حمله القاعده به‌سفارت ایران

دنیای اقتصاد - تنها یک روز مانده به آغاز دور سوم مذاکرات هسته‌ای،​ گردان «عبدالله عزام» وابسته به القاعده مسوولیت انفجارهای انتحاری دیروز در مقابل سفارت ایران در بیروت را پذیرفت. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی این اقدام را نشانه استیصال رژیم صهیونیستی دانست و تاکید کرد که این گونه اقدامات هیچ تاثیری بر ادامه مسیر حمایت ایران از جریان مقاومت اسلامی نخواهد داشت. در میان واکنش ها به این اقدام تروریستی عمران الزعبی، ‌وزیر اطلاع‌رسانی سوریه نیز با بیان اینکه از این انفجار «بوی نفت و دلار» می‌آید ، آن را مرتبط با تحولات سوریه ، نشست ژنو و مذاکرات مربوط به پرونده هسته‌ای ایران خواند و سازمان اطلاعات عربستان و اسرائیل را از عوامل پشت پرده انفجار مذکور دانست. رایزن فرهنگی ایران در لبنان به شهادت رسید

گمانه‌زنی از پشت‌پرده انفجار در بیروت

القاعده مسوولیت حمله انتحاری بیروت را پذیرفت

گروه خبر- تنها یک روز مانده به آغاز دور سوم مذاکرات ایران با غرب، گردان «عبدالله عزام» وابسته به گروه تروریستی القاعده مسوولیت انفجارهای انتحاری دیروز در مقابل سفارت ایران در بیروت را پذیرفت. به گزارش «ایرنا» در این اقدام تروریستی که صبح دیروز در ۱۰ متری سفارت ایران در بیروت به وقوع پیوست، ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی سفارت ایران به شهادت رسید و دست‌کم ۲۳ تن کشته و حدود ۱۵۰ تن زخمی شدند. همچنین شش تن از نگهبانان سفارت ایران در لبنان در میان جانباختگان در دو انفجار دیروز قرار دارند. این اقدام تروریستی در دو انفجار به فاصله دو دقیقه به وقوع پیوسته که در انفجار اول یک عامل انتحاری با موتورسیکلت به سوی موانع امنیتی سفارت حرکت و خود را منفجر کرده و در انفجار دوم یک عامل انتحاری با خودرو «رنو» بمب‌گذاری شده‌اش خود را منفجر کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از «اسکای نیوز»، منابع خبری محلی در لبنان گزارش دادند، ‌اغلب کشته شد‌گان را نیروهای امنیتی سفارت ایران تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر منابع امنیتی لبنان اعلام کردند عاملان انتحاری قصد حمله به سفارت ایران در بیروت را داشتند؛ اما خود را در مقابل سفارت واقع در «بئر حسن» در جنوب بیروت منفجر کردند. این نیروهای امنیتی سفارت بودند که پیش از انفجار خودروی بمب‌گذاری شده آن را شناسایی کرده و به‌سوی راننده آن تیر‌اندازی کردند. این خبر را غضنفر رکن آبادی سفیر ایران در بیروت در گفت‌وگو با «ایسنا» تایید کرده است.

در پی این اقدام تروریستی، حسن روحانی رییس‌جمهور دیشب به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت. به گزارش «ایسنا» به نقل از سایت النشره، حسن روحانی در تماس تلفنی با غضنفر رکن‌آبادی، سفیر ایران در بیروت ضمن اطمینان از سلامت او، شهادت جمعی از مردم لبنان را در عملیات تروریستی بیروت تسلیت گفت و با ملت لبنان اعلام همبستگی کرد. میشل سلیمان، رییس‌جمهور لبنان نیز در تماس تلفنی با حسن روحانی گفت: «اینگونه پیام‌های جنایتکارانه تنها موجب کشته شدن افراد بی‌گناه می‌شود و چیزی از اصول و ارزش‌ها را تغییر نمی‌دهد.» او تاکید کرد که تروریست‌ها نمی‌توانند عقربه‌های ساعت را به عقب بازگردانند و صفحه سیاهی را در تاریخ لبنان باز کنند. سلیمان در ادامه لبنانی‌ها را به هوشیاری و اتحاد ملی فرا خواند و از مسوولان امنیتی خواست تا برای شناسایی هر چه سریع‌تر عاملان حادثه تمام تلاش‌شان را به کار بگیرند. رییس‌جمهور ایران نیز در این تماس تلفنی با ابراز اطمینان از اینکه این‌گونه حوادث هیچ‌گاه موجب شکاف در میان مردم و مسوولان لبنان نخواهد شد، گفت: رهبران لبنان با درایت کامل می‌توانند، وحدت و ثبات لبنان را پاس دارند. روحانی از این حادثه به‌عنوان یک موضوع مهم برای منطقه خاورمیانه یاد کرد و اقدامات هماهنگ علیه خشونت، افراطی‌گری و تروریسم را یک ضرورت دانست.

در همین حال باوجود آنکه در ساعات میانی دیروز اخبار ضد و نقیضی درباره به شهادت رسیدن ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی ایران به گوش می‌رسید، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» خبر شهادت انصاری را تایید کرد و در ادامه این قبیل حرکت‌ها را در جهت تداوم بحران در منطقه دانست و تاکید کرد: «هدف از چنین اقداماتی در منطقه این است که مسیرهای حل موضوع در منطقه، عقیم و فلج بماند».

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم با محکوم کردن انفجار تروریستی در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، این اقدام را نشانه استیصال رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی هم‌سو با این رژیم دانست و آن را موجب تنفر روزافزون افکار عمومی جهان از حامیان این اقدامات بیان کرد.

رکن آبادی سفیر ایران در لبنان نیز، رژیم صهیونیستی را پشت این انفجار تروریستی معرفی و تاکید کرد: «این اقدام ما را ثابت قدم‌تر می‌کنند و حقانیت مواضع ما را به اثبات می‌رساند.»

همچنین ساعاتی پس از به وقوع پیوستن این انفجار، نجیب میقاتی نخست وزیر دولت موقت لبنان از نیروهای امنیتی خواست به سرعت تحقیقات خود را آغاز کنند. به گزارش «ایسنا» او ضمن تماس با سفیر ایران در لبنان، این اقدام را عملی بزدلانه و تروریستی دانست.

از سوی دیگر در میان واکنش‌ها به این اقدام تروریستی، برخی از مسوولان لبنانی، این اقدام را درجهت ضربه زدن به لبنان تلقی کردند. تمام سلام نخست‌وزیر مکلف لبنان در گفت‌وگو با سایت اینترنتی «النشره» با محکوم کردن این انفجار آن را یک جنایت تروریستی و با هدف بر هم زدن ثبات و وحدت ملی لبنان خواند. سعد الحریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان ورهبر جناح طرفدار غرب نیز ضمن تروریستی خواندن این اقدام، آن را به شدت محکوم کرد و گفت که لبنان باید از چنین حوادثی دور نگه داشته شود. همچنین علی مقداد نماینده حزب‌الله لبنان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «المیادین» خطاب به عاملان این اقدام تروریستی اعلام کرد: «نمی‌توانید ما را شکست دهید. ما پیامی را دریافت کردیم که فرستنده آن را می‌شناسیم و می‌دانیم چگونه تلافی کنیم.»

اما عمران الزعبی، ‌وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با محکوم کردن اقدام تروریستی مذکور اعلام کرد که از این انفجار «بوی نفت و دلار» می‌آید. خبرگزاری تسنیم به نقل از سایت «النشره» نوشت: الزعبی با بیان اینکه انفجار «بئر حسن» ارتباط قوی با تحولات سوریه، نشست ژنو و مذاکرات مربوط به پرونده هسته‌ای ایران دارد گفت: سازمان اطلاعات عربستان و رژیم صهیونیستی عوامل پشت پرده انفجار مذکور هستند.

همچنین در پی انفجار شدید دیروز در نزدیکی سفارت ایران در بیروت، دیدار تیم ملی فوتبال ایران و لبنان ساعت ۱۹ به وقت تهران بدون حضور تماشاگران در بیروت برگزار شد.

گردان «عبدالله عزام» که مسوولیت این اقدام تروریستی را بر عهده گرفته است، گروهی شبه‌نظامی است که در سال ۲۰۰۹ تشکیل شد و در لبنان و عربستان سعودی فعالیت داشته و حالا به عنوان یکی از گروه‌های تروریستی فعال در سوریه، با تروریست‌ها و معارضان سوری همکاری می‌کند. این گروه به عنوان شاخه‌ای از گروهک تروریستی القاعده شناخته می‌شود، طی ۹ سال اخیر مسوولیت چند حمله مرگبار دیگر را پذیرفته‌اند. این گردان در یکی از اطلاعیه‌های خود، موجودیت لبنان به عنوان کشوری مستقل را به رسمیت نشناخته و از آن به عنوان بخشی از «بلاد شام» نام برده که نام لبنان برخود نهاده است.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان که بود

ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی ایران در لبنان متولد ۱۳۳۸ (۵۴ ساله) از لامرد استان فارس دارای تحصیلات حوزوی و فوق‌لیسانس مدیریت و بین سال‌های ۷۱ تا ۷۳ مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان هرمزگان بود. او همچنین به عنوان مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان گیلان از سال ۱۳۸۳-۱۳۷۳ به ‌مدت ۱۰ سال فعالیت کرد. انصاری که به عنوان رایزن فرهنگی ایران در بیروت فعالیت می‌کرد پیش از این مدیرکل آفریقا- عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزن پیشین فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سودان از سال ۱۳۸۹-۱۳۸۳ (به‌ مدت پنج سال و نیم) بود. او نیروی رسمی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و از مهرماه سال‌جاری به عنوان رایزن فرهنگی ایران در بیروت عازم این کشور شده بود.

ظریف اقدام تروریستی بیروت را محکوم کرد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز سه شنبه انفجارها مقابل سفارت کشورمان در بیروت را به شدت محکوم کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر از رم ، محمد جواد ظریف که برای دیدار با اما بونینو همتای ایتالیایی خود به رم سفر کرده است گفت « این حادثه دردناک تروریستی یک بار دیگر نشان داد خطر تروریسم و افراط گرایی ، کل منطقه را تهدید می کند».

وی به خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت:«جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این جنایت ، خواستار همکاری های منطقه ای و بین المللی برای مقابله جدی با تروریسم است».

ارتباط حمله انتحاری بیروت با جنگ داخلی سوریه

محمد سبحانی، سفیر سابق ایران در لبنان

حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت اقدامی جنایتکارانه و بزرگ است که با عقل انصاف و انسانیت فاصله دارد. شرایط امروز منطقه نشان می‌دهد گستره فعالیت افراطیون در منطقه افزایش یافته و آنان تا این حد فرصت یافته‌اند به اقدامات تروریستی دست بزنند؛ البته به نظر می‌رسد عملیات انتحاری نزدیک سفارت ایران در لبنان مرتبط با مسائل سوریه باشد. اظهارات دبیرکل حزب‌الله لبنان از یکسو و مسائل داخلی سوریه که منجر به ایجاد تنش در لبنان و جنگ فرقه‌ای در منطقه شده، از سوی دیگر می‌تواند در تولد و ظهور چنین اقدامات تروریستی موثر باشد. از آنجا که به گمان برخی تحلیل گران «لبنان صحنه نزاع و درگیری ایران و عربستان است»، وقوع چنین حوادثی می‌تواند مرتبط با این کشور باشد؛ به این معنا که عربستان به مثابه محرکی قدرتمند در تهییج گروه‌های تروریستی مختلف وارد عمل شده و خشم خود را از نزدیکی ایران و آمریکا به این طریق نشان داده باشد، اما عربستان نشان داده که به خوبی می‌داند اگر تروریسم در منطقه ترویج پیدا کند تمام کشورهای منطقه دچار مشکل خواهند شد. از دیگر سو ما با قبول مسوولیت از سوی القاعده مواجهیم. زمانی که گروهی مسوولیت عملیات انتحاری را به عهده می‌گیرد، درست نیست ما بر اساس وهم و خیال موضع‌گیری کنیم؛ کما اینکه نمی‌توان بدون دلایل مستند مدعی شد این عمل تروریستی مرتبط با اسرائیل است. اگر هم قبول داشته باشیم که این اقدامات به نفع اسرائیل تمام می‌شود تا دلیل مستندی وجود نداشته باشد، نمی‌توان ادعا کرد که اقداماتی که صورت گرفته از سوی اسرائیل بوده است. برخی افراد و جریان‌ها که معتقدند پشت پرده این حمله تروریستی اسرائیل قرار دارد حتما اطلاعاتی دارند؛ اما تا جایی که من در جریان هستم القاعده مسوولیت این عملیات را به عهده گرفته است و این واقعه به نوعی سر ریز مسائل سوریه است. باید در نظر داشت که تروریست‌ها هر زمانی می‌توانستند به این ساختمان نزدیک می‌شدند و از این به بعد نیز هر وقت بتوانند دست به اقدامات تروریستی خواهند زد؛ گرچه امیدواریم که این دست وقایع بر مذاکرات ژنو تاثیر منفی نگذارد.

حمله القاعده به‌سفارت ایران