مشاور ارشد رییس‌جمهور با اشاره به توافقنامه ایران با ۱+۵ گفت: رکود اقتصادی متاثر از تحریم‌ها با این توافق برطرف می‌شود، ولی کاهش تورم به چهار سال زمان نیاز دارد. به گزارش خبرگزاری فارس، اکبر ترکان درباره توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵، گفت: به عقیده من موفقیتی که به دست آمد جلوه‌ای از موفقیت تدبیر و اخلاق بود و تیم مذاکره‌کننده ایران توانست چهره واقعی جمهوری اسلامی را که با تبلیغات بیگانگان آسیب دیده بود بازسازی کند. وی تصورات ایجاد شده به دلیل تبلیغات بیگانگان و اشتباهات داخلی از مردم ایران را تصوری غیرواقعی خواند و گفت: از تیم مذاکره‌کننده و آقای ظریف تشکر می‌کنم، چون رفتار اخلاقی آنها در صحنه جهانی چهره ایران را به صورت واقعی ارائه و آسیب‌های وارد شده را جبران کرد. مشاور ارشد رییس‌جمهور با بیان اینکه ما توانستیم ثابت کنیم که دارای تمدنی بزرگ که ریشه در اسلام دارد، هستیم، افزود: ما این موضوع را به جهان ثابت کردیم که بر اساس افکار خود جامعه دینی‌مان را می‌سازیم و الگویی خواهیم بود برای کسانی که می‌خواهند کشور خود را متکی بر توان داخلی بسازند. ترکان تبلیغات ضدایرانی در سال‌های گذشته را یادآور شد و ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته می‌خواستند به نوعی ایران را طوری به دنیا معرفی کنند تا همه نگران رفتار ایران باشند؛ در این میان کار بزرگ ظریف بیش از آنکه در عرصه هسته‌ای مد نظر باشد این است که چهره واقعی و صحیح از ایران را به جهان ارائه کرد. مشاور ارشد رییس‌جمهور ضمن تایید اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه این موفقیت نتیجه یک تلاش ده ساله است، افزود: البته این روند دارای فراز و نشیب بود و این منطق فعلی ما در مذاکره ادامه همان منطقی است که در زمان مسوولیت آقای روحانی دنبال می شد. ترکان درباره تاثیرات توافق هسته‌ای بر مسائل اقتصادی گفت:‌ برخی کارشناسان معتقدند که ما امروز در وضعیت رکود تورمی هستیم. رکود متاثر از تحریم است ولی تورم متاثر از سوءتدبیرها است.

وی با بیان اینکه هنوز در ابتدای رفع تحریم‌ها هستیم، تصریح کرد: گام اول این بود که تحریم‌ها متوقف شود و هم‌اکنون بخشی از این تحریم‌ها نیز برداشته خواهد شد؛ تا مرحله پایانی باید راه‌های دیگری را طی کنیم.

مشاور ارشد رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه موضوع تورم باید با تدبیر حل شود، افزود: رکود متاثر از تحریم‌ها با این توافق برطرف می‌شود ولی حذف تورم یک راه طولانی است. ترکان با بیان اینکه حذف تورم در یک دوره چهار ساله عملی نیست و نیاز به زمان دارد، افزود: ممکن است در پایان دوره آقای روحانی بتوانیم به نرخ تورم یک رقمی فکر کنیم ولی من بعید می‌دانم که طی مدت چهار سال بتوانیم از تورم ۴۰ درصدی به کمتر از ۱۰ درصد برسیم.