گروه بنگاه‌ها- عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بر لزوم توسعه و پرورش ویژگی‌های کارآفرینی در کودکان و نوجوانان برای تبدیل آنها به کارآفرینان موفق تاکید کرد. رضا زعفریان در نشست خبری طرح ملی «کشف، ارزیابی و آماده‌سازی شایستگی‌های فردی در حوزه کسب‌و‌کار و کارآفرینی (کاشف)»، گفت: طرح کاشف که با هدف آموزش کار آفرینی به دانش‌آموزان آغاز شد، در شرایطی اجرا می‌شود که حجم اقدامات صورت‌گرفته در حوزه پرورش ویژگی‌های کارآفرینی در دانش‌آموزان با جمعیتشان قابل قیاس نیست. وی ادامه داد: نزدیک به ۲ سال و با تیمی ۱۰۵ نفره روی این طرح کار کردیم که در این بین ۳ سوال اساسی به وجود آمد؛ اولین پرسش این بود که یک دانش‌آموز برای آنکه در آینده به کارآفرینی موفق تبدیل شود چه ویژگی‌ها و رفتارهایی باید داشته باشد. پرسش دوم در رابطه با معیار سنجش این ویژگی‌ها در دانش‌آموزان بود و سومین پرسش به چگونگی توسعه این ویژگی‌ها در آنان می‌پرداخت.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد و توسعه ویژگی‌های کارآفرینی در دانش‌آموزان افزود: عوامل تربیتی دانش‌آموزان در وهله اول پدر و مادر و در مرحله بعدی مربی، معلم و محیط هستند؛ بنابراین برای پرورش این ویژگی‌ها برای والدین، مربیان و معلمان منابعی تدوین کرده‌ایم تا در اختیارشان قرار دهیم.

به گفته وی، طرح کاشف در شورای عالی اشتغال به تصویب رسیده است و با سازمان سنجش توافق شده تا آزمونی سراسری از دانش‌آموزان و والدینشان در کنار یکدیگر برگزار شود که باعث می‌شود شناخت بهتری از ویژگی‌های کارآفرینی کودکان پیدا کنیم.