دولت روحانی از عنایات خفیه الهی بود

دنیای اقتصاد- پرده‌نشین اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری سال۹۲ که در چهارمین سال عزلت سیاسی خود به سر می‌برد، دیروز در پاسخی شفاف به برخی اصلاح‌طلبان گفت که در انتخابات مجلس آینده به عنوان سردسته اصلاح‌طلبان به میدان نخواهم آمد. پرده‌نشینی‌اش از مناظره‌های جنجالی سال ۸۸ شروع شد و او در این مناظره‌ها و از سوی محمود احمدی‌نژاد متهم به فساد مالی شد. به گفته احمد سالک، سخنگوی جامعه روحانیت، ناطق نوری از آن پس دیگر در جلسات جامعه روحانیت شرکت نکرد. دامنه اتهامات به ناطق نوری تا جایی پیش رفت که حتی مقام معظم رهبری، در نماز جمعه تاریخی ۲۹ خرداد سال ۸۸ به دفاع تمام قد از او برخواستند و گفتند: «نباید قبل از اثبات در مراجع و مجاری قانونی، در رسانه‌ها بیان کند، چرا که اینگونه اقدامات در جامعه و به‌ویژه در اذهان جوانان، تلقی نادرست ایجاد می‌کند. آقای ناطق نوری نیز جزو شخصیت‌های خدوم انقلاب بوده و در دلبستگی آقای ناطق به نظام و انقلاب هیچ شکی وجود ندارد».

ناطق نوری نیز سال گذشته در مصاحبه‌ای به هفته نامه نگاه پنج شنبه به آنچه در مناظرات سال ۸۸ اتفاق افتاد معترض شد و گفت: «تعارف نمی‌کنم. واقعا من چرا مورد سوال قرار نگرفتم؟ چرا مواخذه نشدم؟ اگر نسبتی داده شد، چرا تحقیق نشد، بررسی نشد که این درست است یا درست نیست. واقعا برای من سوال است و اصلا این برای من مساله است، برای جامعه هم مساله است».

به گزارش خبرگزاری فارس ناطق‎نوری با اشاره به بحث‎های به وجود آمده در خصوص حضورش در انتخابات مجلس آینده گفت: «به عنوان سردسته اصلاح‌طلبان به میدان نخواهم آمد. اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کردم رای داشتم؛ اما عمر سیاسی من تمام شده است.»

به نظر می‌رسد سخنان او پاسخی به دعوت تلویحی غلامحسین کرباسچی برای حضور در انتخابات مجلس باشد. کرباسچی در مصاحبه‌اش با خبرگزاری مهر از احتمال اجماع اصلاح‌طلبان بر سر ناطق‌نوری در انتخابات مجلس خبر داده بود.

گرچه ناطق گفته عمرسیاسی‌اش به پایان رسیده؛ اما پرده‌نشینی همچنان ادامه دارد و او در «سایه» به حیات سیاسی خود ادامه می‌دهد. کما اینکه نمی‌توان از نقش پررنگ او در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال چشم پوشی کرد.

او پیشنهاد کاندیداتوری حسن روحانی را مطرح کرد و‌هاشمی نیز نقش او را در پیروزی حسن روحانی «بی‌بدیل» دانست. همچنین علی‎اکبر ناطق‎نوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: «دولت آقای روحانی از عنایات خفیه الهی بود».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در خصوص درآمدهای دولت احمدی‎نژاد طی هشت سال گذشته خاطرنشان کرد:‌ پول نفتی که دولت قبل داشته برابر یا بیشتر از پول نفت از زمان مظفرالدین شاه تا پایان دولت خاتمی بود. مسوول دفتر بازرسی مقام معظم رهبری در خصوص مذاکره ایران با آمریکا عنوان کرد: «سرنخ مذاکره با آمریکا دست رهبر معظم انقلاب است.»

علی‌اکبر ناطق نوری با اعلام اینکه به عنوان سردسته اصلاح‌طلبان به صحنه سیاسی باز نخواهد گشت امروز سکوت چندماهه خود را شکسته است و به نظر می‌رسد پایان عمر سیاسی برای مرد در سایه‌ای چون ناطق نوری گلایه از پیگیری نکردن اتهاماتی باشد که نه در دادگاه، بلکه در رسانه ملی علیه او مطرح شد.