گروه خبر- یک عضو هیات رییسه مجلس گفت که با نظر هیات رییسه طرح انتقال پایتخت به‌رغم تصویب کلیات آن در جلسه علنی روز گذشته برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع شد. محمدحسین فرهنگی در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس گفت: کلیات طرح انتقال پایتخت در جلسه علنی به تصویب رسید که براساس ماده ۱۴۳ آیین‌نامه داخلی این طرح با نظر هیات رییسه برای شور دوم به کمیسیون شوراها ارجاع شد. به گفته وی، نمایندگان می‌توانند پیشنهادهای خود را در مورد این طرح به کمیسیون ارایه کنند. موافقت مجلس با کلیات طرح حمایت از صنعت برق کشور

همچنین در جلسه علنی دیروز مجلس نمایندگان مجلس کلیات طرح حمایت از صنعت برق کشور را به تصویب رساندند، اما طبق اعلام ابوترابی‌فرد رییس جلسه دیروز، جزییات این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون انرژی ارجاع داده شد تا به صورت دو فوریتی بررسی شود.

در جریان بررسی کلیات طرح حمایت از صنعت برق کشور نادر قاضی پور، مهرداد لاهوتی و علیرضا خسروی به‌عنوان مخالفان و حسین امیری، حمیدرضا فولادگر و محمدرضا پورابراهیمی به عنوان موافقان طرح به ایراد سخن پرداختند و همچنین محمدرضا خباز معاونت برنامه‌ریزی و نظارت تقنینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت با این طرح مخالف است،‌ گفت: برخی از موارد این طرح با قانون اساسی مغایرت دارد.

وی ایراداتی همچون دخالت در وظایف صندوق توسعه ملی و ابهامات پیرامون پرداخت مابه‌التفاوت قیمت برق در چارچوب هدفمندی را متوجه این طرح دانست.

خباز همچنین با قدردانی از طراحان گفت: دولت در این مورد تمامی دستگاه‌ها را در نظر دارد، ولی این طرح تنها یک دستگاه و اعضای بنده دولت یعنی وزارت نیرو را در نظر گرفته که این غافل شدن در سایر دستگاه‌ها ناهمگونی را به دنبال دارد.

همچنین در جریان بررسی این طرح احمد توکلی نماینده تهران با استناد به اصول ۵۲، ۵۵ و ۱۱۰ قانون اساسی در اخطاری گفت که برخی از مواد این طرح دارای اشکال قانون اساسی است.

زمانیان نماینده شهرکرد نیز در تذکری دیگر تاکید کرد که باید در بررسی طرح‌های مختلف شرایط به گونه‌ای باشد که فشار به مردم وارد نشود.

در ادامه به‌دلیل مخالفت کمیسیون صنایع به عنوان کمیسیون فرعی بررسی‌کننده این طرح بهروز نعمتی یکی از اعضای این کمیسیون به ارایه توضیحاتی پرداخت و تاکید کرد که این طرح با قانون برنامه و اصل ۴۴ مغایرت دارد.

این صحبت‌های نعمتی واکنش حمیدرضا فولادگر عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن را در برداشت که او در تذکری با استناد به ماده ۱۴۵ گفت: کمیسیون صنایع و معادن مخالفت با کلیات طرح اولیه و نه طرحی ارایه شده به صحن داشته است که بنده با سخنگو، نواب و برخی اعضا صحبت کردم که آنها نیز در این موضوع اذعان داشتند. بنابراین نمی‌توان صحبت یک عضو کمیسیون را به نظر تمام کمیسیون تعمیم داد. ابوترابی‌فرد در پاسخ به این تذکر گفت که کمیسیون موافقت خود را با کلیات طرح اعلام نکرده است، به همین دلیل به گزارش قبلی استناد می‌شود.