شادمان از «دیپلماسی عالمانه»؛ در انتظار «اقتصاد عالمانه»

دکتر علینقی مشایخی توافق‌نامه حاصله بین ایران و ۱+۵ در یکصدمین روز فعالیت دولت جدید، قطعا هم برای ایران و هم برای جامعه جهانی یک دستاورد پیروزمندانه بزرگ به‌شمار می‌رود. برای این دستاورد ارزشمند باید به تیم زبده و کارآمد دیپلماتیک کشور خسته نباشید و تبریک بگوییم و از رهبری نظام و ریاست‌جمهوری هم که با تدبیر و دوراندیشی به هدایت و حمایت این تیم دیپلماتیک پرداختند، قدردانی کنیم. توافق‌نامه ژنو دستاوردی بزرگ برای ایران است؛ چون روند فزاینده مشکلات ناشی از تحریم‌ها و فشار اقتصادی سنگین وارده بر شهروندان ایرانی به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه و نیز صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ را متوقف کرد؛ روند تسهیل فضا برای فعالیت اقتصادی را آغاز کرد؛ حق ایران برای غنی‌سازی هسته‌ای صلح‌آمیز را به مقبولیت بین‌المللی گسترده‌ای رساند؛ موقعیت ایران را به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای که بر اصولش پافشاری داشته و منطق قوی خود را به جامعه جهانی قبولانده است، تثبیت کرد؛ ضمن اینکه به ترسیم وجهه اهل گفت‌وگو و منطق از ایران در جامعه جهانی منجر شد.

از طرف دیگر این توافق‌نامه دستاوردی برای جامعه جهانی هم هست؛ چون از پیشروی اوضاع منطقه پرآشوب خاورمیانه در راستای یک برخورد نظامی و به‌هم‌ریختگی بیشتر منطقه جلوگیری کرد؛ نیروهای تندرویی مانند القاعده که معضل خطرناکی برای صلح، امنیت، فرهنگ و تمدن بشری هستند، منزوی کرد و در عین‌ حال باعث شد نیروهای افراطی و جنگ‌طلب هم در کشورهای غربی و هم در خاورمیانه تضعیف شده و روش‌های گفت‌وگوی منطقی و مذاکرات برنده-برنده جایگزین روش‌های افراطی و خشن شوند.

به‌طور قطع دستیابی به این نتایج مثبت، ناشی از طراحی یک نقشه راه حساب‌ شده در عرصه دیپلماتیک است. طراحی این نقشه راه هوشمندانه که ثمرات کوتاه‌مدت آن را هم‌اکنون مشاهده می‌کنیم و امیدواریم ثمرات بلندمدت ارزنده‌تری را نیز به همراه داشته باشد، اتفاق فرخنده‌ای است که نشان از استراتژی دقیق و هوشمندانه دولت تدبیر و امید در عرصه دیپلماتیک دارد.

اما اکنون که اوضاع دیپلماتیک کشور رو به بهبود محسوس بوده و آثار تخریبی وضعیت دیپلماتیک بر اقتصاد کلان کشور رو به پایان است، زمان مناسبی است برای امیدواری به طراحی یک نقشه راه منسجم و منطقی در عرصه اقتصاد؛ نقشه راهی که بتواند هم برنامه جامع عالمانه‌ای برای برون‌رفت از وضعیت اقتصادی اسفبار فعلی ارائه دهد و هم به معماری صحیح مدیریت اقتصاد کلان کشور با هدف بهره‌گیری از پتانسیل‌های عظیم و پرشمار اقتصاد ملی بپردازد. بنده هم مانند بسیاری دیگر از دغدغه‌مندان اقتصاد کشور، صمیمانه امیدوارم که هر چه زودتر شاهد تنظیم و اعلام و اجرای برنامه جامع‌نگر و عالمانه دولت تدبیر و امید در عرصه اقتصاد کلان کشور باشیم.