هالک بانک در فضای تحریم به روابط تجاری ایران و ترکیه کمک بسزایی نمود

اومیت یاردیم، سفیر ترکیه در تهران در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره انتشار اخباری مبنی بر مورد اتهام قرار گرفتن هالک بانک به خاطر همکاری با ایران گفت: این اتفاق به تازگی رخ داده من هم از طریق رسانه‌ها این خبر را دنبال می‌کنم، اما باید به این نکته اشاره کنم که هالک بانک برای روابط ایران و ترکیه بسیار سودمند بوده و تاثیر مثبتی داشته است. براساس حقوق و قوانین این بانک فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. در فضایی که تحریم‌هایی علیه ایران اعمال شده است، این بانک یکی از مهم‌ترین سازمان‌هایی است که توانست به تجارت ایران و ترکیه کمک بسزایی داشته باشد، به خصوص برای ایران خدمات ارزشمندی ارایه کرده است. بسیاری از کارهای این بانک را بانک‌های خصوصی به دلیل برخی نگرانی‌ها و فشارها نمی‌توانند انجام دهند. باید حوزه تجاری و اقتصادی ایران قدردان این بانک باشند.

سال ۲۰۱۴ روحانی به ترکیه و اردوغان به ایران سفر می‌کند

درباره اینکه قبلا گفته شده بود حسن روحانی رییس جمهور ایران به ترکیه سفر می‌کند و اینکه آیا این سفر به تعویق افتاده، گفت: مساله مبنی به تاخیر افتادن این سفر وجود ندارد، ایران و ترکیه تصمیم گرفته‌اند در سطوح عالی سفرهایی انجام بگیرد. رییس جمهور ایران در آینده نزدیک به ترکیه سفر کرده و همچنین رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه به تهران سفر می‌کند. هنوز تاریخ‌ها مشخص نشده و در این باره دیدارها و گفت‌وگوهایی برای مشخص کردن تاریخ دقیق انجام می‌گیرد، اما به‌طور حتم این سفرها در سال ۲۰۱۴ انجام می‌شود.

ترکیه از توافق ایران و ۱+۵ استقبال می‌کند

سفیر ترکیه در تهران درباره توافق ایران و ۱+۵ در مذاکرات ژنو و تاثیر آن بر روابط دو کشور گفت: این توافق نه تنها برای ایران بلکه برای منطقه و جهان سودمند است. همانگونه که ترکیه مخالف تحریم ایران است و بر همین اساس در شورای امنیت سازمان ملل به قطع‌نامه اخیر تحریمی علیه ایران رای منفی داد.روشنفکران، نخبگان و مردم ایران این نکته را باید در ذهن خود به یاد داشته باشند که موضع ترکیه در این باره کاملا آشکار و روشن است. بر همین اساس ترکیه با خشنودی از توافق ایران و ۱+۵ استقبال می‌کند. امیدواریم این روند با موفقیت ادامه یابد و هر دو طرف پیروز میدان باشند.

او ادامه داد: تحریم های اعمالی علیه ایران نه تنها به این کشور صدماتی وارد می‌کند، بلکه برای کشورهای همسایه نیز مضر است. این توافق یک گام آغازین است امیدواریم با موفقیت به سرانجام برسد که در این صورت برای کشورهای جهان از جمله ترکیه سودمند خواهد بود.

او درباره تسهیل نقل و انتقال پول میان ایران و ترکیه پس از لغو بعضی تحریم‌های اعمالی گفت: در حال حاضر نمی‌توان گفت که هیچ‌گونه نقل و انتقال پول میان ایران و ترکیه انجام نمی‌شود. ممکن است دو کشور در برخی از حوزه‌هایی که تحریم‌هایی اعمال شده نتوانند نقل و انتقال داشته باشند، اما در حوزه‌های غیرتحریم دو کشور به راحتی می‌توانند این کار را انجام دهند. پس از اجرایی شدن توافق و برداشته‌شدن برخی از تحریم‌ها دیگر این روند به راحتی انجام می‌گیرد.

اختلاف نظر میان ایران و ترکیه درباره بشار اسد قابل حل است

یاردیم در پاسخ به این سوال که آیا به تازگی اختلاف دیدگاه‌ها میان ایران و ترکیه درباره بحران سوریه کاهش یافته است؟ تصریح کرد: از ابتدا نیز این اختلاف نظرها میان دو کشور کم بوده است. سوریه به عنوان یک کشور مسلمان در منطقه خاورمیانه مورد توجه ایران و ترکیه است در واقع نگاه این دو کشور به سوریه با نگاه کشورهای دیگر متفاوت است. زیرا هرگونه آسیب وارده به سوریه می‌تواند، عواقب سنگینی برای ایران و ترکیه به همراه داشته باشد. بزرگ‌ترین اختلاف نظر میان ایران و ترکیه درباره بشار اسد است، اما این مساله نیز قابل حل است تنها باید گفت‌وگوها و مذاکرات ادامه یابد.

او درباره انتشار اخباری مبنی بر اعلام آمادگی ایران برای میانجیگری میان ترکیه و سوریه گفت: «من با این مساله چندان موافق نیستم. ما به عنوان دولت ترکیه هیچ تمایلی برای برقراری گفت‌وگو با حکومت اسد نداریم. زیرا به اعتقاد ما نه تنها برخی از گروه‌های تروریستی بلکه دولت نیز در سوریه مقصر است. ما تنها خواهان حل بحران سوریه هستیم.»

سفیر ترکیه در تهران با اشاره به رفت و‌ آمد پی‌در پی و روابط نزدیک ترکیه و سوریه پیش از آغاز این بحران گفت: انتشار چنین اخباری چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. اگر میان دو کشور یک اختلاف معقولی وجود داشته باشد در این صورت کشوری می‌تواند میانجیگری کند، اما ما هیچ انتظاری مبنی بر برقراری ارتباط با حکومت اسد نداریم.

لغو روادید برای روابط تهران- آنکارا سودمند است

سفیر ترکیه در تهران درباره توافق اخیر ترکیه و اتحادیه اروپا مبنی بر تسهیل رفت و آمد بدون اخذ روادید و تاثیر آن بر رفت و‌ آمد ایرانیان به ترکیه با توجه به نزدیکی اتمام زمان رفت و آمد به این کشور بدون روادید گفت: این توافق اخیر میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر مساله رفت و آمد ایرانیان و اتباع ترک به کشورهای یکدیگر تاثیری نمی‌گذارد. اعمال سیستم رفت و آمد بدون ویزا میان ایران و ترکیه تاثیرات مثبتی بر روابط دو کشور داشته است به اعتقاد من این سیستم بسیار سودمند بوده و باید به‌این شکل ادامه پیدا کند. او ادامه داد: این توافق در راستای مذاکرات ترکیه و اتحادیه اروپا انجام گرفته و یک گام در جهت پیوستن ترکیه به این اتحادیه است.

وزیر اقتصاد ترکیه اواسط ژانویه به تهران می‌آید

سفیر ترکیه در تهران درباره آخرین رفت و آمدهای مقامات دو کشور گفت: در اواسط ماه ژانویه یک هیات بزرگ اقتصادی به ریاست وزیر اقتصاد برای شرکت در پنجمین کمیسیون مشترک ایران و ترکیه به تهران می‌آید در این کمیسیون ریاست هیات ایرانی را نعمت‌زاده بر عهده دارد.