برخی نمی‌خواهند دولت در دیپلماسی موفق شود

دنیای اقتصاد- معاون اول رییس‌جمهور دیروز در سخنانی گفت که گروه‌هایی در داخل و خارج از کشور نمی‌خواهند این دولت در زمینه تعامل با دنیا و سیاست خارجی به توفیقات خوبی دست پیدا کند. او همچنین تاکید کرد که باید برای حل معضل بیکاری به دیپلماسی و تعامل با دنیا متوسل شد. اسحاق جهانگیری دیروز در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل در مصلای امام خمینی(ره)، در ابتدای سخنانش گفت: «یکی از مسائلی که اقتصاد کشور و همه بخش‌های مختلف کشور را تحت‌تاثیر قرار داده و کشور به صورت جدی از آن آسیب دیده، اتکای بیش از حد اقتصاد کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت است.همین اتکای بیش از حد باعث شده در برخی موارد که درآمدهای نفتی افزایش پیدا کرده و همه انتظار داشتند که بر اساس این افزایش درآمدهای نفتی تغییرات اساسی در زندگی مردم و توسعه کشور رخ دهد، بعد از گذشت دوره‌ای در ارزیابی‌ها مشخص شده که نه تنها تغییرات مناسبی در زندگی مردم ایجاد نشده؛ بلکه بخش قابل‌توجهی از دستاوردهای کشور نیز آسیب دیده است.»

معاون اول رییس‌جمهور با طرح این پرسش که «چرا چنین شرایطی در اقتصاد کشور ما حاکم است؟» گفت: «بخشی از وضعیت موجود ناشی از تحریم‌های ظالمانه‌ای است که علیه کشور اعمال شده است. این تحریم‌ها باعث شده که کشور از خیلی از منابع، فرصت‌ها و امکانات دور نگه داشته شود. برخی از مشکلات نیز ناشی از سیاست‌هایی غیرعلمی، غیرکارشناسی و گاه شتابزده است.»

جهانگیری با بیان اینکه «رشد اقتصادی، رشد سرمایه، نرخ تورم و بیکاری شاخص‌هایی است که بر اساس آن اقتصاد یک کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد»، به برخی آمار و ارقام رسمی کشور در مورد تعدادی از این شاخص‌ها اشاره کرد و افزود: «آمار و ارقامی که در منابع رسمی وجود دارد، به‌ویژه آماری که از سال ۱۳۹۱ وجود دارد نشان می‌دهند که ما در وضعیت نگران‌کننده‌ای در این بخش‌ها مخصوصا در زمینه بیکاری از جمله بیکاری نسل جوان قرار داریم.» جهانگیری با اشاره به آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار در ارتباط با اشتغال جوانان و با نگران‌کننده دانستن این آمار تاکید کرد که دولت برای حل این مشکلات در این زمینه به صورت متمرکز وارد شده است. زمینه اول دیپلماسی و تعامل با دنیا در چارچوب‌ سیاست‌های تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری است و دولت بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در بخش دیپلماسی و سیاست خارجی فعال شده است.

او با بیان اینکه «نباید خیلی دغدغه داشته باشیم که عده‌ای نمی‌خواهند این موانع بر طرف شود»، گفت: «نمی‌خواهم در این مورد صحبت کنم که چه گروه‌هایی در داخل و خارج از کشور نمی‌خواهند این دولت به توفیقات خوبی در زمینه تعامل با دنیا و سیاست خارجی دست پیدا کند.»