به این دلیل بود که اول؛ ایران کشوری قدرتمند در منطقه بود و دوم این بود که برای ملت‌های منطقه الگو می‌شد. (تابناک)

یک تناقض

حسین شریعتمداری مدیر مسوول روزنامه کیهان: علاوه بر اصل گفت‌وگو که جای بحث و بررسی دارد، این نکته که چه کسی برای گفت‌وگو پیش قدم شده است، از نگاه هر دو طرف اهمیت داشته و آنها حیثیت خود را در گرو آن می‌دانند. این ماجرا از دو حال خارج نیست، اول آنکه درخواست گفت‌وگو از سوی روحانی بوده است که اگر این‌گونه باشد اظهارت رییس‌جمهور محترم هنگام ورود به تهران که طرف مقابل را درخواست‌کننده گفت‌وگو معرفی کرده با شعار دولت راستگویان تناقض دارد و انتظار این بوده و هست که رییس‌جمهور محترم واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذارند. اما چناچه این درخواست از سوی اوباما صورت گرفته باشد، نشان‌دهنده آن است که دولت آمریکا حتی در حد و اندازه اعلام نظر درباره یک مکالمه تلفنی هم صداقت نداشته و قابل اعتماد نیست؛ بنابراین سوال بعدی آن است که جناب روحانی با چه تحلیل و تفسیری به اوباما و دولت وی اعتماد کرده و از این به اصطلاح اعتماد متقابل با آن همه تبلیغات پرحجم یاد می‌کند. البته اینکه دولتمردان محترم اصرار دارند اوباما را درخواست‌‌کننده مکالمه بنامند، نشان می‌دهد خود آقایان به زشتی و پلشتی این اقدام اعتراف دارند.(فارس)