پاسخ اوباما به صهیونیست‌ها

دنیای اقتصاد- باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در سخنانی به صراحت اعلام کرد که بر سر پرونده هسته‌ای ایران با مقامات رژیم صیهونیستی اختلاف نظر دارد. او در بخشی از این سخنان تاکید کرد: «اینکه تصور کنیم ایران با همه آنچه درباره تاریخش می‌دانیم، صرفا با تحریم‌های بیشتر و تهدید نظامی نگران‌تر می‌شود و نهایتا می‌گوید ما تسلیم شدیم، به نظرم با درکی که ما از مردم و حکومت ایران داریم، درست نیست.» اوباما همچنین در بخش دیگری از سخنانش برچیده شدن کامل برنامه هسته‌ای ایران را -آن‌طور که صهیونیست‌ها و دیگر افراطیون می‌خواهند- دور از واقعیت توصیف و تاکید کرد که کرامت ایرانیان باید حفظ شود. اوباما: باید کرامت ایرانیان حفظ شود

برچیده‌شدن کامل برنامه هسته‌ای ایران با واقعیت فاصله دارد

گروه دیپلماسی- سیاست‎های باراک اوباما، رییس‎جمهور آمریکا، در قبال ایران، در ۴ ساله نخست ریاست‌جمهوری او نسبت به دوره دوم آن که به تازگی یک ساله‌شده، تفاوت‌هایی دارد. شاید دلیل این تفاوت در سیاست‎های کاخ سفید را باید در تغییر دولت در ایران جست‌وجو کرد. در واقع قرار گرفتن دولت اعتدالی حسن روحانی در ایران در برابر دولت دموکرات اوباما شرایطی را رقم زد که نزدیکی تهران- واشنگتن و توافق موقت هسته‎ای ژنو را موجب شد. از دیگر سو اوباما با اتخاذ این سیاست‎ها، لااقل در ظاهر، مخالف خواست رژیم صهیونیستی یعنی توقف فعالیت‎های هسته‌ای ایران، حرکت کرد و به نوعی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر افراطی این رژیم را در شرایطی دشوار قرار داد.

اکنون با گذشت چندین هفته از این توافق رییس‌جمهور آمریکا همچنان بر سیاست‎هایش پافشاری می‎کند؛ همچنانکه روز شنبه ۷ دسامبر، در میان گروهی از حامیان رژیم صهیونیستی با دفاع از سیاست فعلی در قبال تهران گفت که گزینه برچیده‌شدن کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران، با واقعیت‌ها فاصله دارد. اوباما گفت: «باید راهی جلوی پای ایرانی‌ها گذاشته شود که کرامت آنان حفظ شود.» البته اوباما در عین حال تاکید کرد که اگر ایران به توافق پایبند نماند، تحریم‌ها را افزایش می‌دهد و آمادگی برای گزینه نظامی هم وجود دارد.

به گزارش «ایسنا»، رییس‌جمهور آمریکا در «انجمن سابان»، یک نهاد فکری در واشنگتن، با دفاع از توافق ژنو گفت که این بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است. باراک اوباما با اشاره به خواست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که می‌گوید هیچ فعالیت غنی‌سازی نباید در خاک ایران صورت بگیرد، گفت که گزینه برچیده‌شدن کامل برنامه هسته‌ای ایران، با دنیای واقعیت فاصله دارد. همچنین او در ادامه با مزاح گفت چنین انتظاری به همان اندازه غیرواقعی است که کنگره آمریکا همه طرح‌ها و لوایح پیشنهادی او را تصویب کند. وی با اشاره به احتمال موفقیت گفت: فکر نمی‌کنم بیشتر از ۵۰-۵۰ باشد؛ ولی باید تلاش خود را بکنیم. رییس‌جمهور آمریکا در ماه‌های گذشته با کنگره بر سر تصویب برخی لوایح اختلاف‌نظر داشت که این اختلافات حتی به تعطیلی کوتاه‌مدت بخش‌هایی از دولت فدرال منجر شد.

به گزارش روزنامه یو.اس.ای تودی اوباما علاوه بر آن با اشاره به توافق موقتی با ایران و تاکید بر اینکه دیپلماسی همچنان بهترین راه حل موضوع هسته‌ای ایران است، گفت: مهم است که ما در شش ماه آینده این را بررسی کنیم. رییس‌جمهور آمریکا با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران، گفت که هدف نهایی جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای است؛ ولی بهترین راه برای انجام این کار یک «راه‌حل جامع، برگشت‌پذیر و دیپلماتیک است،‌ بدون اینکه درصورت شکست‌مان گزینه‌ای از روی میز حذف شود.» اوباما علاوه بر آن با اشاره به اینکه اگر ایران به توافقاتش عمل نکند تحریم‌ها می‌توانند بازگردند و تقویت شوند، گفت: اگر ایران نشان دهد که به این توافق عمل نکرده است و با حسن‌نیت مذاکره نمی‌کند، ما می‌توانیم تحریم‌ها را بازگردانیم و حتی آنها را تقویت کنیم. رییس‌جمهور آمریکا گفت که تضمینی وجود ندارد که آمریکا و متحدانش بتوانند به یک توافق نهایی با ایران دست یابند؛ ولی ارزش تلاش کردن را دارد. اوباما گفت: ما هنوز نمی‌دانیم و به نظرم مهم است که همه بدانند که این واقعا دشوار است.

اختلاف‌نظر با رژیم صهیونیستی

در ماه‌های گذشته و با تقویت رویکرد دیپلماتیک ایران و کشورهای ۱+۵ برای پرداختن به مساله هسته‌ای، اختلاف نظر بین مقامات آمریکایی و اسرائیلی بارز شده است. از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، توافق اولیه اخیر در ژنو را یک اشتباه تاریخی خواند؛ در حالی که مقامات آمریکایی آن را بهترین گزینه می‌دانند. در این رابطه باراک اوباما تاکید کرد که درباره نحوه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اختلاف‌نظر دارد. او در توضیح یکی از نقاط اختلاف دیدگاه خود با نتانیاهو گفت: «این تصور که ایران، با وجود همه آنچه درباره تاریخش می‌دانیم، صرفا با تحریم‌های بیشتر و تهدید نظامی نگران‌تر می‌شود و نهایتا می‌گوید ما تسلیم شدیم، به نظرم با درکی که ما از مردم ایران و حکومت ایران داریم، درست نیست.»

کری خواستار حمایت رژیم صهیونیستی از توافق هسته‌ای شد

با وجود این اختلافات، اما وزیر امور خارجه آمریکا از رژیم صهیونیستی خواست حمایت بیشتری از توافق هسته‌ای با ایران و مذاکرات صلح با فلسطین داشته باشد. جان کری که به تازگی از سفرش به خاورمیانه بازگشته است روز شنبه در یک سخنرانی در مرکز سابان در واشنگتن گفت که سفر اخیرش را روی امنیت رژیم صهیونیستی در آینده و اینکه آمریکا هرگز این رژیم را رها نخواهد کرد، متمرکز خواهد کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه هیل، کری گفت: من در این سفر بیشتر وقتم را صرف نگرانی‌های اسرائیل کردم. ما همواره از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت خواهیم کرد. وزیر امور خارجه آمریکا از توافق هسته‌ای موقتی با ایران دفاع کرد و گفت: روزی که این توافق اجرایی شود اسرائیل ایمن‌تر خواهد بود. برنامه هسته‌ای ایران در طول مذاکرات پیشرفت نخواهد داشت.

اقدامات فوری

در زمینه تحریم‏ها ممکن نیست

از دیگر سو، سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، پیرامون مساله تحریم‏ها و اقداماتی که اتحادیه اروپا در این رابطه می‏تواند انجام دهد، گفت که در راستای اجرای توافق به دست آمده در ژنو میان ایران و ۱+۵ ، مقدمه‌چینی‌هایی برای اتخاذ تدابیر آتی (اتحادیه) اروپا در حال انجام است.

به گزارش «ایسنا»، مایکل مان در گفت‌وگو با الشرق الاوسط بیان کرد که انجام اقدامات فوری در این زمینه ممکن نیست؛ چرا که تحریم‌هایی در زمینه‌های مختلف وجود دارد. از این رو یک اقدام در چارچوب عملی است و اقدام دیگر در چارچوب فعالیت‌هایی است که نمی‌شود یک‌شبه درباره آن تصمیم گرفت.

او درباره احتمال تصمیم‌گیری درباره این مساله از سوی وزیران خارجه اتحادیه اروپا گفت: «فکر نمی‌کنم که تصمیمات نهایی در این باره صادر شود، بلکه تنها این مساله از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا روند عادی فعالیت‌های آتی مشخص شود؛ اما تصمیم‌گیری نهایی انجام نخواهد شد. تنها بعد از تکمیل گفت‌وگوها و مقدمات لازم، تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.»

حضور کارشناسان تحریم در مذاکرات

در تحولی دیگر سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه ایران در یک برنامه رادیویی، با تاکید بر حضور کارشناسان تحریم و بانک مرکزی در مذاکرات دوشنبه با ۱+۵ گفت: «روز دوشنبه مجددا جلسه‌ای را در سطح کارشناسان فنی با شش کشور عضو گروه ۱+۵ و تیم تشکیلاتی اشتون داریم که در این جلسه بر روی سازوکارهای اجرایی توافق ژنو به بحث و بررسی خواهیم پرداخت تا ان‌شاءالله توافق ژنو در مسیر درست خود به سرانجام لازم برسد. در واقع باید بگویم کار تیم کارشناسان فنی ما هنوز تمام نشده است و در تمام طول ۶ ماه آینده مدام جلساتی از این دست را خواهد داشت تا به سازوکاری مطلوب برای اجرایی شدن توافق ژنو دست یابد.» عراقچی با تاکید بر این مساله که کارشناسان فنی ایرانی شرکت‌‌کننده درمذاکرات ژنو از دیپلمات‌های باتجربه در وزارت امور خارجه هستند، گفت این افراد علاوه بر بحث هسته‌ای، در بحث‌های دیگر نظیر خلع سلاح، صلح بین‌الملل، مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و سازمان کنفرانس اسلامی نیز فعال هستند.