دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتر خود از دیدار دو جانبه وزیران خارجه آمریکا و ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ خبر داد. موضوعی که وزارت خارجه ایران با انتشار اطلاعیه‌ای درباره آن تاکید کرد: «هر گونه خبرسازی درباره محتوای این دیدار دقیق نیست و مورد تایید قرار ندارد.» همزمان ظریف درباره دیدار با کری گفت: «در این دیدار برخی مسائل کلی مرتبط با دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵،‌ نحوه پیگیری بحث هسته‌ای و شروع و ادامه مرحله بعدی و ضرورت رسیدن به یک راه‌حل قابل‌قبول مبتنی‌بر رعایت حقوق مردم و طرف‌های مذاکره مطرح کردیم.» در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ:

ظریف و کری دیدار کردند

آمانو: ایران و آژانس ۸ فوریه (۱۹ بهمن) مذاکره می‌کنند

گروه دیپلماسی - دیپلماسی فعال هسته‌ای دولت روحانی ضمن اینکه توانست نقطه عطفی در رسیدن به یک توافق اولیه و پایان دادن به یک دهه مذاکرات فشرده و پیچیده هسته‌ای باشد، همزمان موفق شد مذاکره میان ایران و آمریکا را در مسیری جدید قرار دهد.

بر این اساس، سومین دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در چند ماه اخیر در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان انجام شد. پس از دیدارهای محمدجواد ظریف و جان‌کری وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین چند دور گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ژنو، دو وزیر برای سومین بار و این بار در یک کنفرانس امنیتی با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند.

این دو همچنین پیش‌تر یکبار گفت‌و‌گوی تلفنی انجام دادند که البته محتوای آن محرمانه ماند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در همین‌باره از دیدار دو جانبه وزرای خارجه آمریکا و ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ خبر داد. جن‌ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه در توییتر خود نوشت: «محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.» به گزارش «ایسنا»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توییتر خود از این دیدار دو جانبه خبر داد، اما درباره جزئیات این دیدار هیچ‌گونه اطلاع دیگری منتشر نشده‌ است.

همزمان اما اداره‌کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: «محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه نشست مونیخ با جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد و در این دیدار درباره ادامه مذاکرات هسته‌ای و اجرای توافق ژنو صحبت شد.» اداره‌کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران با انتشار این اطلاعیه تاکید کرد: «هر گونه خبرسازی درباره محتوای این دیدار و گفت‌وگوی انجام شده دقیق نیست و مورد تایید وزارت امور خارجه قرار ندارد.»

ظریف روز جمعه برای شرکت در نشست سالانه امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرد. او درباره دیدار با جان‌کری که در پی درخواست وزیر خارجه آمریکا در محل اقامت وزیر خارجه ایران برگزار شد، گفت: «در این دیدار برخی مسائل کلی مرتبط با دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵، نحوه پیگیری بحث هسته‌ای و شروع و ادامه مرحله بعدی مطرح شد.» به گزارش خبرگزاری فارس، او همچنین افزود: «درباره بحث‌های کلی نیز این بحث‌ها را با شفافیت براساس حقوق مردم ایران و ضرورت رسیدن به یک راه‌حل قابل قبول مبتنی‌بر رعایت حقوق مردم و طرف‌های مذاکره مطرح کردیم.» ظریف همچنین روز جمعه گذشته با کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده ۱+۵ در مذاکرات با ایران دیدار کرد. در این دیدار دو جانبه، دو طرف بر سر زمان و مکان مذاکرات بعدی ایران و ۱+۵ توافق کردند. مذاکرات بعدی ایران و ۱+۵ بر اساس توافق صورت گرفته میان دو طرف ۲۹ بهمن‌ماه در وین مقر سازمان ملل برگزار می‌شود.

ایران حاضر نیست تحقیقات درباره سانتریفیوژها را کنار بگذارد

محمد جواد ظریف در ادامه تحرکات دیپلماتیک خود در مونیخ آلمان در گفت‌وگو با دو رسانه خارجی، تاکید کرد که ایران حاضر نیست، تحقیقات در زمینه سانتریفیوژهایی را که برای غنی‌سازی اورانیوم به‌کار گرفته می‌شوند، به عنوان بخشی از توافق نهایی در زمینه هسته‌ای ایران کنار بگذارد. به گزارش «ایسنا»، دیپلمات‌ها می‌گویند که یکی از موانع موجود در این مذاکرات، مساله تحقیق و توسعه یک مدل جدید سانتریفیوژهای هسته‌ای پیشرفته‌است که ایران آن را نصب کرده است.

ظریف در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز و شرکت تلویزیونی اینترنشنال مدیا اسوشیتس در پاسخ به اینکه «آیا ایران حاضر است تحقیقات درباره سانتریفیوژها را به عنوان بخشی از توافق نهایی کنار بگذارد؟» گفت: «نه؛ ولی در عین حال حاضر نیستم درباره هوا مذاکره کنم. ما قصد داریم درباره جنبه‌های مختلف برنامه‌ هسته‌ای‌مان گفت‌وگو کنیم و من فکر نمی‌کنم فناوری و علم هیچ‌گونه ربطی به اشاعه آن داشته باشد.» به گزارش خبرگزاری رویترز، پایگاه خبری المانیتور در ماه دسامبر به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که ایران به گروه ۱+۵ اعلام کرده بود، قصد دارد سانتریفیوژهای «IR - m۲» اضافی را که مدل‌های تغییر یافته سانتریفیوژهای نسل دوم هستند، نصب کند.

اما دیپلمات‌ها اکنون می‌گویند ایران به گروه ۱+۵ اطلاع داده‌است که قصد دارد توسعه سانتریفیوژهایی را که از «IR - m۲» پیشرفته‌تر هستند، به پیش ببرد. توافقی که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ با ایران حاصل شد، به تهران اجازه می‌دهد که به تحقیق و توسعه ادامه دهد، ولی تهران را از نصب سانتریفیوژهای جدید باز می‌دارد. دیپلمات‌های غربی نسبت به تداوم توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند، ولی تهران تاکید دارد که تحقیقات درباره سانتریفیوژها، حیاتی است. ظریف در پاسخ به پرسشی درباره انتظاراتی که از مذاکرات ۱۸ فوریه دارد و اینکه چقدر طول می‌کشد تا یک توافق نهایی حاصل شود، گفت: «این تازه آغاز مذاکرات برای یک توافق نهایی است. این اولین گام از گام نهایی است و من انتظار دارم مدتی طول بکشد.»

وزیر امور خارجه ایران که این اظهارات را در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ بیان می‌کرد، ادامه داد: «البته از نظر ما رسیدن به یک توافق آنقدرها دشوار نیست، به شرطی که حسن نیت و تمایلی از جانب همه کشورهای دخیل وجود داشته باشد تا سعی کنند گزینه‌های مختلفی را که به هدف مشترک؛ یعنی «برنامه هسته‌ای ایران منحصرا برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده می‌شود» می‌پردازد، بررسی کنند.» ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت که گروه ۱+۵ تقریبا به تعهدات خود در زمینه لغو برخی تحریم‌ها عمل کرده؛ ولی هنوز برای دیدن نتایج آن روی تجارت ایران، زود است.

ظریف با آمانو دیدار کرد

از سوی دیگر محمد جواد ظریف در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف آخرین موضوعات مربوط به همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گزارش‌ها و بازرسی‌های انجام شده در راستای اجرای توافق ژنو را بررسی کردند. همزمان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «ایران و آژانس در ۸ فوریه (۱۹ بهمن) مذاکراتی خواهند داشت تا درباره مرحله دوم ۶ گام عملیاتی بحث کنند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، یوکیا آمانو در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «کارکرد ما نظارت و راستی‌آزمایی اجرای توافق ژنو است.» او افزود: «ایران از ۲۰ ژانویه اجرای توافق ژنو را آغاز کرد و این توافق در حال اجرا است. ایران و آژانس در ۸ فوریه مذاکراتی خواهند داشت تا درباره مرحله دوم ۶ گام عملیاتی بحث کنند.»

جان‌کری درباره تحریم‌ها به ظریف چه گفت؟

ظریف که روزهای پرکاری را در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان می‌گذراند. پس از دیدار با شماری از مقامات بین‌المللی طی دو روز اخیر، یکی از مهم‌ترین دیدارهایش دیروز با جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا بود. به گزارش «تابناک»، وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند. گفته می‌شود، محور اصلی این دیدار، بحث درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بوده که قرار است در وین برگزار شود.

«جن ساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دیدار کری با ظریف را تایید کرد؛ ولی در عین حال از بیان جزئیات این دیدار خودداری کرده است. با این حال، «جفری گلدبرگ»، خبرنگار آتلانتیک در صفحه توییتر خود نوشته که در این دیدار، جان‌کری به ظریف گفته ایالات‌متحده به اعمال همه تحریم‌های باقیمانده علیه ایران ادامه می‌دهد.