گروه دیپلماسی- یک هیات پارلمانی بریتانیا به سرپرستی جک استراو، وزیر پیشین امور خارجه بریتانیا، امروز سه‌شنبه وارد تهران خواهند شد. این در حالی است که بعد از قطع روابط دیپلماتیک مستقیم بریتانیا با ایران به دنبال ماجرای حمله به سفارت این کشور در تهران، انتخاب حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران راه را برای آغاز روابط دو کشور گشود. بعد از آن بریتانیا در ماه نوامبر سال‌جاری یک کاردار غیرمقیم در ایران منصوب کرد که باعث احیای روابط مستقیم شد. نماینده انگلیس این ماه نیز به ایران سفر کرد که این نخستین دیدار رسمی یک مقام انگلیسی بعد از بیش از دو سال بود. همچنین روز دوشنبه (۳۰ دسامبر/۹ دی) دفتر جک استراو بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن آمده بود او به همراه نورمن لامونت، وزیر پیشین دارایی، بن والاس، نماینده حزب محافظه‌کار و جرمی کوربین، نماینده حزب کارگر، از روز ۶ تا ۱۰ ژانویه به تهران سفر خواهد کرد.

این سفر در پی قبول دعوت گروه دوستی ایران و بریتانیای مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد. در این بیانیه همچنین اظهار امیدواری شده بود که در جریان سفر هیات پارلمانی بریتانیا به ایران، قراری برای سفر نمایندگان مجلس ایران به بریتانیا نیز گذاشته شود. در این رابطه، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس می‎گوید: براساس برنامه‌ریزی‎های انجام شده، جک استراو در راس هیات پارلمانی بریتانیا روز سه‌شنبه وارد تهران می‌شود.

عباسعلی منصوری آرانی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس، در گفت‌وگو با خبرگزاری «تسنیم» با اشاره به سفر هیات پارلمانی بریتانیا به تهران، گفت: «قرار است استراو و هیات پارلمانی اقامت ۳ روزه‌ای در تهران داشته باشند و در این مدت دیدارهایی با مقامات پارلمانی ایران خواهند داشت.»

از دیگر سو در رابطه با سفر استراو و هیات پارلمانی بریتانیا، یک عضو هیات‌رئیسه مجلس می‏گوید که برای این سفر شروطی تعیین شده است و به آنها ابلاغ شده که باید در چارچوب برنامه تعیین شده حرکت کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سبحانی نیا در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه طبق برنامه از پیش تعیین شده این سفر انجام می گیرد، گفت: «به این هیات تاکید شده که باید در چارچوب برنامه‌ای که ایران تعیین کرده سفر خود را انجام دهند و طبیعتا برنامه خارج از آن و هرگونه ارتباطاتی مغایر با این توافق است.» او با بیان اینکه تجربه اتفاقات سفر هیات پارلمانی اروپایی تجربه خوبی نبود، افزود: «با توجه به این تجربه بنا شد که از این به بعد هیات‌های پارلمانی که به ایران سفر می‌کنند در چارچوب برنامه تعیین شده حرکت کرده و خارج از آن برنامه‌ای نداشته باشد.»