روایت «فابیوس» از روند لغو تحریم‌های اروپایی

انتظار شرکت‌های غربی برای ورود به ایران هشت میلیارد دلار ایران آزاد می‌شود وزیر خارجه فرانسه خبر داد

لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در ماه دسامبر

فابیوس: اسرائیل به ایران حمله پیشگیرانه نخواهد کرد

گروه دیپلماسی- وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که اتحادیه اروپا «احتمالا» در راستای اجرای توافق‌نامه ژنو، در ماه دسامبر بخشی از تحریم‌های ایران را لغو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، دیروز، دوشنبه در مصاحبه با رادیو «اروپای یک» گفت که وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا قرار است ظرف «چند هفته آینده» تشکیل جلسه دهند تا «پیشنهادی» را در زمینه لغو بخشی از تحریم‌های ایران بررسی کنند. بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، تصویب چنین پیشنهادی نیازمند موافقت همه ۲۸ کشور عضو اتحادیه است. تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان، پس از چهار روز مذاکرات فشرده در هفته گذشته، سرانجام در بامداد یکشنبه به توافقی دست پیدا کردند که بر اساس آن دو طرف متعهد شدند تا گام‌های موازی برای حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران بردارند.

بر اساس این توافق، ایران متعهد شد که غنی‌سازی اورانیوم بالای پنج درصد را متوقف کرده، ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را تبدیل به سوخت اتمی و اکسید اورانیوم کند و فعالیت‌های هسته‌ای خود را در نطنز، فردو و رآکتور آب سنگین اراک گسترش ندهد. همزمان، اتحادیه اروپا و آمریکا متعهد شده‌اند که تحریم محصولات پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبها را لغو کنند. تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودرو ایران نیز لغو خواهد شد. با وجود این، وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کرد که «لغو این تحریم‌ها، محدود، هدفمند و قابل بازگشت است.»

لورن فابیوس ادعا کرد: «ایران متعهد شده از تحقیقات درباره بمب اتمی دست بردارد.»

وزیر امور خارجه فرانسه پیش از این از طرف مقامات، رسانه‌ها و جامعه مدنی ایران به عنوان مانع اصلی به نتیجه نرسیدن دور قبلی مذاکرات هسته‌ای معرفی شده و زیر انتقاد شدید این رسانه‌ها قرار داشته است.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، در بخش دیگری از مصاحبه با رادیو «اروپای یک» گفت که اسرائیل تصمیمی برای حمله پیشدستانه علیه ایران ندارد، زیرا به گفته فابیوس «چنین اقدامی آن هم در چنین مقطعی برای هیچ کس قابل درک نخواهد بود.»

رژیم صهیونیستی و مقام‌های ارشد آن، واکنش خشمگینانه‌ای به توافق ژنو بر سر پرونده هسته‌ای ایران نشان داده‌اند و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، این توافق را «اشتباهی تاریخی» دانست.

اسرائیل پیش از این بارها تهدید کرده بود که درصورت احساس خطر از قطعی شدن دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، حق حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران را برای خود محفوظ می‌داند. ایران در مقابل با تاکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود، هشدار داد که در صورت حمله احتمالی اسرائیل پاسخی پشیمان‌کننده به این رژیم خواهد داد.

همزمان گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی با تکرار ادعا‌های همیشگی خود و با ابراز تردید نسبت به پیروی ایران از مفاد توافقنامه هسته‌ای ژنو از کنگره آمریکا خواستند تا مقررات تحریمی مضاعفی را آماده کند تا درصورت به هم خوردن توافق ژنو به اجرا گذاشته شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قانون‌گذاران آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، روز یکشنبه سوم آذر نسبت به «حسن نیت» ایران ابراز تردید و اظهار نگرانی کردند که ایران ممکن است از توافق ژنو برای «پیدا کردن آزادی عمل در برنامه هسته‌ای خود» استفاده کند.

سناتور رابرت منندز، رییس کمیته امور خارجی سنای آمریکا که به سیاست‌های ضد ایرانی شهرت دارد، با انتشار بیانیه‌ای گفت مقرراتی که قرار است وضع شود به مذاکرات هسته‌ای با ایران «۶ ماه فرصت می‌دهد تا به توافقی نهایی برسد، در غیر این صورت تحریم‌های جدیدی را اعمال خواهد کرد.»

منندز تاکید کرد که مقررات جدید این پیام روشن را می‌فرستد که در صورت شکست مذاکرات یا تخلف ایران از توافق‌ها قوانین تحریمی آماده اجرا هستند. جلسه بعدی سنای آمریکا در تاریخ نهم دسامبر برگزار می‌شود و ادامه تصمیم‌ها در این مورد در آن جلسه مطرح خواهد شد. ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ که در سومین دور از مذاکرات خود از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ژنو تشکیل جلسه داده ‌بودند، پس از چهار روز گفت‌وگو سرانجام روز یکشنبه، سوم آذر، بر سر پرونده هسته‌ای ایران به توافق اولیه رسیدند.

ایران و ۱+۵ توافقنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن دو طرف متعهد شده‌اند تا گام‌های موازی برای حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران بردارند.

با این همه خبرگزاری آسوشیتدپرس از «بی‌اعتمادی عمیق» نسبت به جمهوری اسلامی ایران در بحث‌های روز یکشنبه کنگره آمریکا خبر می‌دهد.

بنابر گزارش این خبرگزاری، نمایندگان کنگره از طیف‌های مختلف سیاسی، ایران را متهم کردند که «قابل اعتماد نیست» است و «سابقه مغشوش کردن عمدی مسائل را دارد».

اد رویس، از حزب جمهوری‌خواه که ریاست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا را برعهده دارد نیز ادعا کرد که به ایران اعتماد ندارد. با وجود این دیدگاه‌ها، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، موفق شد رهبران سنا را متقاعد کند تا هنگام جریان داشتن مذاکرات با ایران از وضع مقررات جدید تحریمی خودداری کنند.

روز یکشنبه «جاش ارنست»، معاون سخنگوی رسمی کاخ سفید که در یک سفر داخلی باراک اوباما را همراهی می‌کرد، در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد که اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران باعث تضعیف ائتلافی بین‌المللی می‌شود که آمریکا حول مناقشه هسته‌ای ایران ایجاد کرده‌ است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خبرنگاران از «جاش ارنست» پرسیدند که «آیا رییس‌جمهوری علیه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی کنگره از وتو استفاده خواهد کرد؟» و «جاش ارنست» از پاسخ به این پرسش خودداری کرد.

پیش‌تر باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، ساعاتی پس از توافق ژنو میان ایران و گروه ۱+۵ در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو بر تعهدات آمریکا در قبال اسرائیل تاکید کرد.

در این میان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز که در حصول توافق ژنو یکی از طرف‌های اصلی مذاکرات بود، هشدار داده است که نباید تلاش‌ برای دستیابی به یک توافق جامع و قطعی با ایران کاهش یابد. او که روز یکشنبه در بازگشت از ژنو به سوی آمریکا توقف کوتاهی در لندن داشت، گفت که «بخش واقعا دشوار ماجرا تازه شروع می‌شود».

در همین حال دولت کانادا با تردید و بدبینی به توافق ژنو واکنش نشان داده است. جان برد، وزیر امور خارجه این کشور، روز یکشنبه در اتاوا، پایتخت کانادا، اعلام کرد که درباره توافق هسته‌ای جامعه بین‌الملل با ایران در ژنو تردید زیادی دارد و تحریم‌ها علیه ایران را همچنان حفظ می‌کند. برد افزود که حکومت کانادا منتظر نتایج عملی توافق هسته‌ای ژنو خواهد ماند.

همزمان عبدالله العسکر رییس مجلس شورای عربستان در اظهاراتی توافق هسته‌ای غرب با ایران را به ربوده شدن خواب راحت از چشمان مردم منطقه تعبیر کرد.

اما مصر، ترکیه، بحرین، قطر، امارات و عراق از توافق هسته‌ای ایران استقبال کردند.

روایت «فابیوس» از روند لغو تحریم‌های اروپایی