دولت تصمیم دارد تندروی را به انزوا بکشاند

روحانی: از منتقدان استقبال می‌کنیم، اما بداخلاقی‌ها باید کنار گذاشته شود از دو دستگاه مهم نظرسنجی خواسته‌ام تا نظر مردم را درباره حرکت اخیر دولت جویا شوند اوباما در تماس تلفنی خود گفت که ما مشکلات فراوانی در داخل آمریکا داریم و شما نیز همین طور و باید فکری کنیم تا از مشکلات عبور کنیم گزارش رییس‌جمهور از تحولات اخیر:

دولت تصمیم دارد تندروی را به انزوا بکشاند

اصل فناوری و اصل غنی‌سازی در ایران قابل گفت‌وگو نیست

دنیای اقتصاد- حسن روحانی دیروز صبح در حاشیه هیات دولت بر تقویت لابی ایران در آمریکا تاکید کرد. رییس دولت تدبیر و امید، نقش بسزایی را برای ایرانیان مقیم آمریکا به منظور دستیابی به این هدف ترسیم کرد و گفت که آنان می‌توانند منعکس‌کننده صداوسیمای ایرانیان در این کشور باشند. پیش‌تر گفته شد دستور بررسی چگونگی ایجاد خط پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا نیز در راستای پیگیری این اهداف صادر شده است گرچه رییس‌جمهور دیروز در این خصوص نیز گفت که معتقدم ایرانی‌های خارج از کشور باید بتوانند به راحتی به کشورشان بیایند و برگردند، چون نیامدن آنها باعث می‌شود هم ما ضرر کنیم هم آنها به خصوص نسل جدید و نوجوانان و جوانان.

او همچنین در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات گفت‌و‌گوی تلفنی خود با اوباما پرداخت و از برخورد برخی مخالفین در فرودگاه مهرآباد گلایه کرد. حسن روحانی همچنین خواست که بداخلاقی‌ها کنار گذاشته شود و با کمک دیگر نهاد‌ها و قوا گروه‌های تندرو به انزوا کشانده شوند. رییس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه یکی از بااهمیت‌ترین برنامه‌های دولت از ابتدا تعامل موثر با جهان بوده است، گفت: مساله تعامل موثر با جهان را به عنوان یکی از بخش‌های گفتمان خود مطرح کرده بوده‌ایم و در ۴۵ روز گذشته، در سه مرحله در بحث تعامل سازنده با جهان قدم‌هایی به پیش گذاشته است.

رییس‌جمهور تاکید کرد که ملت عزیز ایران باید بداند که مسائل سیاست خارجی پیش‌رو، راه همواری نیست و ما راه دشواری را پیش‌رو داریم و نمی‌شود، مشکلات هشت ساله و ۱۰ ساله را در ۱۰ روز حل و فصل کرد و فراز و نشیب‌های زیادی در دنیای سیاست وجود دارد.

وی به برگزاری اجلاس ۱+۵ در نیویورک با حضور وزرای خارجه این کشورها و همچنین وزیر خارجه ایران در نیویورک اشاره و تصریح کرد: وزرای خارجه شش کشور نیز به حقوق هسته‌ای ایران اذعان دارند و این در صحبت‌های آنها مشهود بود، بنابراین ما یک قدم پیش گذاشتیم.

روحانی در ادامه به موضوع سوریه و مساله امنیت منطقه اشاره و اضافه کرد: ما در جلسات و دیدارهایی که در جریان سفر به نیویورک داشتیم با مقامات کشورهای مختلف در ارتباط با ثبات منطقه و سوریه گفت‌وگو کردیم و این مسائل مطرح شد و به نظر می‌رسد که در این زمینه هیات موفق بوده است. وی افزود: اسرائیل لابی قوی در آمریکا دارد و با استفاده از این لابی فشار می‌آورد و ما باید جای خالی لابی قوی ایران را در آنجا پر کنیم و کاری کنیم که برخی تلاش کنند که افکار و نظرات ایران را بیان کنند و به گوش افکار عمومی آنجا برسانند، البته در این راستا ایرانی‌های مقیم آمریکا می‌توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند و اولین قدم را بردارند؛ چرا که همه ایرانی‌ها صدا و سیمای ما در ایران هستند و می‌توانند واقعیت ایران را منعکس کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه مقامات آمریکایی اصرار داشتند که بین دو رییس‌جمهور ایران و آمریکا ملاقاتی صورت بگیرد، تصریح کرد: از چند روز قبل از سفر به نیویورک پیام‌هایی را در این زمینه ارسال کردند. اولین پیام روز جمعه قبل از سفر ارسال شد و پیام‌های بعدی تا قبل از آغاز سفر ارسال شد. در مجموع قبل از سفر پنج پیام در این زمینه از سوی آمریکایی‌ها ارسال شد و ما پاسخی به این پیام‌ها ندادیم و به دوستانم در وزارت خارجه گفتم که وقتی وارد نیویورک شدیم در این زمینه تصمیم می‌گیریم. در آنجا نیز این پیام‌ها و صحبت‌ها وجود داشت، ولی فرصت توافق روی جزئیات تمام ابعاد و زوایای این موضوع نبود. رییس‌جمهور افزود: صحبت این بود که مثلا ملاقات چند دقیقه‌ای بین ما در یکی از راهروهای مجمع عمومی سازمان ملل یا در حاشیه یکی از جلسات انجام شود، البته من موافق این نبودم و این موضوع نیز عملی نشد. بحث‌ها در این زمینه ادامه داشت و بعد از روز سه‌شنبه جوی در رسانه‌ها به‌خصوص رسانه‌های آمریکایی ایجاد شد مبنی بر اینکه ایران در این سفر آمریکا را تحقیر کرده است یا اینکه روحانی دست رد به اوباما زده است، و کاخ سفید تحقیر شد. من از این حرکت و روند رسانه‌ها که شاید بخشی از آن طبیعی بود و بخشی از آن را مخالفین و صهیونیست‌ها دامن می‌زدند، خوشحال نبودم؛ چرا که اساسا بحث تحقیر نیست و من در مصاحبه‌ای که انجام دادم به این موضوع اشاره کردم. درخواست ملاقاتی بود، ما با ملاقات مشکلی نداشتیم، ولی مقدمات و شرایط لازم در این زمینه فراهم نشد.

روحانی در خصوص مکالمه تلفنی با اوباما گفت: در جریان این تماس چند دقیقه‌ای تلفنی صحبت کردیم و تاکید بر این شد که در مورد ایران و آمریکا مسائل بسیار فراوانی وجود دارد. من به آقای اوباما در این تماس تلفنی گفتم که در طول ۳۵ سال گذشته مسائل زیادی به وجود آمده است و در موارد مختلفی مردم ما با عملکردی که آمریکا از خود نشان داده مخالف بوده‌اند و مسائلی که بین دو کشور وجود دارد، کوتاه مدت حل نمی‌شود. آنها نیز تاکید داشتند که یک شبه این مسائل حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در این تماس تلفنی عمده مسائل، مساله هسته‌ای بود، تاکید کرد: من در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کردم که این موضوع باید در زمان کوتاهی حل و فصل شود و آقای اوباما نیز گفت که این موضوع را قبول دارم. آقای اوباما در این تماس تلفنی به ما گفت که شما در سخنرانی‌تان تاکید کردید که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستید و رهبر ایران نیز بر حرام بودن ساخت و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکید داشته‌اند و با توجه به این موضوعات راه برای به نتیجه رسیدن مذاکرات باز است. ‌رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: آقای اوباما در تماس تلفنی که داشتند، گفتند که ما مشکلات فراوانی در داخل آمریکا داریم و شما نیز همین‌طور و باید فکری کنیم که از مشکلات عبور کنیم. رییس‌جمهور به ملاقات خود با کاترین اشتون و همچنین رییس اتحادیه اروپا اشاره کرد و یادآور شد: من به خانم اشتون نیز در ملاقاتی که داشتم، گفتم که تحریم راه‌حل درستی نیست و آنها نیز علی‌الظاهر با سکوت در برابر این حرف علی‌القاعده آن را قبول داشتند.

رییس‌جمهور همچنین در جواب سوالی در مورد مذاکرات ژنو یادآورشد: در آمریکا دو نظر وجود دارد نظر کنگره این است که تحریم‌ها تشدید شود، اما این ‌راه خطا و اشتباه است و ظاهر امر این است که دولت آمریکا با این راه مخالف است.دلیل مخالفت دولت آمریکا این است که آمریکا در ۱+۵ حضور فعال دارد.

رییس‌جمهور همچنین در مورد طرح توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد یادآورشد: مردم مطمئن باشند اصل فناوری و اصل غنی‌سازی در ایران قابل گفت‌وگو نیست، اما در مورد ویژگی‌ها و خصوصیات باید وارد بحث شویم، اصول ما این است که در برابر آژانس درهای سایت‌های هسته‌ای را باز گذاشته‌ایم و آنها می‌توانند نظارت کنند.

از دو دستگاه مهم نظرسنجی خواستم

رییس‌جمهور همچنین در جواب سوالی در مورد منتقدان مذاکره با آمریکا و اینکه این اقدام شما اشتباه تاکتیکی خوانده شده است، تصریح کرد: انتقاد از دولت آزاد است و افتخار ما این است که انتقادپذیر هستیم پس هر کس با هر لحنی می‌تواند انتقاد کند، البته ما دلمان می‌خواهد لحن مودبانه‌ واخلاقی باشد و اعتراض در چارچوب قواعد بازی باشد. وی افزود: از دو دستگاه مهم نظرسنجی خواسته‌ام نظر مردم را بگیرند که با حرکت دولت موافق هستند و آنهایی که مخالف هستند چند درصد هستند؟ و حتی اگر مخالفین راه این دولت یک درصد باشند آن یک درصد حق دارند و باید نقد کنند؛ اما همه باید یادمان باشد‌، در نقد منافع ملی را مد نظر داشته باشیم و نقدمان سازنده و اخلاقی باشد.

وی در جواب سوالی در مورد خط هوایی ایران و آمریکا نیز خاطرنشان کرد: قبل از تحریم‌‌ها و در سال‌های پیش هم ایران به دنبال این کار بود، اما طرف آمریکایی موافقت نکرده بود و این‌بار هم به طور قطع، با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود.حق طبیعی هر ایرانی است که وطن و اقلیم خود را ببیند. می‌خواهیم به ایرانی‌های مقیم آمریکا بگوییم دولت ایران در این زمینه حساس است و برای تسهیل راه‌ آنها اولین قدم را برداشته است، البته ممکن است نپذیرد و حتی اگر پذیرفته شود راه سختی هم در پیش رو است، اما اگر تحقق یابد یک روزه نیست و ماه‌ها طول می‌کشد. معتقدم ایرانی‌های خارج از کشور باید بتوانند به راحتی به کشورشان بیایند و برگردند، چون نیامدن آنها باعث می‌شود هم ما ضرر کنیم هم آنها به خصوص نسل جدید و نوجوانان و جوانان.

رییس‌جمهور در جواب سوال دیگری در مورد اتفاقات و حاشیه‌های فرودگاه مهرآباد در مراسم استقبال از وی در بازگشت از نیویورک گفت: خواهش ما این است که بداخلاقی‌ها کنار گذاشته شود تا نیاز نباشد دولت‌، دستگاه قضایی یا دستگاه اطلاعاتی برخورد کند، چون وقتی دولت خودش از نقد و منتقدان استقبال می‌کند، نیازی به این رفتارها نیست و من همانطور که برای دوستداران خود دست تکان دادم و لبخند زدم برای منتقدان هم دست تکان دادم و لبخند زدم پس من در لبخند و دست تکان دادن عدالت را رعایت کردم چون آنها هم هموطن عزیز ما هستند پس اگر در شیوه اشتباهی کرده‌اند باید آنها را نصحیت کنیم. دولت قصد ندارد در سال اول کارش شکایتی مطرح کند، اما حتما تصمیم دارد با کمک دیگران تندرویی در کشور را به انزوا بکشاند. همچنین رییس دولت یازدهم افزود: دولت با تندروی‌ها مقابله خواهد کرد. روحانی همچنین در رابطه با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: ۴ کمیته برای بررسی و اصلاح مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها تشکیل داده‌ایم و ما فکر می‌کنیم در مرحله اول اجرای هدفمندی اصلاحاتی لازم است و بررسی‌ها انجام شده؛ اما هنوز نتایج نیامده است و احتمالا در لایحه بودجه سال ۹۳ بخشی از این اصلاحات ظاهر شود. تصمیم دولت این است تا زمانی که مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها کاملا اصلاح نشده است وارد فاز دوم نشویم و برای فاز دوم هم برنامه‌ریزی‌هایی انجام خواهد شد.