گروه خبر- سخنگوی قوه‌قضائیه دیروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به تشریح جزئیات پرونده‌های شکایت مدعی‌العموم از نعیمه اشراقی، احتمال اعدام دوباره نجات یافته اعدامی، شکایت دختران موسوی و شکایت ۱۳نفر از بابک زنجانی پرداخت. او در خصوص نجات یافته اعدامی گفت: کشف علائم حیات در اعدامی نجات‌یافته یکی دو ساعت بعد از اجرای حکم اعدام صورت گرفته است. به گزارش «ایسنا»، محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری روز دوشنبه با اصحاب رسانه ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر با اشاره به زنده ماندن یکی از محکومان به اعدام پس از اجرای حکم گفت: «این فرد حدود یک کیلوگرم هروئین داشته و به اعدام محکوم شده و مراحل خود را طی کرده بود».

محسنی‌اژه‌ای در ادامه گفت: «وقتی این فرد به پزشکی قانونی منتقل می‌شود مامور سردخانه متوجه می‌شود که آثار حیات در او باقی است؛ لذا اینکه گفته می‌شود بعد از ۲۴ ساعت متوجه شده‌اند این فرد زنده است،‌ غلط است؛ زیرا حداکثر دو ساعت و نیم بعد از اجرای حکم مامور سردخانه متوجه زنده بودن او می‌شود. حالا در مورد اینکه آیا الزاما باید این فرد را اعدام کرد یا می‌توان مانند بقیه برای او تقاضای عفو کرد باید گفت این امر شدنی است. رییس قوه‌قضائیه هم گفتند برای پیشنهاد عفو اقدام می‌کنند کما اینکه ما در غیر از موارد این چنینی هم عفو داریم و گاهی اوقات قاضی با اینکه محکوم را مستحق اعدام می‌داند، به او یک یا دو درجه تخفیف می‌دهد.»

سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه گفت: «در مورد اتفاقی که برای دختران میرحسین موسوی رخ داده شکایتی از سوی آنها به قوه‌قضائیه ارائه نشده است، اما وزارت اطلاعات در حال پیگیری موضوع است.» محسنی‌اژه‌ای همچنین در پاسخ به این پرسش مبنی‌بر اینکه دادگاه حکمی مبنی بر انحلال حزب مشارکت صادر کرده است یا خیر؟ گفت: «حکم صادر شده و به کمیسیون ماده ۱۰ هم ابلاغ شده است و این حزب تحت هیچ عنوان مجاز به هیچ گونه فعالیت حزبی و تشکیلاتی نیست و در صورت هر گونه فعالیت با آن برخورد می‌شود».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خانواده شهدا از نعیمه اشراقی شکایت کرده‌اند و مدعی‌العموم نیز به این موضوع ورود پیدا کرده است یا خیر؟ گفت: «بله جمع کثیری از خانواده شهدا و غیر شهدا شکایت کردند که در حال رسیدگی است و در این مورد پرونده‌ای در دادستانی تهران تشکیل شده است. بدیهی است در این گونه موارد و به‌ویژه در موارد مرتبط با امام (ره) دادستانی هم به موضوع ورود می‌کند.»

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه برخی مقامات دولت گذشته در پرونده بیمه اتهاماتی دارند گفت: «در مورد این افراد هنوز پرونده بیمه مفتوح است، ولی به دادگاه نرفته است».

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه پرونده بابک زنجانی به کجا رسید و سوال دیگر اینکه آیا از شرکت نفت شکایتی اخیرا صورت گرفته است، افزود: «در پاسخ به سوال اول باید بگویم ۱۳ نفر در خصوص این پرونده شکایت کرده‌اند که این موضوع در حال رسیدگی است که در بحث شاکی خصوصی به تفاهم برسند. در موضوع دوم نیز در جریان نیستم؛ ولی تا جایی که می‌دانم از شرکت نفت شکایتی صورت نگرفته است».