گروه بین‌الملل- تورم حوزه یورو همچنان کمتر از نصف هدف تعیین شده توسط بانک مرکزی اروپا است. این مساله احتمالا دلیلی برای سیاست‌گذاران است تا نرخ بهره را در نشست این هفته خود کاهش دهند.
به گزارش بلومبرگ، دیروز، جمعه، دفتر آمار اتحادیه اروپا موسوم به یورواستت اعلام کرد قیمت مصرف‌کنندگان پس از رشد 8/0 درصدی در ماه دسامبر در ماه ژانویه با نرخ سالانه 7/0 درصد افزایش یافته است. این در شرایطی است که 41 اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ افزایش 9/0 درصدی را پیش‌بینی کرده بودند. این چهارمین ماه پیاپی است که نرخ تورم کمتر از یک درصد قرار دارد. بانک مرکزی اروپا قصد دارد نرخ تورم را کمتر از 2 درصد نگه دارد.
براساس گزارش یورواستت، قیمت انرژی در ماه ژانویه با کاهش 2/1 درصدی رو به رو شده است. اما نرخ تورم بدون درنظر گرفتن قیمت انرژی و مواد غذایی، از 7/0 درصد به 8/0 درصد افزایش یافته است. ماریو دارگی، رئیس بانک مرکزی اروپا، برای جلوگیری از فرو رفتن در باتلاق تنزل قیمت‌ها در ماه نوامبر نرخ بهره را کاهش داد و به کمترین سطح تاریخی 25/0 درصد رساند. این اقدام بانک مرکزی اروپا پس از آن صورت گرفت که نرخ تورم حوزه یورو به 7/0 درصد کاهش یافت. دراگی که در تلاش است خطر تنزل قیمت‌ها را دور کند، احتمالا امکان کاهش نرخ بهره به صفر را بررسی خواهد کرد.
یورواستت همچنین در گزارش دیگری اعلام کرد نرخ بیکاری حوزه یورو در ماه دسامبر در رقم 12 درصد باقی مانده است. نرخ بیکاری از ماه اکتبر تاکنون تغییری نکرده است. اما نرخ بیکاری 28 کشور عضو اتحادیه اروپا از 8/10 درصد در ماه نوامبر به 7/10 درصد در ماه دسامبر کاهش یافته است. براساس برآورد یورواستت در ماه دسامبر 2/26 میلیون نفر در اتحادیه اروپا بیکار بودند. با این وجود نرخ بیکاری آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، در ماه ژانویه کاهش یافته است. به گزارش یورونیوز، براساس گزارش اداره کار آلمان نرخ بیکاری در این کشور از 9/6 درصد در ماه دسامبر به 8/6 درصد در ماه ژانویه رسیده است.