غنی‌سازی حق مصرح در ان‌پی‌تی است
خبر‌ها حاکی از آن است که مذاکرات به طور فشرده ادامه دارد و طرفین در حال مذاکره بر سر متن توافق هستند گروه دیپلماسی- چهارمین روز مذاکرات فشرده، سخت و زمانبر هسته‌ای در حالی با حضور وزرای خارجه 6 کشور پیگیری ‌شد که بوی عطر توافق همچنان در راهروهای هتل اینترکنتیننتال به مشام می‌رسد. احتمال ادامه مذاکرات در روز پنجم (امروز) نیز وجود دارد. تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت 20) به وقت تهران، نتیجه قطعی مذاکرات منتشر نشده‌بود و وزرای خارجه 1+5 حاضر در مذاکرات تشکیل جلسه داده‌ بودند.
جدال نفسگیر واژه‌ها در ژنو
پیش‌تر برخی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده بودند که غرب حق غنی‌سازی ایران را پذیرفته است و بحث بر سر دیگر بندهای اختلافی ادامه دارد. اینکه همچنان مشخص نیست که پذیرش حق غنی‌سازی در توافق نهایی گنجانیده خواهد شد یا خیر، موضوعی است که محمد جواد ظریف به صراحت گفته که در هر توافقی، غنی‌سازی باید وجود داشته باشد و غنی‌سازی (در ایران) ادامه خواهد یافت.
به گزارش «ایسنا»، محمد جواد ظریف با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 گفت: «ما چهار روز است که به دنبال مذاکرات دور قبل مشغول بحث درمورد جزئیات یک توافق در چارچوب سه مرحله اهداف مشترک، اقدامات اولیه و تصویر نهایی هستیم.»
ظریف ادامه داد: «مذاکرات به چند موضوعی که دیدگاه‌های متفاوت درباره آن وجود دارد رسیده و یک مقدار سخت‌تر شده است. ما به مراحل نگارش رسیدیم؛ اما کار بسیار دشواری است چون بر منافع و حقوق ایران تاکید داریم و نمی‌خواهیم کاری کنیم که به این حقوق خدشه وارد شود؛ بنابراین نیاز به دقت فراوان دارد و کلمات و عبارات مفاهیم معانی خود را دارند و تلاش داریم بهترین نتیجه برای مردم حاصل شود.»
ظریف در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی گفت: «فکر می‌کنم هنوز زود است درباره مذاکرات نتیجه‌گیری کنیم. اینکه وزرای خارجه به ژنو آمدند نشان‌دهنده جدیت مذاکرات است و امیدواریم نشان دهنده اراده سیاسی برای رسیدن به توافق باشد.»
در همین حال ایالات‌متحده ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در ژنو به توافقی درباره برنامه هسته‌ای تهران منجر شود. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید دیروز(شنبه) گفت: ما امیدواریم که توافقی حاصل شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارنی گفت: «واشنگتن امیدوار است به توافقی دست یابد که اجازه یک تصمیم قابل‌راستی‌آزمایی توسط ایران در زمینه متوقف کردن هرگونه پیشرفتی در زمینه برنامه هسته‌‌ای‌‌اش را بدهد.»
نشست وزرای خارجه ۱+۵
همزمان نشست وزرای امور خارجه 1+5 برای رسیدن به یک توافق در ژنو برگزار شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم خبرها حاکی از این است که طرفین به رسیدن به توافق نزدیک شده‌اند. در همین حال برخی منابع گزارش دادند که ایران و گروه 1+5 بر سر دو الی سه مورد با یکدیگر اختلاف نظر دارند.
دیدار سه جانبه اشتون، ظریف و کری
از سوی دیگر، وزیر امور خارجه آمریکا که صبح دیروز وارد ژنو شد در دیدار مشترکی با کاترین اشتون و محمد جواد ظریف شرکت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، وزرای امور خارجه ایران وآمریکا با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در نشستی مشترک حضور یافتند. بر اساس این گزارش، اشتون و ظریف در طول سه روز گذشته 6 دور مذاکرات داشته‌اند و روی سند پیشنهادی گفت‌وگو کرده‌اند. گفته می‌شود یکی دو مورد اختلافی همچنان پابرجا است.
کری با فابیوس دیدار کرد
در ادامه دیدارهای دوجانبه 1+5 با یکدیگر، وزیر امور خارجه آمریکا مانند دور گذشته اولین دیدار خود را پس از کاترین اشتون در ژنو با وزیر امور خارجه فرانسه انجام داد. به گزارش خبرگزاری مهر، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که صبح دیروز به منظور شرکت در مذاکرات ایران و 1+5 وارد ژنو شد با فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که ساعاتی قبل از کری به ژنو رسیده بود ملاقات کرد. براساس این گزارش، وزیر امور خارجه آمریکا در مذاکرات قبلی ایران و 1+5 به ژنو سفر کرده بود پس از دیدار با اشتون اولین دیدار خود را با فابیوس انجام داد.
عراقچی: مذاکرات به صورت سخت و فشرده ادامه دارد
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران، در جمع خبرنگاران حاضر در هتل اینترکنتیننتال گفت: «مذاکرات همچنان به صورت خیلی فشرده ادامه دارد وکلمات در حال بالا و پایین شدن هستند.»
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عراقچی در ادامه افزود: «امیدواریم به نتیجه برسیم. ممکن است امشب (شنبه) به نتیجه برسیم و این امکان هم وجود دارد که فردا (یکشنبه) هم مذاکرات ادامه داشته باشد.»
هیگ: در مورد بسیاری از مسائل با ایران توافق وجود دارد
«ویلیام هیگ» وزیر امورخارجه انگلیس دیگر وزیری بود که روز شنبه در بدو ورود به هتل اینترکنتیننتال در جمع خبرنگاران افزود: در بسیاری از مسائل با ایران توافق وجود دارد. به گزارش «ایرنا»، وزیرخارجه انگلیس گفت: هنوز در حال کار هستیم و چند موضوع همچنان به وقت خود از دو هفته پیش باقی مانده است؛ ولی درمورد مسائل بسیاری توافق داریم. هیگ با تاکید بر اینکه حضور ما در ژنو الزاما به معنای پایان یافتن تمام مسائل نیست، تاکید کرد: ما به ژنو آمده‌ایم، زیرا مسائل سخت است؛ فاصله‌های کوچکی باقی مانده، اما این فاصله‌ها مهم هستند.
وستروله: شانس واقعی رسیدن به توافق وجود دارد
گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان که به جمع وزرای امور خارجه غربی پیوسته است، در بدو ورود به هتل گفت: ما فکر می‌کنیم شانس واقعی رسیدن به توافق وجود دارد؛ اما کار زیادی برای انجام دادن داریم.
حمایت ۱۳ وزیر خارجه پیشین از مذاکرات هسته‌ای ژنو
وزیران خارجه پیشین 11 کشور جهان به همراه مادلین آلبرایت و اشلومو بن آمری وزرای خارجه پیشین آمریکا و رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از مذاکرات هسته‌ای ژنو که میان ایران و 6 قدرت برتر جهان در جریان است اعلام کردند و خواستار دادن وقت و فرصت کافی برای ادامه این مذاکرات شدند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از صدای آمریکا، در بیانیه این وزیران پیشین چنین آمده است: ما وزیران خارجه پیشین در اروپا، خاور دور، آمریکای شمالی و خاورمیانه، قویا معتقد هستیم که حمایت از ادامه‌ مذاکرات بین کشورهای گروه 1+5 و ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور به سود جمعی و جهانی ما است.


تفسیر مدیرکل پیشین آژانس:
غنی‌سازی حق مصرح در ان‌پی‌تی است
هانس بلیکس مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بی بی سی فارسی گفته است که مطابق تفسیر او از ماده چهارم معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) غنی‌سازی اورانیوم حق است. بر اساس گفته شرکت‌کنندگان در مذاکرات اتمی، چگونگی تعریف موضوع غنی‌سازی اورانیوم مورد اختلاف کشور مذاکره‌کننده با ایران است. ایران می‌گوید مطابق ان‌پی‌تی، غنی‌سازی اورانیوم جزو حقوق این کشور است؛ اما برخی از کشورهای طرف مذاکره تفسیر دیگری دارند و می‌گویند چیزی به نام حق غنی‌سازی اورانیوم وجود ندارد.

غنی‌سازی حق مصرح در ان‌پی‌تی است