پافشاری دولت بر لایحه بودجه 93

گروه خبر- سخنگوی دولت در حاشیه جلسه روز گذشته هیات دولت به بیان توضیحاتی درباره ویژگی‌های بودجه سال ۹۳ کل کشور پرداخت. محمد باقر نوبخت که برای سومین بار ارقام این لایحه را شرح می‌داد با بیان اینکه دولت خواسته بودجه‌ای شفاف با ارقامی واقعی را تقدیم مجلس کند، گفت: «بودجه سال ۱۳۹۳ انقباضی، واقع‌بینانه و در راستای افزایش مقاومت اقتصادی درخصوص منابع و مصالح است. بودجه عمومی ۱۳۹۳ حداقل به صورت اسمی ۳/۷ درصد رشد منفی دارد، یعنی ما بودجه عمومی را در سال ۱۳۹۳ منقبض‌تر کردیم تا واقع‌بینانه‌تر شود و بتواند اقتصاد ما را در برابر تکان‌های مختلفی که احتمال وقوع آن هست، حفظ کند.» سخنگوی دولت با اشاره به لحاظ کردن بنیاد اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه ۱۳۹۳، تاکید کرد: «با توجه به اینکه اعتبارات عمرانی سال آینده ۳۳ درصد کاهش یافته و حدود سه هزار طرح نیمه تمام در کشور داریم، ناچار شدیم به جای توزیع علی‌السویه این ۳۷ هزار میلیارد تومان بین ۳ هزار طرح، عمده این منابع را معطوف به ۲۴۶ طرح بزرگ که در سال آینده همه به بهره‌برداری می‌رسند، کنیم.»

نوبخت با کنایه به استعفای برخی نمایندگان گفت: «می‌توانستیم این منابع را برای اینکه همه راضی باشند به یک اندازه بین همه طرح‌ها تقسیم کنیم و آن وقت اعتراض هیچ نماینده محترمی برانگیخته نمی‌شد، اما این کار هیچ تولیدی را وارد چرخه نمی‌کرد و هیچ طرح عمرانی را به پایان نمی‌رساند. ما اختصاص بودجه به طرح‌های خاص را در راستای اقتصاد مقاومتی و مقاوم کردن اقتصاد کشور در لایحه بودجه ۱۳۹۳ انجام دادیم.» او که خود سابقه چند دوره نمایندگی مردم رشت در مجلس را دارد، گفت: «برخلاف سال جاری که در ابتدا دولت نمی‌توانست از مکانیسم تخصیص استفاده کند، از مجلس به‌ویژه از ریاست مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه بابت اجازه انعطاف، قدردانی می‌کنم. بر همین اساس، در شرایطی که میزان ورودی منابع به خزانه محدود است، هیچ کسری تا پایان سال نخواهیم داشت، چون امکان تخصیص برای ما وجود دارد. خوشبختانه در لایحه ۹۳ هم با این انعطاف لایحه تقدیم مجلس شد.»

اختصاص ۱۰ درصد اعتبارات عمرانی به استان خوزستان

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص اعتراض نمایندگان خوزستان به تخصیص بودجه به این استان و استعفای دسته‌جمعی آنان گفت: «در لایحه بودجه، سهم تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این استان ۱۰درصد کل اعتبارات عمرانی در این راستا است و در رتبه‌بندی استان‌ها هم خوزستان مقام اول را دارد. از نمایندگان محترم و فهیم آن استان تقاضا می‌کنیم با منطقی که در لایحه وجود دارد، به این موضوع توجه کنند که در راستای منافع ملی به طرح‌های زیر ۲۰درصد و طرح‌های ۲۰ تا ۸۰درصد اعتبار کمتری تخصیص دادیم و اعتبارات را متمرکز به طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد داده‌ایم. بنابراین طبیعی است که به بعضی از طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی‌شان کم است، اعتبار کمتری اختصاص بدهیم.»

سخنگوی دولت لایحه بودجه ۱۳۹۳ را یک پیشنهاد روی میز نمایندگان و مجلس خواند و گفت: «اگر نمایندگان پیشنهاد ما را قبول ندارند، هر طور فکر می‌کنند مناسب‌تر است، اقدام کنند. ما می‌توانستیم همین مقدار جزئی اعتبار را تقسیم کنیم و هیچ‌کس هم اعتراض نکند، اما بسیاری از نمایندگان محترم با من تماس گرفتند و منطق دولت را تایید کردند. اگر در بین نمایندگان مخالفتی هست، آن را به کمیسیون تلفیق و تخصصی بگویند و قهر کردن جایی ندارد. ما پیشنهادمان را به مجلس ارائه دادیم و مجلس هر طور فکر می‌کند به عدالت و بهره‌وری نزدیک است، به همان ترتیب عمل کند؛ ما قطعا حمایت خواهیم کرد.»

اجازه دهید دولت شفاف باشد

نوبخت دلیل کاهش اعتبار برخی از طرح‌ها را کاهش رقم بودجه دانست و افزود: «برخی از نمایندگان شریف و خوب مردم در حوزه‌های انتخاباتی برای اینکه میزان اعتبار طرح‌هایشان کم شد، ممکن است مکدر شوند. ولی همه باید قبول کنیم کشور در حال ایستادگی رودرروی دولت‌های بزرگ است و می‌خواهد حقوقش را استیفا کند و منابعش را طوری انجام بدهد که به شکل بهینه از منابع محدود استفاده کند. بنابراین وقتی حجم بودجه پایین آمده، اگر انتظار داشته باشیم هم اندازه سال گذشته اعتبار داشته باشیم، با اقتصاد مقاومتی منافات دارد. در این زمینه بعضی از نمایندگان ممکن است به میزان عدد در لایحه سال ۱۳۹۳، نسبت به قانون ۹۲ استناد کنند که ارقام کمتر است، ولی قانون ۹۲ براساس ۲۱۰ هزار میلیارد تومان طراحی شد. ضمن اینکه عملکرد قانون سال ۱۳۹۲ در بودجه در حد ۱۳۰ هزار میلیارد تومان عملکرد خواهد داشت؛ یعنی آن اعداد بزرگ برای ۵۶ هزار میلیارد تومان فقط یک عددی بود که در بودجه نوشته شد.»

سخنگوی دولت افزود: «دولت می‌توانست همان بودجه را با صد هزار میلیارد اضافه بین همه توزیع می‌کرد و همه از نظر اسمی فکر می‌کردند، عدد بزرگی بینشان تقسیم شده در حالی که امکان تخصیص نبود. تخصیصی که دولت برای طرح‌های عمرانی دادیم، ۱۵ درصد است؛ یعنی ۱۵ درصد ۵۶هزار میلیارد عملا کارسازی شده است. پس اجازه بدهند دولت شفاف عمل کند. این نوع کارها هر قدر هم تکرار شود، مانع نمی‌شود دولت با یک شکلی همه را راضی کند که اعداد بزرگی داشته باشند، ولی در عمل اعتبارات را پرداخت نکند.» نوبخت با بیان اینکه ممکن است بودجه یک دستگاه کاهش و بودجه دستگاهی دیگر افزایش پیدا کند، تصریح کرد: «آنهایی که بودجه‌شان کاهش پیدا کرده، فریاد نکنند که چرا کاهش پیدا کرده است. باید سقف بودجه، شرایط تحریم و محدودیت منابع را درک کنیم و بدانیم کشوری که بیش از ۴‌میلیون بشکه نفت بتواند تولید کند؛ اما الان یک میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، نمی‌تواند از همه ظرفیت‌ها استفاده کند.»

توزیع سبد کالا فصلی شد

سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه مشمولان دریافت دو سبد کالای حمایتی در بهمن و اسفند ماه مشخص شده‌اند، گفت: «سبد کالا به کلیه شاغلین، بازنشستگان دولت، نیروهای مسلح، کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی، کارگران سرپرست خانوار و آنهایی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند، پرداخت خواهد شد که هیات دولت دانشجویان متاهل، طلاب، خبرنگاران و هنرمندان را نیز به این جمع اضافه کرد.» سخنگوی دولت با بیان اینکه توزیع سبدهای کالایی در کنار سایر پرداخت‌های یارانه‌ای در سال آینده (۱۳۹۳) حداقل فصلی یکبار انجام می‌شود، تصریح کرد: «با عنایت به اینکه رییس‌جمهور تاکید داشتند، به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور برای تامین منابع لازم برای توزیع سبدهای کالایی پیش از هر فصل، ماموریت داده شده است.»

واکنش به طرح احیای سازمان مدیریت

وی همچنین در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص تصویب احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی توسط مجلس، اظهار کرد: «دولت درخصوص اینکه آیا رییس‌جمهور از این اختیار برخوردار است که خودش این سازمان را احیا بکند و نیازی به مجوز مجلس یا تصویب قانون نداشته باشد، نظر داشت که طبق قانون این از اختیارات ریاست‌جمهور است و نیازی نیست که مجلس این کار را بکند.»

نوبخت در پاسخ به سوالی پیرامون اختصاص بودجه به دفتر مناطق محروم در نهاد ریاست جمهور، با اشاره به وجود نداشتن چنین دفتری در نهاد ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: «در نهاد ریاست‌جمهوری دفتر توسعه روستاها داریم که به این دفتر بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای توسعه جاده‌ها و ۲۵۰ میلیارد تومان برای توسعه آب روستاها اعتبار اختصاص داده شده که این رقم می‌توند با اولویت مناطق کمتر برخوردار یا همان محروم، توزیع شود و کاملا لایحه نسبت به این بخش هم حساس بوده است.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی در پاسخ به سوالی در مورد نگرش و منش دولت در تنظیم لایحه بودجه ۹۳ با ابراز امیدواری از شرایطی که گشایش‌های اعتباری و منابع ارزی‌مان در سال ۱۳۹۳ بتواند دست مسوولان اقتصادی را برای خدمت‌رسانی بیشتر باز کند، گفت: «اساسا بودجه را برپایه اینکه چنین گشایشی حاصل شود، تنظیم نکردیم. به همین جهت مبالغی که برای فروش نفت در نظر گرفته شد، از نظر مقدار فروش و در ارتباط با میعانات گازی همین وضعیت شرایط تحریم فعلی است و ما این ارقام را افزایش ندادیم. درباره ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی در روز هم باید گفت که این عدد مربوط به پتروشیمی داخلی است و برای صادرات روی این زمینه نیز حسابی نکردیم. با اینکه کاملا امیدوار هستیم که در سال ۱۳۹۳ به منابع بیشتری از ۱۳۹۲ دسترسی داشته باشیم، اما این رقم را در بودجه پیش‌بینی نکرده و بودجه را بسیار محتاطانه تنظیم کردیم، کما اینکه سقف بودجه عمومی کشور نسبت به سال جاری ۳/۷ درصد کاهش پیدا کرده است.»

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد بحث اجازه استخدام به دستگاه‌ها در سال ۹۳، گفت: «قانون اجازه استخدام به دستگاه‌ها را در ذیل سقف مصوب اعتباریشان داده است. ما یک توقفی برای استخدام‌ها داشتیم. منتها به دستگاه‌ها اعلام شد متناسب با اعتباراتی که دارند، نیازهای نیروی انسانی‌شان را شناسایی بکنند و به معاونت توسعه و همچنین معاونت برنامه‌ریزی اعلام کنند تا بتوانیم زمینه استخدامشان را فراهم کنیم. بنابراین در سال ۹۳ دستگاه‌هایی که اعتبار و اجازه دارند، می‌توانند کمبود نیروی انسانی‌شان را از طریق فراخوان برطرف کنند.»

وام خارجی خیر تسهیلات خارجی آری

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت قصد دارد از وام خارجی استفاده کند، گفت:« در سال آینده وام خارجی نداریم، اما از تسهیلات خارجی به صورت فاینانس استفاده می‌کنیم که امیدواریم این عدد مختصر ۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی با منابع فاینانس در سال آینده گشایش فراوانی انجام دهد و بسیاری از طرح‌های عمرانی متوقف، فعال شود.همین الان امکان استفاده از ۲۰ طرح بزرگ با تسهیلات خارجی فاینانس ظرف ماه آینده فراهم شده، بنابراین این امکان هست که از منابع خارجی که به صورت وام نیست، استفاده کنیم و می‌توانیم در راستای خارج شدن کشور و اقتصاد از رکود، حساب کنیم.»

نوبخت همچنین در مورد واگذاری‌های پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال ۹۳ تاکید کرد: «هفت هزار میلیارد تومان برای فروش سهام کارخانه‌ها در راستای سیستم‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مربوط به خزانه اسلامی را لحاظ کردیم. این میزان در سال گذشته به جای ۷ هزارمیلیارد تومان، ۳۷ هزار میلیارد تومان بود که ما ۳۰ هزار میلیارد تومان آن را تقلیل دادیم.»

وی دلیل این اقدام را اینگونه تشریح کرد: «در واگذاری سهام کارخانه‌ها، نباید با رویکرد تامین مالی و درآمد برای دولت حساب کنیم و در راستای اثربخشی به ۸ هدفی که رهبری در مقدمه ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مشخص کردند، در جهت افزایش بهره‌وری رشد عدالت استفاده کنیم.»

نوبخت ادامه داد: «ما در اوراق مشارکت به جای ۵ هزار میلیارد تومان، حداکثر ۳ هزار میلیارد تومان گذاشتیم. چون این هم یک نوعی استفاده از تسهیلات داخلی است که بعدا باید بازپرداخت کنیم. اعتقاد ما این است که باید کم‌کم از اوراق خارج شویم و بر منابع واقعی و مالیات‌ها متمرکز شویم.»

واکنش به حضور خاتمی در مراسم ماندلا

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده در جلسه هیات دولت رایزنی‌هایی برای حضور خاتمی در مراسم گرامیداشت نلسون ماندلا صورت گرفته است،‌ گفت: «من در این جلسه که شرکت داشتم، بحثی در این خصوص نبود. همانطور که اشاره کردید نماینده اعزامی برای شرکت در مراسم به آن کشور رفتند. در جلسه قبل هم من در مجلس بودم و بی اطلاعم که چنین بحثی در هیات وزیران مطرح شده باشد.»