وزیرامور خارجه بعد از توافق ایران و ۱+۵ گفت: «توافق ایران و ۱+۵ قدم اول است و طرفین باید بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک به کار و همکاری ادامه دهند.» به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف در پایان مذاکرات ایران و ۱+۵ در آغاز نشست خبری و در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین محور توافق چیست ؟ گفت: «توافق امروز چند حوزه مهم دارد، مهم‌تر از همه این است که برنامه غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده‌است. این برنامه ادامه خواهد داشت. این برنامه عمل در چهار صفحه است که متن انگلیسی آن بند ندارد و در سه مرحله اهداف، اقدامات متقابل اولیه و گام نهایی طراحی شده است که هم در قسمت اهداف و هم در قسمت گام نهایی برنامه غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده است و یک کمیته مشترک بر اجرای آن نظارت می‌کند.»

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه برنامه غنی‌سازی ادامه خواهد داشت و حق مردم در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به عنوان یک حق غیرقابل انفکاک پذیرفته شده است، گفت«: در توافق صورت گرفته با شروع جدی در ۶ ماه آینده و مذاکراتی که به سمت رفع کامل تحریم‌ها و در عین حال غنی‌سازی اورانیوم ۵ درصدی ادامه پیدا می‌کند.» او تاکید کرد که مراکز غنی‌سازی تعطیل نخواهد شد، برنامه آب سنگین ما با همین وضعیت کنونی ادامه پیدا می‌کند و هیچ ماده‌ای از کشور خارج نخواهد شد. در عین اینکه تحریم‌ها کاهش می‌یابد و منابع مالی ایران که از دستیابی به آن جلوگیری شده بود، بر می‌گردد. وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه تمامی این اقدامات قابل بازگشت است، گفت: «در صورت دیدن هر گونه بدقولی و نقض‌عهد می‌توانیم به گذشته بازگردیم. ما یک طرفه تعهدات را اجرا نمی‌کنیم و همه اقدامات قابل بازگشت است. ما با هدف رسیدن به یک راه حل جامع وارد شدیم، در عین حال آمادگی داریم تا اگر دیدیم طرف مقابل از این فرصت استفاده کند به عقب برگردیم.» او در پاسخ به این پرسش که جان کری در سخنانش گفته است که حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت: «این سند غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناسد، ضرورت دارد کشورهایی که بر مردم ایران فشار وارد کرده بودند فشارها را متوقف کنند و این سند نشان می‌دهد که این فشارها در سراشیبی حق غنی‌سازی در معاهده ان پی تی به رسمیت شناخته شده ‌است، و به طور کلی هیچ جای معاهده درباره نیروگاه یا رآکتور هسته‌ای صحبت نشده است، بنابراین این فضاسازی‌ها مغلطه است، چرا که حق غنی‌سازی ایران در ان‌پی‌تی به رسمیت شناخته شده است، البته تصویری که آمریکا از ان‌پی‌تی دارد مورد قبول همه کشورها نیست. نباید این مسائل ما را از اصل موضوع دور کند.بر اساس ان پی تی، جامعه بین‌المللی فکر می‌کند ما این حق را داریم به غنی‌سازی بپردازیم.»او در مورد مخالفت‌های احتمالی عربستان و رژیم صهیونیستی و برخی دیگر با توافق ایران و ۱+۵ گفت: «این موافقت‌نامه در جهت حل مشکلی است که سایه خود را بر تمام دنیا و منطقه گذاشته است. من هیچ توجیهی برای مخالفت با حل این موضوع نمی‌بینم، ما معتقدیم منطقه ما و خلیج‌فارس اولویت ما است و آن اولویت حفظ خواهد شد و به همسایه‌های خود توضیح خواهیم داد.همیشه همسایه‌های ما در اولویت خواهند بود.» ظریف همچنین در نشست خبری با خبرنگاران ایرانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا ساختار حقوقی تحریم‌ها تغییر کرده یا اقدامات کنونی موقت است، اعلام کرد که تحریم‌ها به سمت کاهش پیش می‌رود، در سند به طور کامل ذکر شده است که برنامه غنی‌سازی به عنوان جزئی از هر راه‌حل به رسمیت شناخته شده است. در این سند کاملا ذکر شده است «حفظ برنامه غنی‌سازی ایران» و از طرف دیگر «رفع همه تحریم‌های دوجانبه، چند جانبه و تحریم‌های بین‌المللی» به عنوان دو گام نهایی است. وزیر امور خارجه ادامه داد: «منابع بانکی ایران که از گذشته محدود شده بودند در اختیار ایران قرار می‌گیرد و تحریم‌ها در سراشیبی قرار خواهد گرفت، ما در مسیری قرار گرفته‌ایم که این امید وجود دارد که تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود.»خبرنگاری در مورد تعداد سانتریفیوژها و پروتکل الحاقی و نحوه اجرای آن پرسید که ظریف پاسخ داد: «در مرحله نخست بحثی درباره پروتکل الحاقی نمی‌کنیم، البته صحبت در این مورد منوط به نظر مجلس شورای اسلامی است و در مرحله نهایی هم بحث در مورد پروتکل الحاقی را موکول به تصمیم مجلس می‌دانیم.»

او در ادامه افزود: «در حوزه نطنز و فردو شمار سانتریفیوژها باقی خواهد ماند و مواد ۵ درصد ما حفظ خواهد شد، همچنین به غنی‌سازی ۲۰ درصد برای رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز داریم که این روند هم بر اساس برنامه‌هایی که داشته ایم، ادامه پیدا خواهد کرد.» ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اظهارنظر مقامات آمریکایی نسبت به مذاکرات گفت: «آنچه مهم است این است که به سمت حل مشکل پیش برویم، این مسیر شروع پایان یک بحران است، مردم با مقاومت نشان دادند تحریم و فشار راه به جایی نمی‌برد و دنیا ناگزیر خواهد شد با مردم ایران از در تکریم و احترام گفت‌وگو کند.»