گروه دیپلماسی- «بیروت» اولین مقصد سفر چهار روزه وزیر خارجه ایران به کشورهای منطقه بود؛ او روز یکشنبه وارد لبنان شد و قرار است در ادامه این سفر منطقه‎ای به سوریه، اردن و عراق نیز سفر کند. رایزنی درباره بحران سوریه، نشست آتی ژنو۲ و نیز مسائل دوجانبه محور گفت‌وگوهای ظریف با این کشورها خواهد بود. او در این سفر با رئیس‌جمهور لبنان، رئیس مجلس و دبیرکل جهاد اسلامی دیدار و رایزنی کرد. ظریف در مهم‌ترین دیدار روز دوشنبه خود با میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان با حضور در کاخ بعبدا تاکید کرد که ثبات و آرامش در سوریه به مصلحت همه کشورهای منطقه است.

طبق گزارش‏های ارسالی، ظریف در این دیدار تاکید کرده است که ایران در صورت دعوت شدن یا نشدن به کنفرانس ژنو۲ همچنان بر مسیر خود که همان دستیابی به صلح در منطقه است، پایبند است. ظریف در این دیدار تاکید کرد که دستیابی به آرامش و ثباتی پایدار در سوریه به مصلحت همه کشورهای منطقه است. همچنین به گزارش «ایسنا»، ظریف در بدو ورود به لبنان در جمع خبرنگاران با تاکید بر روابط برادرانه و خوب ایران و لبنان گفت: «لبنان در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کرد و کشوری مقاوم و مستحکم است. ما به اهمیت لبنان در منطقه تاکید داریم و می‌خواهیم روابط‌‎مان را با این کشور تقویت کنیم.» وزیر امور خارجه تاکید کرد همه منطقه با چالش‌های مشترک مانند تکفیری‌ها و تروریسم مواجه است بنابراین باید تلاش‌های سیاسی را برای مبارزه با این امور منسجم کرد. او همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره روابط ایران و عربستان گفت: «ایران برای برقراری بهترین روابط با عربستان تاکید دارد و روابط ایران با عربستان برای صلح و امنیت منطقه حائز اهمیت است.» وزیر خارجه ایران تاکید کرد: «ما برای گفت‌وگو و مذاکره با برادران عربستانی در هر سطحی آمادگی داریم.»

ظریف همچنین درباره پیگیری موضوع انفجار مقابل سفارت ایران در لبنان نیز گفت هیات اعزامی وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران به‌زودی به لبنان سفر می‎کند.

ضیافت ناهار با نبیه بری

پس از آن وزیر امور خارجه ایران با حضور در محل اقامت نبیه بری با رئیس مجلس لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. همچنین پس از پایان این گفت‌وگوها ظریف در ضیافت ناهار نبیه بری که به افتخار او برگزار کرده بود، شرکت کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری مهر، ظریف در دیدار با رئیس مجلس لبنان پیام دعوت علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی را به او ابلاغ کرد. محمدجواد ظریف در سفر یک روزه خود به بیروت ظهر روز دوشنبه با رمضان عبدالله، رئیس جهاد اسلامی فلسطین در محل سفارت ایران در بیروت نیز دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، قبل از این دیدار ظریف ضمن بازدید از سفارت ایران در بیروت با اعضای سفارت ملاقات کرد. مطابق این گزارش، همچنین وزیر امور خارجه ایران صبح روز دوشنبه با حضور در مزار شهید عماد مغنیه و شهدای مقاومت اسلامی به مقام شامخ شهدای لبنان ادای احترام کرد.

سفر وزیر خارجه ایران به مسکو

از دیگر سو قرار است محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران پس از اتمام این سفر، در پاسخ به سفر سرگئی‌لاوروف، همتای روسی خود و برای رایزنی درباره توافق‌های انجام شده میان روسای جمهور دو کشور عصر چهارشنبه (۲۵ دی‌ماه) به مسکو سفر ‌کند. به گزارش «ایسنا»، وزیر امور خارجه ایران همچنین روز پنج‌شنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور دیدار می‌کند.