مهر- هیات چهار نفره سوسیالیست‌ها و دموکرات‌های پارلمان اروپا بعدازظهر دیروز در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی در مجلس شورای اسلامی شرکت کردند. در این نشست سوبارا عضو ارشد پارلمان اروپا با اشاره به نقش ایران در منطقه به خصوص در تحولات سوریه گفت: معتقدیم دخالت نظامی نمی‌تواند مشکل سوریه را حل کند، باید از طریق راه‌حل سیاسی این بحران برطرف شود که بدون مشارکت ایران امکان‌پذیر نیست. وی با اشاره به اینکه حزب متبوعش دارای ۱۹۵ عضو در پارلمان اروپا از ۲۸ کشور عضو در اتحادیه اروپا است، گفت: پس از ۶ سال این اولین هیات پارلمانی اروپا است که به ایران آمده و با مقامات ایرانی مذاکره می‌کند، در این مدت مذاکرات خوبی با رییس مجلس و رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ایران داشتیم. سوبارا با اشاره به اینکه در این دیدارها با مقامات و رهبران ایرانی برایمان سه سوال مطرح بود، گفت: سوال اول در خصوص پرونده هسته‌ای ایران بود، خوشحالیم که در مذاکرات نیویورک هر دو طرف؛ یعنی اتحادیه اروپا، ایران و آمریکا از این نشست راضی بودند. از این مساله احساس مثبت و خوشحالی داریم. سوبارا ادامه داد: موافق هستیم که طبق قوانین حقوق ایران در چارچوبNPT به رسمیت شناخته شود و متقابلا از طرف ایران هم اعتمادسازی صورت گیرد و اجازه دهند که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این تجهیزات بازرسی کنند تا پایه‌هایی برای برداشته شدن تحریم‌ها گذاشته شود. این مقام پارلمان اروپا گفت: با توجه به شعار ما مبنی‌بر خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای، لازم نیست سلاح جدیدی در خاورمیانه ایجاد شود. باید هدف ما این باشد که به خاورمیانه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای دست پیدا کنیم.

این مقام پارلمان اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه ایران و اتحادیه اروپا اشتراکاتی دارند، این اشتراکات را برشمرد و گفت: مبارزه با تروریسم، ایجاد صلح و ثبات در منطقه و تضمین آن از اشتراکات ما است که گفت‌وگوهای جدی در این زمینه انجام داده‌ایم. سوبارا خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا تمایل به صلح در خاورمیانه دارد؛ به‌خصوص تلاش دارد روند مذاکرات بین فلسطین و اسرائیل موفقیت‌آمیز بوده و از شهرک‌سازی جلوگیری شود تا طرح ایجاد دو دولت اجرا شود. این مقام پارلمان اتحادیه اروپا تاکید کرد: باید گفت‌وگوهایمان را ادامه دهیم البته اختلافات زیادی در مسائل مختلف از جمله حقوق بشر داریم. سوبارا تصریح کرد: باید اعتراف کنیم در کشور شما نشانه‌های مثبتی از پیشرفت‌های حقوق بشر وجود دارد؛ اما گفت‌وگوها می‌تواند راجع به زندانی‌های سیاسی و مجازات اعدام ادامه داشته باشد. وی عنوان کرد: نکته‌ای که برای ما جالب بود نقش آزادی رسانه‌ها در ایران است که باید از مقامات ایران در این باره سپاسگزاری کرد و آن را روند مثبت توسعه‌ای نامید. باید با ایران به صورت فعال برخورد کنیم و مذاکرات را ادامه دهیم.

در ادامه این نشست خبری، سوبارا در پاسخ به سوال شبکه المیادین با طرح سوالی مبنی بر اینکه غربی‌ها با این حضور پس از ۶ سال به دنبال چه هستند و چرا خواستار بهبود روابط با ایران می‌باشند، گفت: به اعتقاد من دو طرف به نتیجه عدم‌مذاکرات و اثر منفی فقدان این مذاکرات پی بردند، باید صادقانه اعتراف کنیم که تغییراتی صورت گرفته و انتخابات جدید در ایران برگزار شده است. وی با اشاره به اینکه البته در بعضی موارد شاید هنوز ظن‌هایی وجود داشته باشد که باید برطرف شود، ادامه داد: اعضای مجلس ایران گفتند انتخاب آقای روحانی نمایانگر اراده ملت برای تغییر است. البته این به ملت ایران بستگی دارد که چه کسی را برای ریاست‌جمهوری خود انتخاب می‌کنند و ما هیچ نفوذی در این مساله نداریم، اما وقتی اراده تغییر به وجود آمده ما هم از جانب خود تغییر ایجاد می‌کنیم که البته برای آشنایی بیشتر نیازمند تبادل استاد و دانشجو هستیم تا این تغییرات بیشتر به وجود آید.