دنیای اقتصاد- پس از سفر دیپلماتیک حسن روحانی به نیویورک، این بار نوبت به علی لاریجانی رییس مجلس رسید تا با شرکت در اجلاس بین‌المجالس جهانی در ژنو بر حقوق حقه ملت ایران تاکید کند. لاریجانی پس از اتمام این اجلاس در ژنو، به کرواسی رفت تا در ادامه سفر خود ضمن دیدار با رییس‌جمهور، وزیر خارجه و رییس مجلس این کشور، به خوش‌بین بودن ایران در مذاکرات این هفته با ۱+۵ اشاره و تاکید کند که در مذاکرات آتی جدی هستیم و برداشت ما این است که می‌توانیم به یک راه‌حل دقیق برسیم. به گزارش خبرگزاری مهر، لاریجانی که به منظور دیدار با رییس‌‌جمهور کرواسی به دوبرونیک سفر کرده است بعدازظهر جمعه با ایوو یوسیپوویچ رییس‌جمهور کرواسی در ساختمان شهرداری دوبرونیک دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار ایوو یوسیپوویچ بر حق ایران در استفاده از تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کرد و گفت: کرواسی این حق را برای ایران به رسمیت می‌شناسد. ایوو یوسیپوویچ رییس‌جمهور کرواسی نیز در این دیدار گفت: ما آماده همکاری با همه کشورها از نظر فرهنگی و اقتصادی هستیم. وی با یادآوری اینکه ما همه تحولات کشور شما را رصد می‌کنیم، گفت: ما از مذاکرات که راه حل صلح‌آمیز در پی داشته باشد و بر اساس چارچوب بین‌الملل باشد حمایت می‌کنیم و حق استفاده از تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای را برای ایران قائل هستیم.

علی لاریجانی همچنین در این سفر و پیش از دیدار با رییس‌جمهور، پنج‌شنبه برای دیدار و گفت‌وگو، میهمان «وسنا پوسیچ» معاون اول نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه کرواسی و نیز یوسیپ لکو رییس مجلس این کشور شد. رییس مجلس در گفت‌وگو با وزیر خارجه کرواسی بر لزوم گسترش روابط اقتصادی ایران و کرواسی تاکید کرد. خانم وسنا پوسیچ هم ابراز امیدواری کرد که این سفر آغازگر گسترش مراودات از جمله تبادل هیات‌های سیاسی و پارلمانی شود. معاون اول نخست‌وزیر کرواسی همچنین تاکید کرد: ما حق ایران را در رابطه با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای قبول داریم.

لاریجانی که به دیدار «یوسیپ لکو» رییس مجلس کرواسی در محل پارلمان این کشور هم رفت، ایران و کرواسی را دارای ریشه‌های عمیق تاریخی با هم دانست و ضمن آنکه معضل موجود در منطقه را افراط‌گرایی و تروریسم خواند، تاکید کرد: متاسفانه سیاست‌های غرب در منطقه موجب گسترش روزافزون این دو پدیده شوم بین‌المللی شد. وی با بیان اینکه همتای کروات خود را در جریان مذاکرات هسته‌ای قرار داده است، ابراز امیدواری کرد این مذاکرات به استفاده از انرژی کشورهای منطقه برای حل و فصل مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای کمک کند.

لاریجانی تاکید کرد که ما معتقدیم حل و فصل مسائل از طریق گفت‌وگوی سیاسی قابل حل است.

وی به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای رفع نگرانی جامعه بین‌الملل به اقدامات اعتمادساز ایران اشاره کرد و گفت: فتوای مقام معظم رهبری درباره منع استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و عضویت ایران در آژانس انرژی اتمی و NPT و حضور بازرسان سازمان ملل و تحت نظارت بودن مراکز هسته‌ای ایران از جمله اقدامات اعتمادساز ایران است. رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در مذاکرات آتی جدی هستیم»، گفت: دریافت ما این است که می‌توانیم به یک راه حل دقیق برسیم، بنابراین دلیلی وجود ندارد که به این دور از مذاکرات بدبین باشیم.