استقبال «دبی»‌ از لغو تحریم‌ها

دنیای اقتصاد- حاکم دبی و نخست‌وزیر امارات خواستار لغو تحریم‎ها علیه ایران شد؛ این نخستین بار است که پس از توافقنامه هسته‎ای ژنو، یک کشور عربی نسبت به این مساله چنین واکنش مثبتی نشان می‎دهد. این در شرایطی است که پیش از این، اکثر کشورهای غربی از این توافقنامه استقبال کرده بودند و حتی به دنبال توافقات اخیر جهت اجرایی شدن توافقنامه ژنو، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، بار دیگر تاکید کرد که هر گونه طرح تحریمی جدید علیه ایران را وتو خواهد کرد. رئیس‎جمهوری آمریکا با استقبال از گام نخست اجرای توافق موقت ژنو، تحریم‎های جدید را خطری برای منحرف کردن تلاش‌های دیپلماتیک دانست. حاکم دبی خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران شد

آزادسازی ۴/۲ میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران

تاکید دوباره اوباما بر وتوی تحریم‌های جدید

گروه دیپلماسی- اجرایی شدن گام اول توافق‌نامه تاریخی ژنو ۳ موسوم به «برنامه اقدام مشترک» از ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۲، به یک دهه بحران غیرضروری پایان داد و مسیر مذاکرات هسته‌ای را هموار، روشن و مشخص کرد. توافقی اولیه که در صورت تکمیل فرآیندها و سازوکارهایش، می‌تواند ضمن تامین منافع هسته‌ای ایران، نظام تحریم‌ها را نیز در مسیر فروپاشی قرار دهد. تحریم‌هایی که به گفته بسیاری از کارشناسان ناعادلانه و ناجوانمردانه بوده و مورد انتقاد برخی از دولتمردان در سطح منطقه نیز قرار گرفته است.

در همین ارتباط، شیخ‌محمدبن‌راشدآل‌مکتوم حاکم دبی از جامعه بین‌المللی خواست که تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند. شیخ‌راشد، حاکم دبی که به ندرت با رسانه‌ها گفت‌و‌گو می‌کند، دیروز در گفت‌و‌گو با شبکه‌ خبری بی‌بی‌سی در پاسخ به اینکه آیا به عقیده‌ او اکنون زمان لغو تحریم‌ها علیه ایران است، گفت: «به عقیده‌ من بله، ایران همسایه‌ ماست و ما خواستار هیچ‌گونه مساله و مشکلی نیستیم.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، شیخ‌راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر امارات نیز هست. بخش اعظم تجارت بین ایران و همسایه‌های عربی‌اش در حاشیه‌ خلیج‌فارس از طریق دبی انجام می‌شود که میزبان ده‌ها هزار ایرانی و شرکت تجاری است.

تاریخ‌های پرداخت دارایی‌های مسدود شده ایران

همزمان با این تحولات، یک مقام آمریکایی تاریخ‌های پرداخت دارایی‌های مسدود شده ایران را اعلام کرد. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام عالی‌رتبه‌ آمریکایی گزارش داد که ایران ۵۵۰ میلیون دلار از مجموع ۲/۴ میلیارد دارایی مسدود شده خود را در اول ماه فوریه دریافت خواهد کرد.

به گزارش «ایسنا»، خبرگزاری رویترز گزارش داد که طبق توافق هسته‌ای که در ۲۴ نوامبر حاصل شد، کشورهای گروه ۱+۵ توافق کردند که به ایران اجازه دسترسی به ۲/۴ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌ خود در خارج از کشور را در صورت اجرای این توافق بدهند. پرداخت بخشی از این پول مبتنی بر این است که ایران ذخایر اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی خود را تا اورانیوم غنی شده پنج درصدی کاهش دهد. این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، برنامه پرداخت پول‌ها را به شرح زیر عنوان کرد: فوریه: ۵۵۰ میلیون دلار (توجه: اول فوریه روز شنبه است، بنابراین این پول ممکن است در تاریخ ۳ فوریه پرداخت شود)؛ و طی هفت ماه آینده هر ماه ۵۵۰ میلیون دلار.

پیش‌تر هم سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم هسته‌ای دراین باره گفته بود: «در تجارت قانونی ما با اتحادیه اروپا تا ۱۰ برابر وضع موجود یعنی حدود یک میلیون یورو آزاد خواهد شد و ۴/۲ میلیارد دلار از پول‌های ایران که در خارج از کشور مسدود شده آزاد می‌شود. تمام این موارد در روز اول یعنی روز ۲۰ ژانویه اجرا می‌شود به جز مورد آخر؛ یعنی از روز ۲۰ ژانویه تحریم‌های مربوط به نفت و پتروشیمی و مسائل مربوط به طلا و خودرو برداشته می‌شود، مقدمات این کار فراهم شده و بانک‌هایی در نقاط مختلف مشخص شده و به اینها (کشورهای ۱+۵) به‌طور مشخص آمریکا و اروپا مجوز لازم را دادند تا بلافاصله وارد تعامل با ایران شوند و تنها موردی که در روز اول روی نمی‌دهد آزاد شدن ۲/۴ میلیارد است که قرار است این مبلغ در روندی ۶ ماهه در نوبت‌های مختلف (۸ نوبت) در تاریخ‌های مختلف آزاد شود.

اوباما: هر گونه طرح تحریمی جدید را وتو خواهم کرد

به دنبال اعلام خبر توافق ایران و گروه ۱+۵ در زمینه‌ گام نخست اجرای توافق موقتی ژنو، رئیس‌جمهور آمریکا باراک اوباما از این تحول استقبال کرد و علاوه‌بر آن گفت که طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را وتو خواهد کرد. به گزارش «ایسنا»، اوباما گفت: «من هرگونه طرحی‌ را که تحریم‌های جدید علیه ایران را در جریان مذاکرات درباره توافق دراز مدت با ایران تصویب کند، وتو خواهم کرد.»

او افزود: «تا زمانی که ایران به توافقی که روز یکشنبه برای اجرای توافق هسته‌ای ژنو حاصل شد عمل کند، آمریکا و ۵ کشور دیگر ۱+۵، لغو نسبی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را آغاز خواهند کرد.» اوباما گفت که این توافق اولین توافق پس از یک دهه است که ایران با آن موافقت کرده و با بی‌اعتنایی به تاکید ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش افزود که این توافق جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را می‌گیرد.

رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد: «من تصور غلطی درباره اینکه تحقق این هدف چقدر دشوار خواهد بود ندارم ولی به خاطر امنیت ملی‌مان و صلح و ثبات جهان، اکنون زمان آن است که به دیپلماسی فرصتی برای موفقیت بدهیم.» رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «اعمال تحریم‌های بیشتر در حال حاضر تنها خطر منحرف کردن تلاش‌های ما برای حل مسالمت‌آمیز این مساله را به همراه دارد و من هرگونه طرحی که در طول مذاکرات تحریم‌های جدید را تصویب کند، وتو خواهم کرد.»

در همین ارتباط، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز از تحولات روز یکشنبه که بر اساس آن ایران و کشورهای گروه ۱+۵ تاریخی را برای اجرای توافق موقت هسته‌ای ماه نوامبر تعیین کردند استقبال کرد و گفت که گفت‌وگوها در زمینه‌ رسیدن به یک توافق نهایی ادامه خواهد داشت. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری با همتای قطری‌اش در پاریس گفت: فاز بعدی در مذاکرات هسته‌ای با ایران «بسیار دشوار» خواهد بود. کری علاوه‌بر آن در جمع خبرنگاران در پاریس گفت که مذاکرات با ایران نشان‌دهنده «بهترین شانس» برای کشورهای جهان در زمینه‌ رفع نگرانی‌هایشان درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای ایران و تحقق صلح پایدار است.

به گزارش خبرگزاری رویترز این دیپلمات ارشد آمریکا گفت که واشنگتن در طول ۶ ماه مورد توافق ایران را با دقت زیر نظر خواهد داشت. کری علاوه‌بر آن تاکید کرد که اجرای توافق هسته‌ای با ایران حیاتی است. کری گفت درحالی‌که این توافق اجرایی می‌شود ما بسیار هوشیار خواهیم بود تا مطمئن شویم که برنامه ایران صلح آمیز است.

هیگ از اجرای توافق‌نامه ژنو استقبال کرد

وزیر امور خارجه بریتانیا نیز با تمجید از اجرای توافق‌نامه هسته‌ای ژنو از تاریخ ۲۰ ژانویه، این اقدام را گامی مثبت برای حل اختلافات خاورمیانه و کشورهای غربی خواند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هافینگتون پست، «ویلیام هیگ» گفت: «از این حقیقت که اکنون کشورهای ۳+۳ (۱+۵) و ایران در مورد اجرای گام اول برنامه مشترک اقدام که در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی در ژنو به امضا رسید به توافق رسیده‌اند استقبال می‌کنم. وزیر امور خارجه بریتانیا اضافه کرد: «اجرای توافق‌نامه ژنو از تاریخ ۲۰ ژانویه یک گام مهم برای حل مسالمت آمیز موضوع هسته‌ای ایران است به نوعی که مذاکرات درباره توافق جامع آغاز خواهد شد.»

دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ در فوریه

این همه در شرایطی است که دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ در ماه فوریه (بهمن) به ریاست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون از سر گرفته می‌شود. به گزارش «ایسنا»، یک منبع دیپلماتیک در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد: «۶ قدرت جهان و ایران دور بعدی مذاکرات را در ماه فوریه پس از گذشت مدت کوتاهی از اجرای توافق ۶ماهه ایران و ۱+۵ برگزار می‌کنند.» این منبع دیپلماتیک که نخواست نامش فاش شود، ادامه داد: «دور جدید مذاکرات برای یافتن راه‌حل اصلی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است و هدف این است که در این مذاکرات بتوانیم هرگونه بی‌اعتمادی در جهت تعمیق تنش‌ها و حتی درگیری‌ها در خاورمیانه را کاهش دهیم.»

در همین حال مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران از احتمال بررسی زمان انجام مذاکرات گام نهایی ایران و ۱+۵ در سفر اشتون به تهران خبر داد. سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه گفت: این درک و تفاهم بین ایران و کشورهای ۱+۵ وجود دارد که بعد از اجرای گام اول توافق‌نامه ژنو، مذاکرات مربوط به گام نهایی میان دو طرف آغاز شود تا درباره جزئیات و نحوه انجام مذاکرات مربوط به آن، توافقات بررسی و نهایی شود.

او افزود: برای بررسی این موضوع قرار است آقای ظریف دیداری با خانم اشتون داشته باشد و به نظر می‌رسد این ملاقات در ماه فوریه انجام شود، اما هنوز تصمیمی درباره زمان دقیق آن گرفته نشده است. عراقچی گفت: ممکن است این دیدار در حاشیه یک اجلاس بین‌المللی مانند نشست داووس یا مونیخ انجام شود یا اینکه این مذاکرات در جریان سفر اشتون به تهران صورت گیرد.