ایران حق غنی‌سازی دارد

لاوروف: نباید تفسیر دوباره‌ای از توافقات هسته‌ای اخیر داشت وزیر خارجه روسیه در تهران با اشاره به توافق ژنو

ایران حق غنی‌سازی دارد

گروه خبر- به دنبال روی کار آمدن دولت جدید در ایران، همکاری‌های ایران و روسیه، در حوزه‌های مختلف بیش از گذشته تقویت شد؛ البته روسیه در رابطه با بحث پرونده هسته‎ای ایران از ابتدا در کنار جمهوری‌اسلامی ایران قرار داشت و همواره موضعی مبنی‌بر حل دیپلماتیک پرونده هسته‎ای را دنبال می‌کرد، اما با انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رییس‌جمهوری و همچنین محمدجواد ظریف، در مقام وزیر خارجه، شاهد همسویی بیشتر سیاست‎های دو کشور هستیم.

همچنان که در مذاکرات هسته‌ای ژنو ۲ و ۳ نیز این مساله هویدا بود. در این راستا سه شنبه شب، ۱۹ آذرماه، پس از گذشت نزدیک به ۳ هفته از توافق هسته‌ای ژنو، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه وارد ایران شد تا درباره برخی مسائل مهم از جمله توافق ژنو با مقامات ایران گفت‌وگو کند. البته پیش از این نیز وزیر خارجه روسیه در مذاکرات هسته‌ای ژنو۲ و ۳ شرکت کرده بود و طی آن با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف نیز به صورت دوجانبه دیدار داشت.

به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف، در راس یک هیات بلندپایه سیاسی برای گفت‌وگو با همتای خود محمد جواد ظریف و حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران به تهران سفر کرد. این نخستین سفر سرگئی لاوروف به تهران از زمان روی کار آمدن حسن روحانی است. مساله سوریه نیز از دیگر موارد بحث میان دو طرف عنوان شده است. در همین باره مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش از این سفر گفته بود که در جریان دیدارهای سرگئی لاوروف با مقام‌های ایرانی درباره مسائل منطقه‌ای و به‌ویژه در مورد کنفرانس ژنو۲ که به بحران سوریه اختصاص دارد، بحث و گفت‌وگو خواهد شد. سفر لاوروف به تهران در حالی انجام گرفت که مذاکرات کارشناسی گروه ۱+۵ در وین به روز سوم کشیده شد. نمایندگان روسیه و چین نیز در این مذاکرات حضور داشتند. در این مذاکرات، کارشناسان ایران و ۱+۵ بر سر نحوه اجرای توافق ژنو مذاکره می‌کنند. سفر اخیر لاوروف به تهران از اهمیت بالایی برخوردار بود تاجایی که حتی ظریف، سفر خود به آفریقای جنوبی برای مراسم وداع با نلسون ماندلا، اولین رییس‌جمهوری سیاه‌پوست آفریقای جنوبی پس از فروپاشی نظام آپارتاید در این کشور را نیز لغو کرد. او در این رابطه ابراز تاسف کرد که به خاطر میزبانی از چند مقام خارجی نمی‌تواند برای این مراسم به آفریقای جنوبی برود. مطابق آنچه وزیر خارجه ایران در صفحه فیس بوک خود نوشته، علاوه بر لاوروف، معاون سیاسی-امنیتی نخست‌وزیر چین هم در این هفته به تهران خواهد آمد. ظریف درباره اهداف سفر مقام‌های روس و چینی به تهران نوشت: «سفر دو مقام بلندپایه چین و روسیه برای پیگیری تفاهم‌های روحانی با روسای‌جمهوری چین و روسیه در اجلاس شهریورماه سازمان همکاری شانگهای بیشکک صورت می‌گیرد که از اهمیت قابل‌توجهی برای سیاست خارجی و توسعه اقتصادی و رفاه عمومی برخوردار هستند.» به گفته ظریف، همچنین در این سفرها برای دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود تا بتوان با بهترین شکل منافع ایران را در این مذاکرات دشوار به پیش برد.

ظریف: اولویت ما گسترش همکاری‌ با روسیه است

در پی سفر لاوروف به ایران، روز چهارشنبه او در یک نشست مطبوعاتی مشترک با ظریف حاضر شد. وزرای خارجه ایران و روسیه در این نشست درباره مسائل مختلف صحبت کردند. ظریف ابتدا با خیرمقدم به وزیر خارجه روسیه و هیات همراه او تاکید کرد که روابط ایران و روسیه مبتنی‌بر منافع مشترک و اساسی دو کشور و در جهت تقویت ثبات در منطقه و کمک به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است. این روابط دراز مدت و اساسی است و در ماه‌های گذشته پس از دیدار رییسان جمهور دو کشور و مکالمه تلفنی آنها گسترش بیشتری پیدا کرده است. وزیر خارجه ایران با اشاره به تاریخچه همکاری گسترده با روسیه در زمینه انرژی گفت: نگاه و اولویت ایران گسترش همکاری‌ها با روسیه خواهد بود. ظریف ابراز امیدواری کرد که سفر لاوروف به تهران آغاز دیگری برای گسترش روابط بسیار گسترده و سازنده بین دو کشور باشد. او نقش روسیه را به عنوان یکی از اعضای مهم گروه ۱+۵ و دوست ایران، در مذاکرات ژنو، بسیار برجسته خواند و از نقش مثبت لاوروف و هیاتش تشکر شد. در عین حال وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به این سوال که آیا روسیه و ایران در حاشیه مذاکرات ژنو با یکدیگر دیداری داشته‌اند، ابراز کرد: «ما در حاشیه این مذاکرات با یکدیگر دیدارهایی داشتیم که این دیدارها را نیز پنهان نکردیم.» لاوروف در سفرش به تهران بار دیگر به حق ایران در داشتن انرژی هسته‌ای و چرخه غنی‌سازی اشاره کرد. او ابراز امیدواری کرد که طی ۶ ماه پیش رو سوالات آژانس در خصوص برنامه هسته‌ای ایران صادر شود و فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظر آژانس صورت بگیرد. وزیر امور‌خارجه روسیه با بیان اینکه سند توافقات ژنو باید از سوی تمامی طرفین رعایت شود، ادامه داد: «امیدوارم مساله هسته‌ای ایران به حالت عادی برگردد و طی این مدت باید برای رسیدن به بسته نهایی در تاریخ توافق شده تلاش کرد.»

لاوروف، حضور ایران در ژنو ۲ را ضروری خواند

بحران سوریه از دیگر محورهای مهمی بود که ظریف و لاوروف درباره آن صحبت کردند. البته از ابتدای تحولات سوریه، تهران و مسکو، دو پایتختی بودند که همواره بر راه‌حل سیاسی در موضوع سوریه تاکید داشتند، تا جایی که همکاری‌های دو طرف در نهایت طرف‌های غربی را نیز از حمله نظامی به سوریه منصرف کرد. در نشست مشترک ظریف و لاوروف، وزیر خارجه ایران، نقش روسیه را به عنوان یک عنصر مهم در جلوگیری از وقوع بحران منطقه‌ای و حمله نظامی به سوریه مثبت خواند و از تعاملات همسوی دو طرف در این رابطه سخن گفت. از دیگر سو، وزیر امورخارجه روسیه بار دیگر با تاکید بر اهمیت حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲، گفت: «کنفرانس ژنو۲ به منظور دستیابی به صلح و حضور مردم سوریه در رسیدن به توسعه سیاسی صورت می‌گیرد و باید در این مذاکرات همه گروه‌های درگیر سوری و بازیگران مهم بین‌المللی حضور داشته باشند که یکی از مهم‌ترین بازیگران، ایران است.» ظریف درباره مذاکرات ایران و روسیه درباره حل بحران سوریه بر اتفاق نظر دو طرف مبنی‌بر اینکه که هیچ راه‌حل نظامی برای سوریه وجود ندارد و حتما باید به دنبال راه‌حل سیاسی بود تاکید کرد.

به گفته ظریف، همکاری‌ درباره دریای خزر، همکاری‌های اقتصادی دراز مدت دو جانبه‌ و رایزنی درباره موضوعات مهم منطقه‌ای از دیگر مواردی بود که درباره آن بحث و توافق‌ صورت گرفت. در این رابطه لاوروف از تشکیل جلسه سران کشورهای حاشیه دریای خزر خبر داد و گفت که قرار است برای توافق در کنوانسیون دریای خزر، سران کشورهای حاشیه دریای خزر در آستاراخان با یکدیگر دیداری داشته باشند؛ البته قبل از آن وزرای امور خارجه کشورها برای رسیدن به متن نهایی با هم دیداری خواهند داشت.

تاکید ظریف بر اجرای توافقات گذشته اس ۳۰۰

فروش موشک‎های ضدهوایی اس ۳۰۰ روسی به ایران، یکی از مباحث جنجالی میان تهران و مسکو در سال‌های اخیر بوده است، زیرا مسکو با وجودی که متعهد به فروش این سامانه به ایران شده، تاکنون با مطرح کردن برخی بهانه‌ها از ارسال آنها سر باز زده است؛ این در حالی است که این مساله باعث ایجاد دلخوری‌هایی از جانب ایران شد. طی سفر اخیر لاوروف این موضوع نیز مورد بررسی قرار گرفت. در این رابطه وزیر خارجه ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تصمیم ایران در خصوص پیگیری توافق‌نامه اس -۳۰۰ با توجه به ارجاع آن به دادگاه بین‌المللی گفت: «ما کماکان بر اجرای توافقات گذشته اصرار داریم و امیدواریم با توجه به روابط بسیار خوب دو طرف و افق‌های بسیار جدی همکاری در حوزه‌های مختلف و به صورت دراز مدت و راهبردی، ایران و روسیه بتوانند این موضوع را به نحوه قابل‌قبولی حل‌و‌فصل کنند.»

ایران حق غنی‌سازی دارد