دنیای اقتصاد- پس از توافق هسته‌ای ژنو ۳، افراطیون آمریکایی که به‌شدت متاثر از لابی صهیونیست‌ها و همچنین لابی اعراب هستند، نمایندگان کنگره آمریکا را تحت‌فشار فزاینده‌ای قرار داده‌اند تا در مسیر این توافق سنگ‌اندازی کنند. یکی از این سنگ‌اندازی‌ها، تلاش شماری از نمایندگان آمریکایی برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران بود، موضوعی که محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه اخیرش با مجله تایم به آن اشاره و تاکید کرد که تصویب هر گونه تحریم جدید علیه ایران، به معنای مرگ توافق هسته‌ای ژنو ۳ خواهد بود. به همین دلیل باراک اوباما، رییس‌جمهوری و جان کری وزیر امور خارجه ایالات‌متحده اخیر با هر گونه تحریم جدید علیه ایران به‌شدت مخالفت کردند. در همین راستا، کری، عصر سه‌شنبه به وقت واشنگتن در سنای آمریکا حاضر شد و از نمایندگان خواست تصویب تحریم‌های جدید را به تعویق بیندازند. او در همین ‌باره گفت که تصویب تحریم‌های جدید بر همکاری آمریکا با گروه ۱+۵ تاثیر منفی خواهد گذاشت. کری خطاب به اعضای کنگره آمریکا گفت: «ما از شما می‌خواهیم به مذاکراتمان و کارشناسانمان زمان و فضای کافی بدهید تا اقداماتشان را انجام دهند.» او همچنین از کنگره آمریکا خواست زمانی که در حال مذاکره با ایران هستند، تصویب تحریم‌های جدید را به تعویق بیندازند. تعویق تحریم‌های جدید در کمیته بانکداری سنای آمریکا

جان کری: اکنون زمان تحریم ایران نیست

گروه دیپلماسی- اگرچه نهایی شدن توافق هسته‌ای ژنو منوط به اعتمادسازی در گام ۶ ماهه اول خواهد بود، اما تاثیرات این توافق بر تغییر تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا و کمیته بانکداری سنا قابل توجه است. حمایت‌های بین‌المللی از توافق ژنو باعث شده تا مقامات آمریکا به این نتیجه برسند که فعلا زمان مناسبی برای تصویب تحریم‌های جدید نیست. حمایت صریح باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، از دیپلماسی در قبال ایران و تلاش‌های جان کری برای متقاعد کردن نمایندگان سنا باعث شده تا تحریم‌هایی که مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرده، فعلا روی میز کمیته بانکی سنا بماند.

به گزارش رویترز، در پی پافشاری وزیر امور خارجه آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور برای توقف تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران، رییس کمیته امور بانکی سنا اعلام کرد که خواست دولت را در این باره می‌پذیرد. تیم جانسون، سناتور دموکرات، عصر سه‌شنبه ۱۰ دسامبر، ۱۹ آذر، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه (آمریکا) استدلال قوی را برای به تعویق انداختن اقدام کنگره در زمینه‌ تحریم‌های جدید ایران ارائه کرد‌ه‌اند. بنابراین من از درخواست آنها حمایت می‌کنم و فعلا اقدام کمیته را به تعویق می‌اندازم. با موضع‌گیری رییس کمیته امور بانکی سنا، تحلیلگران می‌گویند دست‌کم تا ماه آینده میلادی بعید است تحریم تازه‌ای علیه ایران بررسی شود.»

دولت باراک اوباما رییس‌‌جمهور آمریکا تاکید دارد که هرگونه طرح تحریم جدید می‌تواند مذاکرات هسته‌ای با ایران برای رسیدن به یک توافق جامع را به خطر اندازد. پیش‌تر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در گفت و گو با مجله تایم تاکید کرده‌بود که هرگونه تحریم‌ جدیدی که توسط کنگره‌ آمریکا تصویب شود مرگ توافق ژنو خواهد بود.

تحریم‌های جدید علیه ایران در ماه ژوئیه سال جاری از مجلس نمایندگان آمریکا رای گرفت و اکنون منتظر تصویب در سنای آمریکا است. هدف این تحریم‌های بیشتر، به صفر رساندن صادرات نفت ایران است. برای آنکه این طرح در سنا به رای گذاشته شود، باید در کمیته امور بانکی آن بررسی شود که حالا با موضع‌گیری رییس این کمیته، این روند باز هم به تعویق افتاده است.

در همین حال سناتور باب منندز، دموکرات و سناتور مارک کرک، جمهوری‌خواه، در پی ارائه طرحی هستند که دولت را موظف می‌کند هر ۳۰ روز درباره میزان پایبندی ایران به توافق اولیه ژنو گزارش دهد. طبق این طرح، به محض آنکه دولت آمریکا پایبندی ایران را تایید نکند، همه تحریم‌های قبلی دوباره اعمال می‌شوند و محدودیت‌های بیشتری هم علیه صنایع، معادن و بخش‌های عمرانی ایران وضع می‌شوند.

درخواست کری برای تعویق تحریم‌ها

رییس‌جمهوری و وزیر خارجه آمریکا در هفته‌های گذشته برای جلوگیری از تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران در کنگره تلاش کرده‌اند. جان کری روز سه‌شنبه در کنگره گفت که به روند مذاکرات با ایران خوش‌بین است و امید دارد که این مذاکرات حتی زودتر از ۶ ماه آینده به نتیجه نهایی برسد. کری با این هدف در مجلس نمایندگان حاضر شده بود که به ابهامات قانونگذاران آمریکایی در مورد توافق اخیر ایران و گروه ۱+۵ در ژنو پاسخ دهد و آنها را متقاعد سازد که تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع نکنند.

او با اشاره به توافق کشورهای گروه ۱+۵ با ایران در مورد اعمال‌نکردن تحریم‌های جدید در ۶ماه آینده، افزود که تصویب تحریم‌های جدید بر همکاری آمریکا با سایر اعضای این گروه تاثیر منفی می‌گذارد. به گزارش روزنامه‌ یو اس ای تودی،‌ کری گفت: «ما از شما می‌خواهیم به مذاکرات‌مان و کارشناسان‌مان زمان و فضای کافی برای اینکه کارشان را انجام بدهند، بدهید. این یعنی در حالی که ما مذاکره می‌کنیم تحریم‌های جدید را به تعویق بیندازید. منظور من هرگز نیست، فقط اکنون نه.»

جان کری در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما بر سر یک دو راهی هستیم ؛ یک مسیر می‌تواند به یک راه حل پایدار برای رفع نگرانی‌های جامعه‌ بین‌المللی درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای ایران منجر شود و مسیر دیگر می‌تواند به تداوم خصومت و احتمالا درگیری بینجامد. توافقی که کری ماه گذشته در ژنو با ایران امضا کرد آمریکا را ملزم می‌کند در مدت ۶ ماه این توافق موقتی تحریم‌های جدیدی را اعمال نکند. همچنین کری دیروز در سنا حاضر شد و در این باره با سناتورهای آمریکایی سخن گفت.»

ازسوی دیگر، موضوع هسته‌ای ایران در روزهای آینده بار دیگر موضوع گفت‌وگوی وزیر امور خارجه آمریکا با نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواهد بود. وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از تاریخ ۱۱ تا ۱۸ دسامبر سفری به آسیا خواهد داشت و به بیت المقدس (اراضی اشغالی)، رام الله (فلسطین)، هوشی‌مین (ویتنام)، هانوی (ویتنام)، تاکلوبان (فیلیپین) و مانیل (فیلیپین) سفر می‌کند. به گزارش پایگاه خبری آرتی‌تی‌ نیوز، کری در بیت‌المقدس با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار می‌کند تا درباره پاره‌ای از مسائل از جمله ایران و وضعیت نهایی مذاکرات صلح با فلسطین گفت‌وگو کند. سفر کری به آسیا چهارمین سفر او به منطقه از زمان رسیدن به سمت وزارت امور خارجه آمریکا خواهد بود.

واکنش عراقچی به تعلیق تحریم‌ها

در همین ارتباط معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که سنای آمریکا گفته است از تصویب تحریم‌های بیشتر خودداری می‌کند، گفت: توافق ژنو با مبنای این تفاهم است که هیچ تحریم جدیدتری نباید وضع شود؛ مسلما اگر هم تحریم جدیدی بخواهد صورت گیرد، روند توافق ژنو را متوقف خواهد کرد و بنابراین تصمیم سنا نیز در همین رابطه است عباس عراقچی همچنین در خصوص مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ در وین گفت: این مذاکرات در ادامه گفت‌وگو‌هایی است که ایران با آژانس انجام می‌دهد و درپی سفر آمانو انجام می‌شود. نشست و گفت‌وگو با نمایندگان ۱+۵ ادامه پیدا خواهد کرد و اگر لازم باشد، این نشست فردا نیز ادامه می‌یابد.

به گزارش «ایسنا»، عراقچی در حاشیه کنفرانس مطبوعاتی وزیران خارجه ایران و روسیه در جمع خبرنگاران درباره نتایج ملموس نشست کارشناسان افزود: تاریخ آغاز به کار گام اول و اقداماتی که هر دو طرف باید انجام دهند و مکانیزم‌ها و سازوکارهای اجرایی آن در این نشست مشخص و اعلام خواهد شد.

آغاز مذاکرات ایران و آژانس

همزمان با تعویق تحریم های جدید در سنای آمریکا، مذاکرات هیات‌های کارشناسی و فنی ایران و‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافق «چارچوبی برای همکاری» از دیروز آغاز شد.

به گزارش «ایسنا»، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران یک ماه پیش (۲۰آبان) توافق کردند که همکاری و گفت‌وگوی‌شان را با هدف اطمینان از ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران از طریق حل همه مسائل باقیمانده‌ای که تاکنون توسط آژانس حل نشده است، تقویت کنند. مذاکرات ایران و آژانس در چارچوب اجرای توافق تهران ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه به وقت محلی در مقر آژانس در وین آغاز به کار کرد.

در این خصوص رضا نجفی نماینده ایران در آژانس گفت: «در مذاکرات روز چهارشنبه علاوه بر بحث درباره چگونگی اجرای بندهای دیگر توافق تهران، درباره اقدامات عملی در گام دوم نیز گفت‌وگو می‌شود». نجفی درباره زمان بازدید بازرسان از معدن گچین بندرعباس گفت: «زمان این بازدید را ایران تعیین می‌کند و این بازرسی مدیریت شده خواهد بود.»

نماینده ایران در آژانس در پاسخ به این پرسش که ایران به چه نحوی اطلاعات مورد درخواست آژانس طبق توافق تهران را ارائه خواهد کرد، گفت: «اطلاعات درخواست شده در ۶ بند توافق در نامه‌ای رسمی به آژانس ارائه می‌شود. ایران و آژانس به عنوان گام اولیه با اقدامات عملی (۶ بند) موافقت کردند. قرار است بر اساس این توافق ایران در طول سه ماه از تاریخ امضای این بیانیه دسترسی و اطلاعات لازم را ارائه کند.»

استقبال شورای همکاری خلیج فارس از توافق ژنو

بیش از دو هفته از توافق ژنو می‌گذرد، اما همچنان شاهد رویکردهای مثبت و استقبال از این توافق هستیم. در تازه‌ترین تحول، امیر کویت در نشست شورای همکاری خلیج فارس با تاکید بر استقبال این شورا از توافق ژنو میان ایران و قدرت‌های بزرگ، گفت که امیدوار است تا در نهایت این توافق به توافقی دائمی بینجامد که شبح تنش را از منطقه دور کند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از العالم، شیخ صباح افزود: «کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از توافق مقدماتی ژنو درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز خرسندی کردند. کشورهای حوزه خلیج‌فارس امیدوارند که این توافق به ثمر برسد تا به توافقی دائمی بینجامد که منطقه را از هرگونه تنش دور نگه دارد.»

همچنین معاون وزیر امور خارجه کویت گفت که بیانیه پایانی سی و چهارمین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کویت شامل مواردی در مسائل سیاسی است که مهم‌ترین آنها به روابط با تهران، توافق هسته‌ای ایران و غرب، اوضاع سوریه، مصر و روند صلح در خاورمیانه برمی‌گردد. خالد جارالله بعد از پایان جلسه دوم نشست مقدمات وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کویت بیان کرد که در بیانیه پایانی نشست سران کشورهای عضو شورا، اشارات مثبتی به روابط با ایران خواهد شد همچنین کشورهای عضو از توافق اولیه ایران و ۱+۵ در ژنو استقبال خواهند کرد.

نشست دو روزه ۶کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس درحالی برگزار می‌شود که چنددستگی میان اعضای این شورا درباره طرح اتحادیه، موضعی که ‌باید در قبال ایران پس از توافق هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ اتخاذ شود و نیز موضع شورا در قبال نشست ژنو۲ برای حل سیاسی بحران سوریه وجود دارد.