گروه دیپلماسی- برخی از نمایندگان مجلس ایران اخیرا از تهیه طرحی خبر داده بودند که براساس آن نظارت جدی بر عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای صورت بگیرد؛ طرحی که با عنوان هیات نظارت بر مذاکرات پیشنهاد شد و موافقان و مخالفان زیادی داشت، حتی برخی نیز این طرح را تکذیب می‌کردند. به گزارش خبرگزاری «فارس»، در این رابطه روز گذشته، حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در حاشیه نشست همایش ملی پژوهش در قانون‌گذاری در جمع خبرنگاران درباره هیات نظارت بر تیم مذاکره‌کننده گفت: «هیات نظارت بر تیم مذاکره‌کننده از سوی ما مشخص شد که وزارت خارجه آن را قبول نکرد.» به گزارش «فرارو»، این پیشنهاد اولین بار هفته گذشته از سوی اسماعیل کوثری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اعلام شد. او در این باره گفت: «با توجه به نتایج قبلی که در مرحله اول توافقات ژنو داشتیم، مقرر شد که تیم مسوولان (ناظر بر مذاکره کنندگان هسته‌ای) با اضافه شدن ۲ نفر دیگر جزء به جزء مسائل را برای تیم مذاکره‌کننده تعیین کنند.» اعلام این موضوع با واکنش‌هایی روبه‌رو شد. پس از آن ابراهیم آقامحمدی دیگر نماینده مجلس در این باره اظهار کرد که تیم یاد‌شده ارتباطی با مجلس و کمیسیون امنیت ملی ندارد. او خاطرنشان کرد که اعضای این تیم، ۴ یا ۵ نفر هستند که تیم هسته‌ای ایران، مذاکرات را با نظارت آنها دنبال می‌کند. روزنامه‌ها از زبان وی نقل کردند که قرار نبوده است خبر وجود چنین تیمی در شورای‌عالی امنیت ملی افشا شود. تا اینکه نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اصل ماجرا را اعلام کرد. او گفت: «پیش از این، کمیسیون امنیت ملی نامه‌ای به دولت ارسال و تقاضا کرده بود که مثل بقیه شوراهای تصمیم‌گیری، مانند شورای توسعه استان‌ها یا شورای پول و اعتبار که مجلس شورای اسلامی در آنها نماینده ناظر دارد، در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز نماینده ناظر داشته باشد تا مجلس هم در کلیات و هم در جزئیات مذاکرات قرار بگیرد. تا اینگونه نباشد که تیم مذاکره‌کننده مذاکره کنند، ولی نمایندگان بگویند که ما چیزی از مذاکرات نمی‌دانیم. این نامه ارسال شد، ولی پاسخی دریافت نشد.»

اما ظاهرا خبرهای ضدونقیض در رابطه با این طرح تمامی ندارد؛ زیرا در پی ادعای چند نماینده، در خصوص شکل‌گیری تیمی ناظر بر مذاکرات هسته‌ای و افزایش اعضایی به آن، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران با رد این موضوع تاکید کرد که از چنین تیمی اطلاع ندارد. به گزارش آنا، عباس عراقچی در پاسخ به سوالی درباره موضوع مطرح شده مبنی بر شکل‌گیری یک گروه ناظر بر مذاکرات هسته‌ای گفت: «روال تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و نظارت بر مذاکرات هسته‌ای کاملا تعریف شده است و از سوی شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود.» او که صبح روز گذشته میهمان شبکه خبر بود، گفت از گذشته تصمیم سازی در این زمینه، در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شده و گزارش عملکرد هم به همین شورا داده می‌شود و جایی که این شورا لازم بداند، کار نظارت را هم انجام می‌دهد. معاون بین‌الملل وزارت خارجه در پاسخ به سوال مجدد خبرنگار درباره شکل‌گیری تیم نظارت و اعضای آن گفت: «روال همانند قبل است و من از شکل‌گیری تیم نظارت اطلاعی ندارم، چه رسد به اعضای آن.»

طرح کمیته ناظر خارج از حیطه اختیارات مجلس است

از دیگر سو یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی طرح کمیته ناظر بر مساله هسته‌ای از سوی نمایندگان مجلس را خارج از حیطه اختیارات مجلس دانست و گفت: «قانون حیطه اختیارات و وظایف مجلس را مشخص کرده و مجلسیان نمی‌توانند چنین درخواست‌هایی داشته باشند، چرا که پرونده هسته‌ای یک پرونده اجرایی است و حوزه وظایف و اختیارات مجلس امور نظارتی و تقنینی است.» حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با «ایلنا»، در خصوص اظهارات اخیر نماینده تهران درباره تشکیل کمیته ناظر بر مذاکرات هسته‌ای گفت: اعتقاد دارم که پرونده هسته‌ای و سیاست خارجی ایران مشکلی در خصوص نظارت ندارد. او همچنین تاکید کرد طرح چنین مباحثی منجر به تضعیف تیم مذاکره‌کننده ایرانی می‌شود.