گروه بین‌الملل- بر اساس داده‌های جدیدی که روزپنج‌شنبه توسط دولت ایالات متحده منتشر شد، به‌رغم آنکه بخش خصوصی آمریکا رشد خوبی را نشان داد،نخستین تعطیلی دولت آمریکا طی دو دهه اخیر موجب شد که رشد اقتصادی این بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در پایان سال 2013 کند شود.
به گزارش نیویورک تایمز، وزارت بازرگانی ایالات متحده روزپنج‌شنبه اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ به ۲/۳ درصد رسید.
هزینه خوب مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاری توسط کسب‌وکارها و افزایش صادرات موجب افزایش این آمار شد. اما اگر بحران سیاسی و اختلاف دو حزب موجب تعطیلی دولت نمی‌شد، این رشد می‌توانست یک درصد بیشتر باشد.
رقم اعلام شده کمتر از رشد اقتصادی ۱/۴ درصدی اقتصاد آمریکا در فصل سوم سال ۲۰۱۳ است. اما در مجموع، شش ماهه پایانی سال گذشته میلادی نشان‌دهنده قدرتمندترین اقتصاد نیمه دوم سال از ۲۰۰۳ تا کنون بوده است.
بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که اقتصاد آمریکا در حال بازگشت به دوران رشد سریع خود است. عامل مهم تاثیرگذار بر رشد اقتصادی فصل چهارم، افزایش هزینه مصرف‌کنندگان بوده که رشدی ۳/۳ درصدی را به ثبت رسانده است. هزینه مصرف‌کنندگان در ایالات متحده در حدود دو سوم فعالیت‌های اقتصادی آمریکا را تشکیل می‌دهد.