تقویت دیپلماسی ایران در منطقه

دنیای اقتصاد- محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در تابستان۹۲، شش‌ سال پس‌از سکوت خود، تاکید کرد که ایران کشور بزرگ منطقه ‌است و این کشور بزرگ‌تر است که باید به دیگران آرامش بدهد. او همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت که همسایگان برای همه در اولویت هستند از جمله برای ما. اکنون، ظریف پس از موفقیت در مذاکرات ژنو ۳ و دستیابی به توافق هسته‌ای، اولویت دستگاه دیپلماسی ایران را بر همسایگان عرب منطقه قرار داده تا به آنها از سویی حسن نیت ایران را نشان دهد و از سوی دیگر به آنان آرامش دهد تا نگران توافق ژنو نباشند. تقویت دیپلماسی عربی در بستر سیاست خارجی جدید

تاکید ظریف بر لزوم روابط بهتر ایران و عربستان

کامران کرمی

کویت، عمان و اینک قطر، به ترتیب ایستگاه‌های دیپلماسی عربی در دولت اعتدال و در راستای تقویت نگاه منطقه‌ای به‌عنوان بستر سیاست خارجی جدید، پس از توافق هسته ای ژنو است. قرار است امارات و از جمله عربستان سعودی هم به این ایستگاه‌ها اضافه شود و در دستور کار محمد‌جواد ظریف، دیپلمات پرکار و زبده ایرانی قرار گیرد. ظریف تاکید کرده که روابط با دولت‌های عربی خلیج فارس استراتژیک است و اعلام آمادگی کرده که به زودی به عربستان سفر خواهد کرد.

تقویت دیپلماسی منطقه‌ای بعد از توافق هسته‌ای ژنو، از ضرورت خاصی برخوردار است که به درستی توسط دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، اولویت‌بندی شده و در دستور کار قرار گرفته است. بر کسی پوشیده نیست که در چند سال اخیر و به‌خصوص بعد از تحولات جهان عرب موسوم به بهار عربی، روابط ایران با دولت‌های عربی خلیج‌فارس وارد فضایی پرتنش شد که با تحولاتی چون پرونده هسته‌ای ایران و تحریم‌ها هم گره خورد و منجر به فضای جدیدی شد که در آن روابط ایران به‌خصوص با عربستان سعودی به سمت تیرگی پیش رفت. حال در بستر سیاست خارجی جدید، تاکید بر روابط با همسایگان باعث شده تا وزیر امور خارجه پس از توافق هسته‌ای، به خلیج فارس سفر کند. در ادامه سفر ظریف به کویت و سپس عمان، وزیر امور خارجه دیروز برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات قطری درباره روابط دو جانبه و تحولات منطقه‌ای وارد دوحه پایتخت قطر شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ظریف در دوحه قرار است با مقامات قطری از جمله وزیر خارجه این کشور دیدار و درباره روابط دو جانبه و تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کند. پیش‌تر ظریف هنگام ورود به کویت اعلام کرده بود که روابط ایران با کشورهای همجوار استراتژیک است و تلاش می‌کنیم مرحله‌ای جدید از روابط با این کشورها را آغاز کنیم.

در سفر به کویت، وزیر خارجه ایران در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای کویتی خود با اعلام آمادگی برای سفر به ریاض، خواستار روابط بهتر بین ایران و عربستان شده بود. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در دیدار خود از کویت که با هدف کاستن نگرانی‌های همسایگان ایران از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ انجام شده‌است بر لزوم برقراری روابط بهتر بین ایران و عربستان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ظریف در عین حال گفت، برای دیدارش از عربستان هنوز تاریخی تعیین نشده‌است. همچنین محمد جواد ظریف پیش از ترک عمان به مقصد قطر گفت: «معتقدم که روابط ما با عربستان سعودی باید گسترش یابد، چون ما عربستان را به عنوان یک کشور بسیار مهم در منطقه و جهان اسلام می‌دانیم و دو کشور برای توسعه صلح و ثبات در منطقه باید با هم همکاری کنند.»

ظریف که در نشست مطبوعاتی مشترک خود با شیخ صباح الخالد الحمد همتای کویتی خود سخن می‌گفت با اشاره به توافق هسته‌ای اخیر بین ایران و گروه ۱+۵ گفت که این توافق تهدید برای هیچ کشوری نیست. ظریف همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره جزایر سه گانه ایرانی که مورد ادعای امارات متحده است گفت: تهران آماده مذاکره با امارات درباره رفع سوء تفاهم موجود پیرامون جزیره ابوموسی است.

همچنین محمد جواد ظریف در صفحه شخصی خود در سایت اجتماعی توییتر نوشت: دیدارهای من با رهبران کویت، عمان و قطر نشان داد که آنچه ما را متحد می‌کند، بسیار بیشتر از تفاوت‌های جزئی ما است.

توافق ژنو گامی بلند در راستای اعتمادسازی منطقه‌ای

وزیر امور خارجه ایران همچنین در سفر به عمان که حامل پیام رییس‌جمهور ایران به سلطان قابوس پادشاه این کشور بود، سیاست اصولی ایران را حسن همجواری و توجه به روابط خود با کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت: «آماده توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها با عمان هستیم.» به گزارش «ایرنا»، ظریف یکشنبه شب در مسقط به طور جداگانه با سلطان‌قابوس پادشاه عمان و یوسف بن علوی وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

او با یادآوری سفر اخیر سلطان قابوس به تهران در جهت استمرار گسترش تقویت مناسبات دو کشور، افزود: «جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست اصولی خود مبتنی بر حسن همجواری و اهمیت به روابط با کشورهای منطقه، برای عمان به عنوان یک همسایه خوب احترام خاصی قائل است.»

ظریف همچنین به همکاری‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران و عمان در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اشاره و آمادگی ایران را برای توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها با عمان اعلام کرد. سلطان قابوس نیز در این دیدار متقابلا خواستار ابلاغ سلام‌های گرم او به رییس‌جمهور اسلامی ایران شد.

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان نیز در دیداری جداگانه ضمن مرور روند پیشرفت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، راه‌های تقویت این همکاری‌ها و طراحی همکاری‌های جدید را بررسی و مورد تاکید قرار دادند.

بررسی توافقات دو کشور در حوزه‌های انرژی و حمل و نقل به صورت دوجانبه و چندجانبه از جمله مساله خط لوله گاز از ایران به عمان، حمل و نقل و ترانزیت و راه آهن از جمله محورهای مذاکرات دو وزیر در این دیدار بود.

ظریف و یوسف بن علوی با تاکید بر ضرورت استمرار رایزنی‌های فی ما بین همکاری به صورت دو جانبه، چندجانبه، منطقه‌ای را به نفع دو کشور و تثبیت ثبات، امنیت، توسعه و رفاه منطقه توصیف کردند. در این ملاقات توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ در ژنو به عنوان گامی بلند در راستای اعتمادسازی در منطقه مورد توجه قرار گرفت.

سفر محرمانه بندر بن سلطان به امارات

پس از سفر وزیر امور خارجه امارات به تهران و مطرح شدن احتمال سفر وزیر امور خارجه ایران به این کشور، منابع خبری از سفر محرمانه بندر بن سلطان رییس دستگاه اطلاعاتی عربستان به امارات خبر دادند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه العالم، برخی منابع در حوزه خلیج فارس گفتند: «بندر بن‌سلطان رییس دستگاه اطلاعاتی عربستان به طور محرمانه به امارات سفر کرده است.» این منابع افزودند: «بندر بن سلطان در دیدار با مقامات اماراتی درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و اوضاع سوریه بحث و گفت‌وگو کرده‌است.»

این سفر محرمانه در شرایطی است که شاهزاده ترکی الفیصل هم در گفت‌وگو با اشپیگل ضمن موضع‌گیری علیه برنامه هسته‌ای ایران، سیاست‌های این کشور و حتی آمریکا را در سوریه به باد انتقاد گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس، «ترکی الفیصل» رییس پیشین سرویس اطلاعات عربستان و سفیر پیشین این کشور در آمریکا مدعی شد که ایران در تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای است و با استقبال از توافق هسته‌ای ژنو در عین حال خواستار کاهش تاسیسات هسته‌ای ایران شد و گفت که در غیر این صورت کشورش نیز باید از لحاظ هسته ای مسلح شود.

ترکی الفیصل خواستار نابودی تاسیسات هسته‌ای همه کشورها از جمله اسرائیل در منطقه شد و در عین حال از کشورهای۱+۵ خواست تا کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را در مذاکرات با ایران مشارکت دهند.