اصلاح شیوه پرداخت یارانه‌ها

دنیای اقتصاد- کسری هزار میلیارد تومانی در هر ماه برای تامین منابع یارانه‌های نقدی سبب شده است تا دولت موضوع حذف سه دهک بالای جامعه از لیست یارانه‌بگیران را به‌صورت جدی در کارگروه‌های خود دنبال کند و احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی هم مطرح شود. این موضوعی است که بارها دولتمردان آن را اعلام کرده‌اند و این بار سخنگوی دولت بار دیگر بر آن تاکید کرد. شنبه‌شب محمدباقر نوبخت در برنامه تلویزیونی برنامه شب آفتابی محور اصلی سخنان خود را به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داد. به گزارش «ایسنا» و به گفته محمدباقر نوبخت، دولت برای تامین یارانه نقدی ۷۶ میلیون ایرانی، ماهانه ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. ۱۵۰۰ میلیارد تومان این یارانه‌ها از طریق قیمت حامل‌های انرژی و هزار میلیارد تومان دیگر هم از محل ردیف‌های بودجه تامین می‌شود. اما هر ماه دولت با کسری هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شود. یارانه مهر ماه قرار است ۲۲ مهر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود؛ اما این ماه هم دولت مانند ماه پیش با کمبود منابع تامین آن مواجه است. چون نوبخت در این مورد گفت: رسم بر این است که بیست و دوم هر ماه ۳۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی بین خانوارها توزیع ‌شود و بخشی از مشکلاتی که داریم به همین دلیل است. چون باید در این هفته این رقم را واریز کنیم؛ اما آخرین آماری که دریافت کردم این است که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این رقم تامین شده و هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد. وی گفت: قانون‌گذار تامین یارانه را از محل افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی پیش‌بینی کرده و نباید از محل‌های دیگری که قانون منع کرده خرج شود و این راه که یارانه از محل‌های دیگر تامین شود غیرقابل استمرار بود حتی دولت گذشته هم نمی‌توانست با این کار کسری را جبران کند؛ کسری که باید با توجه به پیش‌بینی‌ها از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین شود. پیش از نوبخت، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم کسری هزار میلیارد تومانی ماهانه یارانه‌های نقدی را اعلام کرده و گفته بود حتی افزایش ۳۸ درصدی قیمت حامل‌های انرژی هم این کسری بودجه را جبران نمی‌کند. در حالی که دولت پیش از این بارها اعلام کرده بود که تمایلی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد، نوبخت هم در این باره گفت: مجلس دولت را موظف کرده ۳۸ درصد قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد؛ اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. به نظر می‌رسد دولت در نظر دارد کسری بودجه یارانه‌های نقدی را در ابتدا از طریق حذف سه دهک بالای جامعه تامین کند. نوبخت هم در این مورد گفت: طبق ماده ۷ قانون هدفمند کردن مبلغ پرداختی یارانه‌ها نباید به صورت مساوی در بین مردم پرداخته شود؛ بنابراین باید دهک‌هایی که نیازمند دریافت یارانه هستند، شناسایی شده و به آنها پرداخت شود. دولت موافق حذف سه دهک از یارانه‌‌بگیران است.

بررسی حذف سه دهک از یارانه‌بگیران

به گفته نوبخت، چهار کارگروه برای بررسی موضوع یارانه‌ها تشکیل شده تا بررسی کند چطور می‌توانیم بانک اطلاعاتی خانوارها را کامل کنیم یا اگر هرگونه تغییر در دهک‌ها داده شود چه تاثیری بر زندگی مردم دارد یا اینکه آیا می‌شود سه دهک از خانوار پردرآمد را حذف کرد. وی با بیان اینکه حذف دهک‌ها حتی در سال ۹۲ هم قابل انجام است، گفت: اما اجرای این اقدام منوط به این است که چه شیوه‌ای برای اجرای آن به کار گرفته شود. سخنگوی دولت با اشاره به هماهنگی مناسب بین دولت و مجلس اظهار کرد: درباره هدفمندی یارانه‌ها اطلاعات کارشناسی در حال تکمیل را به مجلس ارائه می‌کنیم و قطعا جامعه هم از اعطای هدفمند یارانه‌ها استقبال می‌کند. وی پیشنهاد کرد: این منابع به صندوقی در استان‌ها یا سطح ملی برود و به جای یارانه ماهانه به مردم سهام داده شود و آن را به سمت پس‌انداز ببریم تا مردم از عواید آن بهره‌مند شوند، که کارگروه‌ها در حال بررسی این موضوعات هستند.

روز پیش هم روابط عمومی وزارت اقتصاد در اطلاعیه‌ای بر هماهنگی کامل تیم اقتصادی به ویژه در خصوص مسائل مرتبط با هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس روابط عمومی وزارت اقتصاد در این اطلاعیه تصریح کرده است: تیم اقتصادی دولت در تحلیل مشکلات و مسائل مربوط به هدفمندی یارانه‌ها به طور هماهنگ عمل کرده و در این رابطه، جلسات کارگروه‌های تخصصی و با مشارکت نخبگان اقتصادی جهت بررسی موضوعاتی از جمله شناسایی و شناخت کامل دهک‌های مختلف جامعه، درآمدها و هزینه‌های پیش‌بینی شده و پیش‌بینی نشده دولت، فرصت‌ها و تهدیدهای اقتصادی در حال برگزاری است و در این خصوص تحقیق و بررسی ادامه دارد، تا راه‌حل مطمئنی اتخاذ و ارائه شود.

بررسی بخشنامه بودجه ۹۳ در دولت

سخنگوی دولت اعلام کرد وی در خصوص اعلام دولت قبل مبنی بر تامین ارزاق عمومی برای ۶ماه گفت: این گزارش را حتما از مسوولان دولتی دریافت کرده‌اید که در آغاز فعالیت دولت یازدهم ده‌ها کشتی در مرزهای کشور متوقف بوده‌اند؛ البته دولت قبل بخشی از کارهایی را که باید انجام می‌داد، انجام داده است.

اصلاح اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها

اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اصلاح و این مصوبه از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد ماده(۱۵) قانون هدفمندکردن یارانه‌ها-مصوب ۱۳۸۸- اصلاحات اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را تصویب کرد. مهم‌ترین مواردی که در این اساسنامه اصلاح شده شامل موارد زیر است: طبق ماده(۱۱) دولت مجاز است تا بیست درصد (۲۰%) خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را به‌منظور جبران آثار آن بر اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هزینه کند. همچنین مجمع عمومی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مرکب از معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور (رییس)، وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، نفت و نیرو است. بر اساس اصلاحات ماده(۹)، اعضای هیات‌مدیره متشکل از (۵) نفر هستند که به پیشنهاد معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شوند. رییس هیات‌مدیره و مدیر عامل از بین اعضای هیات‌مدیره به پیشنهاد معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و تصویب مجمع عمومی انتخاب می‌شوند. احکام اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل توسط معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور صادر می‌شود. همچنین مواد(۱۰)،(۱۳) و (۱۵) حذف می‌شود. ماده ۱۰- عزل و برکناری و موافقت با استعفای اشخاص مذکور با رییس مجمع عمومی است. ماده ۱۳- رییس مجمع عمومی می‌تواند وظایف و اختیارات خود را به اشخاص دیگر عضو مجمع عمومی واگذار کند. ماده ۱۵- ساختار سازمان با پیشنهاد مدیرعامل به تایید رییس مجمع عمومی می‌رسد.