روحانی: در سیاست خارجی به اندازه 500 روز گام برداشتیم

این دولت به انتقاد منتقدینش نیز افتخار می‌کند روحانی در همایش نخبگان

در سیاست خارجی به اندازه 500 روز گام برداشتیم

دنیای‌اقتصاد- حسن روحانی صبح سه‌شنبه در هفتمین همایش ملی نخبگان حضور یافت و در خصوص قدم هایی که همه مردان دولت تدبیر و امید در ۵۰ روز اول کاری خود برداشته‌اند سخن گفت. رییس دولت یازدهم همچنین به فعالیت‌های دولت در زمینه اقتصادی اشاره کرد و گفت: قدم‌های تاثیرگذاری برداشته شده است. او همچنین تاکید کرد که ما در زمینه سیاست خارجی قدم‌هایی برداشته‌ایم نه به اندازه ۵۰ روز، بلکه به اندازه ۵۰۰ روز. در این مراسم علاوه بر رییس‌جمهور توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، هاشمی وزیر بهداشت، نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور، آشنا مشاور فرهنگی رییس‌جمهور، محمدجواد لاریجانی و تعداد دیگری از مسوولان بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی رییس‌جمهور حضور داشتند. پیش از صحبت‌های رییس‌جمهور نیز دبیر همایش و همچنین سورنا ستاری رییس بنیاد ملی نخبگان و معاون علمی رییس‌جمهور به ایراد سخنرانی پرداختند.

رییس‌جمهور با اشاره به فعالیت‌های دولت در طول ۵۰ روز گذشته گفت: در مدت ۵۰ روزی که کار را شروع کرده‌ایم قدم‌های مهمی از سوی همکاران من در ارتباط با حل مشکلات برداشته شده است. مثلا ما در زمینه سیاست خارجی قدم‌هایی برداشته‌ایم نه به اندازه ۵۰ روز، بلکه به اندازه ۵۰۰ روز. در زمینه اقتصادی نیز در طول این ۵۰ روز قدم‌های تاثیرگذاری را دولت برداشته که از جمله آن به فعالیت‌های دولت در زمینه کشاورزی می‌توان اشاره کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه اقتصاد ما در صادرات و واردات با اقتصاد جهان پیوند خورده است، گفت: آمار و ارقام به شما می‌گوید بزرگ‌ترین درآمد ارزی و حتی ریالی را صادرات می‌سازد. صادرات نفتی و در کنار آن صادرات غیرنفتی.

وی با بیان اینکه ما باید توان رقابتی با دنیا را داشته باشیم و برای تحقق این امر نمی‌توانیم دور کشور حصار بکشیم، گفت: البته در کنار آن باید خود را باور کنیم، به خود اعتماد کنیم و استقامت و مقاومت نیز داشته باشیم و در برابر نقشه دیگران نهراسیم.

رییس‌جمهور افزود: ما تنها دولتی هستیم که در طول ۵۰ روز بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ماشین آلات کشاورزی در اختیار کارآفرینان کشاورزی قرار داده‌ایم و ازسوی دیگر ۴۰۰ میلیارد تومان برای خرید کود برای کشاورزان در فصل پاییز اختصاص داده‌ایم.

روحانی گفت: ما به مردم عزیزمان می‌گوییم که این دولت قبل از شروع پاییز قیمت تضمینی خرید گندم و سایر محصولات کشاورزی را در شورای اقتصاد تصویب و اعلام کرد تا کشاورزان دلگرم کار باشند.

وی با بیان اینکه در زمینه صنعت و تولید و در زمینه دارو و درمان دولت در طول این ۵۰ روز قدم‌های مهمی را برداشته است،تصریح کرد: البته این را نیز می‌دانیم که یک اقلیتی هستند که هر کاری دولت می‌کند، شمشیر انتقاد آنها برنده‌تر می‌شود.این دولت به انتقاد منتقدینش نیز افتخار می‌کند.

روحانی خطاب به منتقدان دولت نیز گفت: انتقادات سازنده خاص ما است و این برای توسعه کشور مفید است، ولی همه کاری کنیم که سخنان نیش‌دارمان را کم کنیم و چارچوب ادب و اخلاق را به عنوان یک معیار در سخنانمان قرار دهیم.

روحانی با بیان اینکه ما نیازمند به نخبگانی هستیم تا امروز برای پیشرفت کشور آستین‌هایشان را بالا بزنند، گفت: دولت تدبیر و امید دست نیاز به سمت شما نخبگان دراز می‌کند. ما نه تنها در زمینه‌هایی چون بیوتکنولوژی، نانو، آی‌تی به شما نیاز داریم، بلکه در عرصه سیاست و اقتصاد نیز به شما نیازمندیم. تدبیر از شما، امید از ما. البته شاید مجبور باشم که جمله‌ را اصلاح کنم و بگویم که امید هم از شما.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سخن اول این است که چه کنیم این استعداد برتر بتواند در مسیر برتر ماندن یا برتر شدن از آنچه که هست باقی بماند و سخن دوم این است که چگونه این استعداد در خدمت جامعه و کشور قرار بگیرد؟ او همچنین در خصوص خلق حماسه اقتصادی تصریح کرد: حماسه آفریدنی و خلق کردنی است و بدون تلاش و کوشش و انسجام و وحدت نمی‌توانیم حماسه اقتصادی را خلق کنیم. حماسه اقتصادی نیاز به افق فکری باز دارد.

رییس‌جمهور در ادامه گفت: شما رای روستایی‌ها را ببینید با رای مرکزیت کشور؛ گاهی می‌بینید که آنها در تعداد شرکت‌کنندگان و نوع انتخاب می‌گویند که ما در فهم، تعقل و دقت نه تنها با مرکز و شهری‌ها شریک هستیم، بلکه پیشرو نیز هستیم و ما به این روستاییان افتخار می‌کنیم. ما به مردم این کشور افتخار می‌کنیم. ما به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: ما باید یک پروژه مشترک را آغاز کنیم و در این زمینه دست به دست هم بدهیم و از یک سمت دولت و از یک سمت نخبگان باشند و حلقه وصل بین ما و شما هم بنیاد نخبگان است.

وی ادامه داد: ممکن است شما بگویید که در کشورهای دیگر به نخبگان احترام بیشتری می‌گذارند، من این سخن را رد نمی‌کنم. ممکن است بگویید در کشورهای دیگر امکانات لازم برای تحقق ایده‌ها آماده است و وسایل آسودگی خاطر برای زندگی روزمره بیشتر در اختیار نخبگان قرار دارد. من اینها را نیز رد نمی‌کنم، ولی تاکید دارم که ما امروز به ساختاری نیازمندیم که بتواند دولت، نخبگان و جامعه را به هم متصل کند. نخبگان ما باید کاری بکنند که صنعت به دنبال آنها بدود و ما باید کاری بکنیم که بخش‌های دولتی و خصوصی زمینه را برای استفاده از فکر و ایده نخبگان فراهم کنند. روحانی همچنین خطاب به نخبگان عنوان کرد: ما باید دولتی باشیم که اذن‌الخیر باشد، ما باید بشنویم و در واقع اولین قدم دولت به سمت نخبگان این است که گوش شنوایی نسبت به ایده‌ها و پیشنهادهای شما خواهد داشت. ایده‌ها و پیشنهادهای شما را می‌شنویم و دومین قدم این است که زمینه‌های حقوقی، مادی و معنوی برای پیشرفت ایده‌ها و طرح‌های شما را مدنظر قرار می‌دهیم. سومین قدم ما این است که از شما بخواهیم در تمام امور و در همه تصمیم‌سازی‌ها مشارکت کنید.

روحانی: در سیاست خارجی به اندازه 500 روز گام برداشتیم