ایرنا - فعالان بخش خصوصی خواستار ورود شورای رقابت به نحوه پخش تبلیغات انحصاری در صدا و سیما هستند، چون این شورا می‌تواند با ورود به تبلیغات انحصاری تلویزیونی، برخی رویه‌های نادرست در این باره را اصلاح کند. این فعالان بخش خصوصی می‌گویند که در حال حاضر برخی بندهای قرارداد پخش آگهی تلویزیونی که صاحبان آگهی برای پخش تبلیغات ملزم به امضای آن هستند، شروطی را دربر می‌گیرد که شائبه یک طرفه بودن دارد.

آنان می‌گویند که در بندی از قرارداد اختیار تعیین و تغییر تعرفه در هر زمان به رسانه ملی داده شده و حق اعتراض نیز از صاحبان آگهی سلب شده و به عبارت دیگر، اختیار قیمت‌گذاری بر روی خدماتی کاملا انحصاری در اختیار خود ذی‌نفع است.

در همین زمینه یکی از فعالان اقتصادی با اشاره به وابستگی برخی کسب‌و‌کارها به تبلیغات در رسانه ملی، می‌گوید که صدا و سیما قراردادهایش را به نحوی تنظیم می‌کند که حتی اگر آگهی مورد نظر در برنامه‌ای یا ساعتی به غیر از زمان مورد درخواست پخش شود، صاحبان آن باز هم ملزم به پرداخت هزینه پخش آگهی خواهند بود، یعنی هزینه اشتباه کارکنان این سازمان را هم باید صاحبان آگهی بپردازند.

او توضیح داد: مثلا اگر هزینه یک مرتبه پخش چند ثانیه‌ای ۱۰۰ میلیون تومان باشد و تلویزیون آن را به اشتباه در ساعتی دیگر و برنامه‌ای دیگر که قیمت آن ۹۰ میلیون تومان بوده پخش کند، صاحب آگهی ملزم به پرداخت آن ۹۰ میلیون تومان است.

این فعال اقتصادی با اشاره به لزوم نظارت بر این انحصار از شورای رقابت خواست تا با ورود به این موضوع شرایط را برای تسهیل رقابت عادلانه و کنترل وضعیت موجود فراهم کند.

شورای رقابت می‌تواند با ورود به موضوع و بررسی تعرفه‌ها و قراردادها، شرایطی را فراهم کند تا از اقدامات یکجانبه انحصاری صدا و سیما جلوگیری شود.