گروه خبر- ‌هاشمی‌رفسنجانی بعد از گذشت یک سال‌و‌نیم از آخرین سفرش به کرمان، هفته گذشته نیز به این استان سفر کرد. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در چند سال گذشته کمتر شاهد عزیمت او به استان‌های مختلف بوده‌ایم، بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ و سفر به کرمانشاه، کرمان را به عنوان دومین مقصد سفر خود برگزید. او در جریان این سفر به مذاکرات ژنو و پیمان‌شکنی مقامات غربی اشاره کرد و از عقب‌نشینی آمریکا بعد از تماس جان‌کری و محمد‌جواد ظریف سخن گفت. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیمات و حمایت‌های رهبر انقلاب در جریان مذاکرات و بعد از پایان توافق را کارگشا ارزیابی و تاکید کرد که مخالفان این توافق در داخل کشور عده‌ای جاهل هستند که با سوءنیت می‌خواهند آن را برهم بزنند. آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی بعدازظهر پنج‌شنبه در نشست مردم کرمان در مصلای این شهر گفت که می‌خواهد درباره مسایل روز و مواردی که مردم نسبت به آن دلواپسی دارند، صحبت کند. او در اظهاراتش «حل پرونده هسته‌ای» را اولویت قرار داده و در «توضیح و تفسیر تماس جان کری با ظریف» گفت: «اسراییلی‌ها و صهیونیست‌ها از آن طرف ما را تحت فشار قرار دادند که قرارداد به‌ هم بخورد.» او واکنش اوباما به فشار صهیونیست‌ها را برخاسته از ضعف او دانست و تحریم‌های جدید اعمال شده علیه ایران را در واکنش به همین فشارها ارزیابی کرد. او در ادامه توضیحاتش افزود: «اما مذاکره‌کنندگان ما برگشتند ایران و گفتند آمریکا تعهدات را زیر پا گذاشته است. خود اروپایی‌ها نیز فشار بر آمریکا را افزایش دادند تا اینکه وزیر امور خارجه آمریکا با دکتر ظریف تماس تلفنی برقرار کرد و گفت ما آن مساله را حل می‌کنیم، بیایید مذاکره کنیم.»

هاشمی رفسنجانی در جریان سخنرانی دیروز خود حمایت رهبر انقلاب از تیم مذاکره کننده را نیز اقدامی موثر ارزیابی کرد و به ریشه این حمایت در انتخابات ۲۴خرداد اشاره کرد. او با بیان سوالی از افراطیون پرسید: «مگر رهبری بعد از امضای توافق و ارایه گزارش رییس‌جمهوری، تشکر نکردند؟»

البته‌هاشمی‌رفسنجانی در دیدار با دانشگاهیان دانشگاه آزاد هم به مذاکرات ژنو و حمایت رهبری از این مذاکرات اشاره کرد. او مذاکرات ژنو را جدی و نفسگیر ارزیابی کرد و در ادامه گفت: «خیلی‌ها تلاش می‌کردند این قرارداد امضا نشود یا به هم بریزد؛ الان نیز تلاش می‌کنند که بیش از همه لابی اسراییل، جمهوری‌خواهان آمریکا و صهیونیست‌های مسیحی آمریکا هستند که کارشکنی می‌کنند. او مخالفان توافق ژنو در داخل کشور را یک عده «جاهل» دانست که شاید با حسن‌نیت این کار را انجام می‌دهند.»

هاشمی رفسنجانی بیانات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «‌تیم مذاکره‌کننده فرزندان انقلاب و ماموران نظام هستند و باید از آنها حمایت کرد» را دلیلی بر خوابیدن موج آزارها دانست و در ادامه تاکید کرد که تیم ما در مذاکرات هیچ امتیازی نداده، اما باز کردن این حرف زود است؛ طرف مقابل نیز امتیاز زیادی به ما نداده، اما آنچه جدی شد این است که آنها پذیرفتند مساله باید از راه گفت‌و‌گو حل شود. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به دیدار خود و هیات اروپایی اشاره کرد و گفت: «من با چند مسوول‌ اروپایی مذاکره داشتم. آنها همه گفتند که اوباما اشتباه کرده و باید از راه دیگری مخالفان را قانع می‌کرد. بعد از امضای توافق ژنو نیز هیاهویی در کشور بلند شد که همه می‌دانیم مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه رییس‌جمهور چه گفتند. اگر طرف مقابل حسن نیت داشته باشد در ۶ ماه آینده می‌توانیم ثابت کنیم که می‌شود به ما اعتماد کرد؛ الان آمریکا زیر سوال است و می‌گوییم که شما باید اعتماد‌سازی کنید.»

تصمیمات رهبری کارگشا بود

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که خود در دو سال اخیر از جمله پیشگامان طرح آشتی ملی بوده در تقبیح تفرقه و اختلاف میان جناح‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی گفت: «آنچه مذموم است، نزاع و درگیری است.» او به جمله تاریخی مقام معظم رهبری پیش از انتخابات اشاره کرد و در توضیح این جمله گفت: «رای مردم حق‌الناس است» یک تعبیر و نظریه فقهی است که ایشان مطرح کردند. ضایع کردن حق مردم نتیجه بسیار بدی دارد، احترام به فکر و نظر مردم، جامعه را تقویت کرده و باعث می‌شود مردم وفادار بمانند.

‌هاشمی‌رفسنجانی حتی در دیدار خود با دانشگاهیان دانشگاه آزاد کرمان به جمله تاریخی رهبر انقلاب اشاره کرد و بیان این جمله را عاملی در تثبیت حق رای مردم دانست. او در این‌باره گفت: «به رسم نمک‌شناسی باید بگویم که در این مقطع اخیر، تصمیمات رهبری کارگشا بود؛ اینکه ایشان در انتخابات فرمودند «رای مردم حق الناس است»، این اصلی است که همه به آن اعتقاد دارند و حق مردم است و رهبری این حق را با این حرف تثبیت کردند.»

هاشمی در تحلیل خود از اقدامات دولت نهم و دهم گفت که کشور داشت در سایه‌ کارهای نسنجیده دولت قبل به بن‌بست می‌رسید. او حضور حداکثری مردم در انتخابات ۲۴ خرداد را مانعی برای رسیدن به بن بست دانست و تشریح کرد: «در صورتی که این اقدامات ادامه می‌یافت باید به زودی تسلیم می‌شدیم یا جنگ را تحمل می‌کردیم؛ ما جنگ را چشیده‌ایم و هیچ وقت نمی‌خواهیم وارد جنگ شویم.»

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان سخنرانی خود از اتحاد میان شیعه و سنی غافل نشد و با انتقاد از اختلافات مذهبی پرسید: «چگونه است در کشور مسلمان ایران که شیعه و سنی با هم اختلاط می‌کنند، حوادث تلخی پیش می‌آید؟» او در ادامه تاکید کرد که ما اجازه نداریم با اهل سنت دعوا کنیم. اهل سنت در اطراف مرزهای ما هستند، اگر بدرفتاری کنیم، آنها به دیگران پناه می‌برند. سعی کنید اختلاف شیعه و سنی را کاهش دهید.

حاتم‌بخشی از حقوق بازنشستگان،‌ پذیرفتنی نیست

آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی همچنین در جریان سفر کوتاه خود به استان کرمان در جمع طلاب، روحانیون، علما و فضلای استان کرمان حاضر شد و گفت: «اعتماد مردم به روحانیت سرمایه ارزشمندی برای تعمیق اعتقادات دینی سطوح مختلف جامعه است.»

این عضو مجلس خبرگان رهبری با ارایه تحلیلی از اتفاقات تاریخی دهه اخیر در جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: «متاسفانه برخی از بزرگان روحانیت در حمایت از یک جریان ناشناخته، طریق تقدیس پیمودند و بالطبع تمام عملکرد منفی آن جریان به حساب روحانیت و حوزه علمیه نوشته شد.»

هاشمی رفسنجانی انتخاب روحانی را دلیلی بر این نکته دانست که مردم حساب روحانیت اصیل را از مدعیان جدا می‌دانند. او در ادامه اظهاراتش غارت بیت‌المال، به‌ویژه قشر زحمتکش کارگر در سازمان تامین اجتماعی را کاری بسیار زشت و به دور از فرهنگ مدیریتی دانست و گفت: «هیچ توجیهی پذیرفته نیست که از حقوق بازنشستگان مظلوم، به دلایل مختلف حاتم‌بخشی کنند و دوران تصویب صدها طرح در یک جلسه دو ساعته گذشته است.» البته رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام این سفر را بدون واکنش به خبرهای جنجالی فساد در تامین اجتماعی نگذاشت و در این‌باره گفت: «انتشار تدریجی برخی اسناد مربوط به فساد اداری در دولت گذشته و اعتراف یکی از مسوولان‌ برای پرداخت کارت هدیه به مسوولان‌ قوای مختلف تاسف‌بار و به دور از شأن نظام اسلامی است.»